אמיר שני: נמל אשדוד מערים קשיים על הסחר עם תורכיה
דף הבית » חדשות האתר » אמיר שני: נמל אשדוד מערים קשיים על הסחר עם תורכיה
סגן נשיא איגוד לשכות המסחר למנכ״ל חברת נמל אשדוד: נמל אשדוד מערים קשיים על שרשרת האספקה המשרתת בין היתר את הסחר עם תורכיה, המחסור במכולות קריטי. נמל אשדוד: שוברים שיאי תפעול מדי שנה, וגם השנה.
מר אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול במכתב למנכ״ל חברת נמל אשדוד, מר שיקו זאנה, ובו הוא טוען כי נמל אשדוד מערים קשיים על שרשרת האספקה המשרתת בין היתר את הסחר עם תורכיה. לטענת שני, הדבר מביא להתייקרות ניכרת בתעריפי ההובלה ביבוא וגורם לעלייה ביוקר המחייה.
לטענת סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, מתקבלות בקרב האיגוד פניות רבות המביעות מורת רוח מכך שנמל אשדוד אינו תורם למניעת צווארי בקבוק ואינו רואה את טובת המשק לנגד עיניו.
לדברי שני, אניות הנכנסות לתור התפעולי אשר אינן נמצאות בהסדרי חלונות מול הנמל נדרשות לעמוד בהמתנה מחוץ לנמל כ-8 עד 9 ימים, וזאת בעלות כבדה המתגלגלת על בעל המטען. כמו כן, טוען שני כי נמל אשדוד מגביל את חברות הספנות במספר התנועות ובכך משפיע על יכולתן לפנות מכולות ריקות – מכולות אשר נדרשות על ידי היצואן התורכי להפלגה הבאה, וגם מגדילות את הוצאות האחסנה עבור מכולות בנמל – פעולה ממנה נהנית חברת הנמל.
נציין כי הסיבה להתמקדות בסחר התורכי במכתבו של שני היא חשיבותן הקריטית של המכולות לפעילותן של חברות קטנות שפועלות בייחוד בסחר מול תורכיה. לחברות כגון אלה המכולות נמצאות בישראל או בתורכיה ואם הן ״תקועות״ בישראל הרי שכתוצאה מכך הסחר כולו ״תקוע״ ואינו אפשרי.
שני אף טוען כי הדבר מוביל לשינוע כפול ומכופל של מכולות ריקות – מהנמל אל מסוף עורפי ומשם בחזרה לנמל – מהלך הגורם לייקור נוסף בהוצאות. לדברי שני, הנמל שינה את מדיניותו לאחרונה והוא מסרב לאחסן בשטחו מכולות ריקות כאשר היבואנים מחוייבים לאתר אלטרנטיבות לפריקה כפולה באתרים אחרים.
שני אף מציין במכתבו כי המחסור בידיים עובדות תורם אף הוא למצב האבסורדי בו ישנם גורמי ייצור יקרים כגון אנייה, רציף ומנוף אך אין בנמצא ״ידיים עובדות״ לבצע את העבודה השוטפת. לטענתו, תקלות רבות בציוד תורמות אף הן לתפוקות נמוכות ברציפים ומציין כי על פי הידוע לו ברציף 22 ישנו מנוף תקול כבר מעל לחודשיים.
ד״ר יורם זבה: בלי המכולות הריקות לאניות אין קיום
ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, התייחס אף הוא למכתבו של סגן נשיא איגוד לשכות המסחר למנכ״ל חברת נמל אשדוד ואמר: ״תוכן מכתבו של אמיר מתאר מצב שנמשך כבר יותר משנה. לאחרונה הגענו למצב שאפשר להגדירו כמצב חירום. לשכת הספנות פנתה למשרד התחבורה ולהנהלת נמל אשדוד מספר פעמים, הן בכתב והן בע״פ, בנושא כאוב זה. אנו לא מתפלאים שאיגוד לשכות המסחר מתריע על חוסר האפשרות לפנות את המכולות הריקות. בלעדיהן אין קיום לאניות. גם התאחדות התעשיינים ומועצת המובילים הביעו את דאגתם העמוקה לתוצאות השליליות, שתוארו אמנם הפעם לתורכיה, אבל הן שרירות וקיימות לכל נתיבי הסחר.
