פלטפורמת השוואת המחירים Freightos מגלה כי תעריפי ההובלה הימית זינקו ב-60% מאז סוף חודש מאי, בייחוד בנתיב בין סין והחוף המערבי של ארה״ב. לעומת זאת, מחירי ההובלה האווירית מסים לארה״ב ירדו ב-60%
פרייטוס: עלייה חדה בתעריפי ההובלה הימית ביוני
הדיווח השבועי של פלטפורמת השוואת המחירים Freightos מגלה כי תעריפי הובלה הימית זינקו ב-60% מאז סוף חודש מאי, בייחוד בנתיב בין סין והחוף המערבי של ארה״ב. לעומת זאת, מחירי הובלה אווירית ירדו ב-60% לעומת השיא שלהם בחודש אפריל האחרון.
הגידול בביקוש להובלה ימית עשוי לעורר אופטימיות בקרב בחברות הספנות, שכן רק 6% מהקיבולת עד חודש יולי בוטלה – הרבה פחות מהציפיות הקודמות. מספר נמוך יותר שדל ביטולי הפלגות עשוי להעיד על כך כי חברות ספנות יבחרו להודיע על ביטולים במהלך הרבעון במקום לעשות זאת מראש, וינסו להימנע מחוסר התאמה בין היצע וביקוש שהובילו לעליית התעריפים בחודש יוני כאמור.
תעריפי ההובלה בין סין לארה״ב (חוף מערבי) טיפסו ב-6% מאז שבוע שעבר ועמדו על 2,607 דולר ל-FEU. זהו נתון שגבוה ב-89% לעומת התעריפים בתקופה המקבילה אשתקד.
התעריפים בהובלה ימית בין סין והחוף המזרחי של ארה״ב עלו ב-3% מאז השבוע שעבר, והגיעו ל-3,267 דולר ל-FEU, גבוה בכ-28% לעומת התעריפים בתקופה המקבילה אשתקד.
וכאמור, בעוד שיעורי ההובלה הימית טיפסו – כמעט 60% מאז סוף מאי נתיב הסחר הפופולרי סין – החוף המערבי של ארה״ב, תעריפי ההובלה האווירית מסין לארה״ב ירדו ב-60% משיאם אמצע אפריל. מסתמן כי מצוקת הקיבולת וביקושי השיא ל-PPE ששלחו את תעריפי ההובלה באוויר לזינוק של למעלה מ-400%, המשיכו להראות סימני שפיות והמחירים מתחילים לרדת לקרקע. הדבר עשוי לגרום לביקושים חדשים מצד משלחים שתעריפי ההובלה הגבוהים הרחיקו אותם מאופציית ההובלה באוויר.
פורסם באתר www.port2port.co.il
עוד מאמרים

טראמפ מקפיא ל-90 יום את המכסים הגבוהים – ומקפיץ אותם לסין: ניתוח המהלכים וההשלכות
הכרזת המכסים הדרמטית ב-10 באפריל 2025 הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מהלך מפתיע בזירת הסחר הבינלאומי: הקפאה זמנית של 90 יום למכס בגובה 35% שהוטל בחודשים האחרונים על יבוא מסחורות מ-86 מדינות, ביניהן ישראל. בתקופה זו יופחת שיעור המכס ל-10%, וזאת בתגובה לפניות של יותר מ-75 מדינות שביקשו לנהל משא ומתן כלכלי עם הממשל האמריקאי. עם זאת, סין לא נכללה במהלך ההקלות –

מדריך בנושא כללי מקור ואימות מקור בהסכם הסחר החופשי ישראל – ארה”ב
ההסכם, שנחתם בשנת 1985, הינו הסכם האס”ח הראשון שעליו חתמה ארה”ב והשני שעליו חתמה ישראל, ומהווה גם כיום את עיקר התשתית לסחר בין המדינות. מרכיב מרכזי בהסכם הוא האפשרות לייצא מוצרים מישראל לארה”ב בפטור ממכס, בתנאי שהמוצרים עומדים בכללי המקור שנקבעו בהסכם. כללי המקור מגדירים מהו “מוצר ישראלי” הזכאי ליהנות מההטבות שמקנה ההסכם. מטרת המדריך היא לספק ליצואן הישראלי מידע מעשי הנוגע לאופן העמידה בכללים אשר

המכסים החדשים של ארה”ב – מטה מינהל סחר חוץ
נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הכריז ב-2.4.25 על הטלת מכסים גלובליים על ייבוא סחורות לארה”ב מכל המדינות. טראמפ הגדיר את המכסים כמכסים הדדיים (Reciprocal Tariffs), והסביר שמטרתם המרכזית היא לאזן את גרעון הסחר של ארה”ב מול העולם. המכסים ההדדיים חלים באופן גלובלי ללא יוצא מן הכלל, כולל מדינות להן הסכם אזור סחר חופשי עם ארה”ב, וביניהן ישראל. גובה המכסים ההדדיים משתנה בין מדינה למדינה, ונקבע לפי

מדיניות המכסים החדשה של ארה”ב – וובינר עם מומחי סחר חוץ בשיתוף מכון היצוא והתאחדות התעשיינים
תמצית הוובינר מבוסס על תלול בימים האחרונים הודיע ממשל טראמפ על הטלת מכס בגובה 17% על כלל היבוא מישראל לארה”ב. מדובר במשבר בעל השלכות משמעותיות על היצוא הישראלי, שנאמד בכ-10 מיליארד דולר בשנה. הצעד עלול להביא לפגיעה משמעותית בתחרותיות וברווחיות של יצואנים ישראלים רבים, בעיקר בתחומים כמו קוסמטיקה, יין, טקסטיל ופלסטיקה. נשיא התאחדות התעשיינים, ד”ר רון תומר, ציין כי המשמעות הכלכלית של המכס החדש עשויה