חדשות האתר

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי...
17 November 2024

הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה...
17 November 2024

דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו...
17 November 2024

מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן...
17 November 2024

יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי,...
10 November 2024

החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על...
10 November 2024

צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo....
10 November 2024

שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני,...
03 November 2024

צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות,...
03 November 2024

הסכם סחר חדש בין ישראל ווייטנאם

הסכם הסחר החופשי שנחתם בין ישראל לווייטנאם, ייכנס במהלך חודש נובמבר ויביא להקלות מכס נרחבות על מוצרים...
03 November 2024
מאמרים חדשים

שילוח בינלאומי

תוכן עניינים

שגשוג כלכלי פירושו גם פריחה בענפים שונים שמשיקים זה לזה ומשתלבים בפעילות מסועפת, כמו מסחר ותעשייה, אחסון ושילוח, תחבורה ולוגיסטיקה.

כשהגלובליזציה היא כבר עובדה קיימת זה אומר גם שכל הפעילות הזאת מתקיימת בשיתוף פעולה של גופים וארגונים בכל רחבי העולם, ולכן יש צורך גם בגורמים שמקשרים ומתווכים ביניהם. השנתיים שבהן העולם היה נתון במשבר הקורונה הבהירו עד כמה חשובה הפעילות הזאת ועד כמה כל תנודה בכלכלה במקום אחד יכולה להשפיע על שאר העולם. במקרה הזה, לוגיסטיקת שינוע ושילוח שהיא גם ככה מורכבת בימים כתיקונם הפכה להיות בעייתית בשנתיים אלה.

יחד עם הגידול במסחר אלקטרוני וביוזמות מסחר זעירות, יש צורך גדול יותר בשירותים של חברות שילוח בינלאומי וגם של חברות שילוח בארץ, להבין טוב יותר את עבודתן ואת היתרונות שלהן, ועל כך יפורט להלן.

מהי חברת שילוח?

באופן כללי אפשר לתאר את השילוח כפעילות שמטפלת בשינוע סחורות ומטענים במדינה או בין מדינות. כל סחורה וכל מוצר חייבים להגיע מהיצרן ללקוח והם עוברים דרך מחסנים, כלי תעבורה ולפעמים גם דרך גבולות ולכן גם נמלי ים ואוויר.

כל פעולה כזאת מחייבת אנשי מקצוע שמובילים את הסחורה בצורה נאותה ומתאימה לסוג המוצר, באמצעי תעבורה הולמים שמתאימים לכך ועם ניירת מתאימה לחוקים ולתקנות ששומרים על בטיחות האנשים שמטפלים בכך, על הלקוחות ועל מצב המוצרים. מכאן נובע אופי התפקיד של חברת שילוח שמטפלת בכך ומשנעת מטען מהיצרן ליעד הסופי על כל מה שכרוך בכך, כולל עבודת ניירת.

לכל חברת שילוח יש התמחות שונה או בחירה לעסוק בכמה ענפים, יש הבדל בין חברות בגדלים שונים וסמכויותיהן, ויש לכל חברה את היתרונות שלה שהיא מציעה ללקוחות.

שילוח בינלאומי

שילוח בינלאומי הוא שילוח של סחורות, מטענים ומוצרים בין מדינות, כאשר זה יכול להיות בין יצרן ליצרן, בין יצרן לסוחר, בין סוחר ללקוח קצה, בין מוכרים פרטיים ללקוחות פרטיים ועוד סוגים של קשרי מסחר שמביאים גורמים אלה לבחור בשירותי שילוח בינלאומי.

גוף שילוח כזה מביא את המוצר אל הנמל, ימי או אווירי לפי סוג ההתמחות והבחירה של הלקוח המשלם על השינוע, מטעין אותו ודואג לניירת שלו מול רשויות וגורמי מכס, ומטפל בשחרור המוצר מהנמל ומהמכס בהגיעו לארץ היעד.

לאחר שחרורו מהמכס ומהנמל הוא אחראי להובלתו עד לקוח הקצה ששילם על שירותיו.

שאלות ותשובות

העברת מטען מכל סוג שהוא בין שתי מדינות דורשת מיומנויות ביורוקרטיות ולוגיסטיות מורכבות, גם כאשר מדובר במשלוחים פרטיים, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במשלוחים מסחריים. לאור זאת, ולאור העובדה שקיימות חברות רבות המציעות שירותי שילוח בינלאומי, ישנם מספר שיקולים המסייעים בבחירת החברה המתאימה ביותר.