לאור חוסר האפשרות המוחלט להצטייד היום במכולות, כל עיכוב בפינוי שלהם הוא קריטי וקיים חשש כבד שהדבר ישפיע בקרוב מאוד על כמויות סחר החוץ הישראלי. ולא התכוונתי לכך רק לרמז״.
נמל אשדוד בתגובה: שוברים שיאי פעילות מדי שנה
חברת נמל אשדוד העבירה למערכת PORT2PORT את תגובתה, עליה חתום מנכ״ל חברת הנמל שיקו זאנה וכך היא כתבה: ״לכבוד מר אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר. חברת הנמל פועלת בהתאם לנוהל התור התפעולי ומתמודדת עם ביקושים גדולים למכולות מלאות מול קיבולת נתונה של חלונות.
חברות הספנות גם לאור הביקושים החריגים ואילוצי שרשרת אספקה, מפעילות לעיתים את הקיבולת הנתונה להן בחלון לתעדוף הפעולות למכולות מלאות. משמעות הדבר שחלק מחברות הספנות פועלות מתוך ידיעה ברורה שייאלצו להוציא את המכולות הריקות במסגרת התור התפעולי .
חברת הנמל פועלת למקסם את הפעילות שלה ואת הקצאת הצוותים למכולות ככל יכולתה ובהתאם לקיבולת הקיימת.
חברת נמל אשדוד שוברת שיאי פעילות מדי שנה ואנו צופים שכך יהיה גם בשנת 2021.
אנו קשובים לצרכי הלקוחות ופועלים בכל הזדמנות לעודד את חברות הספנות גם באמצעות הבאת אוניות ייעודיות למבצעים להוצאת ריקות.
חשוב לציין שהצטברות הריקות מאפיינת את הרבעון הראשון של השנה כאשר מחצית השנייה של השנה מתקנת את הדברים עם התמתנות אילוצי מזג אוויר ושרשרת אספקה. בכבוד רב, שיקו זאנה״ .
עוד מאמרים בנושא...
סחר בינלאומי בישראל
הסחר הבינלאומי ממלא תפקיד מרכזי בכלכלת ישראל, ומאפשר למדינה להתגבר על משאבי הטבע המוגבלים שלה ולהשתלב בשוק העולמי. כמדינה קטנה עם כלכלה מפותחת מאוד, ישראל
ארגון הסחר העולמי (WTO)
ה – WTO הינו הגוף החשוב ביותר בעולם לקביעת כללי סחר בינלאומי, לקידום ולפיקוח על ליברליזציה בסחר. כאן נסקור את פעילות ארגון ה – WTO
למה צריך סקר שוק מקיף לפני יבוא סחורות מחו”ל
בנוף העצום של הסחר הבינלאומי, אמנות יבוא הסחורות מחו”ל דומה לניווט במבוך של הזדמנויות ואתגרים. דמיינו את זה – אתם על סף גילוי אוצר של
שילוח ימי ויבוא מוצרים מסין
בנוף העצום של הסחר העולמי, מדינה אחת בולטת כמעצמה בכל הנוגע לייצור וייצוא סחורות – סין. הפיתוי של רכישת מוצרים מהמפעל העולמי כבש יזמים ועסקים
אמנת טיר (TIR)
“אמנת טיר” היא אמנת מכס בינלאומית המאפשרת הובלת מטענים דרך מדינה אחת או יותר.הגשת מסמכי יבוא (אמנת Transit Internationaux Routiers – TIR) רעיון ה- TIR
התחזית המקרו-כלכלית של חטיבת המחקר, אוקטובר 2023
לצפייה בהודעה כקובץ לחץ כאן תמצית מסמך זה מציג את התחזית המקרו-כלכלית שחטיבת המחקר בבנק ישראל גיבשה באוקטובר 2023[1] בנוגע למשתני המקרו העיקריים – התוצר, האינפלציה