ראשית, חשוב לבחור בחברה המתמחה בסוג המטען שברצונכם לשלוח, כמו גם בשיטת השינוע/סוג המכולה הדרושים לכם. בנוסף, חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות של חברת שילוח מקומית לעומת חברה בינלאומית, כמו גם של חברת שילוח קטנה לעומת חברה גדולה. פרט לכך, חשוב לזכור שהוותק של החברה הוא שיקול חשוב, אך הוא אינו חזות הכל. ולבסוף, רמת הדחיפות של המשלוח והמחיר שנדרש תמורתו הם שיקול משמעותי לא פחות.

השאלה החשובה ביותר בעת בחירת חברת שילוח היא – מה אתם שולחים? אם, לדוגמה, אתם זקוקים לשילוח מסחרי של חומרים מסוכנים, תרצו מן הסתם לעבוד עם חברה המתמחה בכך. כלומר, חברה המשתמשת באריזות העומדות בתקני השילוח של חומרים מסוכנים, מכירה את התקנים של סימון משלוח כזה, ומעסיקה עובדים בעלי הסמכה לטיפול בחומרים מסוכנים.

חשוב להבין שישנם מטענים הדורשים שינוע מיוחד וחשוב לבחור בחברת שילוח היודעת לספק את סוג השינוע שאתם זקוקים לו. למשל, סחורות המגיעות במכולת רורו, שהיא מכולה המגיעה באונייה ומכילה חיבור מיוחד למשאית. או, סחורות המגיעות ב”פלאט”, כלומר, במכולה שאפשר להוביל בה מטען שהוא גדול מדי ולא נכנס למכולה ברוחב סטנדרטי. ישנן גם מכולות OPEN TOP המיועדות לשינוע מטענים שהם גבוהים יותר מגובה המכולה.

היתרון המשמעותי ביותר של חברת שילוח בינלאומית היא פריסת הסוכנים שלה בעולם. כאשר עובדים עם חברה מקומית אחת בישראל וחברה מקומית שנייה במדינת היעד, בעיות שונות בשילוח עלולות ליפול בין הכיסאות, וכל חברה תטיל את האחריות על השנייה. בעבודה עם חברה בינלאומית, לעומת זאת, ההתמודדות עם כל בעיה או קושי, בין אם הם התעוררו בחו”ל, בארץ או בדרך, היא פשוטה יותר, בזכות הרפרנטים של החברה, שמשמשים כתובת אחת שאליה פונים בכל שלב ועם כל קושי או בעיה.

הרפרנטים של חברה בינלאומית אחראים, לפני הכל, לוודא מול הסוכן מעבר לים, חברת הספנות והמוביל היבשתי בשני היעדים, שתהליך השילוח יעבור בצורה תקינה. בנוסף, הרבה יותר קל לפתור בעיות עם ספקים בנוגע לשילוח בסיוע הרפרנט. בלקוח מסביר לרפרנט את הבעיה, הרפרנט מגדיר מקצועית את הבעיה לסוכן והסוכן מוודא לפתור את הבעיה מול הספק, ועושה זאת בשפה שלו.

בצד היתרונות הברורים, לחברה בינלאומית ישנו חיסרון הנובע מנהלי העבודה הנוקשים מאוד שמאפיינים את פעילותן, כך שיש הרבה פחות מקום לגמישות וליצירתיות הנדרשים במשלוחים ייחודיים. חברת שילוח מקומית מקומית, לעומת זאת, תוכל במקרים רבים לתת מענה יעיל יותר לצרכים מיוחדים לעומת חברה בינלאומית.

בחברה קטנה קרוב לוודאי שתקבלו יחס אישי יותר, ורמת גמישות גבוהה יותר במענה לצרכים מיוחדים לעומת חברה גדולה. יחד עם זאת, בחברה קטנה יש מעט עובדים, שמבצעים את מגוון משימות ללא התמחות ייחודית, ועומדים לרשותם פחות אמצעים טכנולוגיים ולוגיסטיים. לכן, הסיכוי לעיכובים, לחוסר סדר ולטעויות הוא גדול יותר בחברות קטנות.

בחברה גדולה, לעומת זאת, כל עובד מתמחה בתחום מסוים ומבצע אותו ברמה גבוהה. בנוסף, סביר להניח שלחברה יהיו תשתיות טכנולוגיות מתקדמות יותר לצורך ארגון השילוח והמעקב אחריו, כך שהשירות שתקבלו יהיה מסודר ומהיר יותר. בנוסף, סביר גם להניח שחברה גדולה תוכל להציע מחירים אטרקטיביים יותר בתחומי ההתמחות שלה.

בהחלט. ישנן חברות שילוח בינלאומי בינוניות בגודלן, שבהן, הלקוח מקבל יחס אישי כמו בחברה קטנה, והרפנטים שלהן יודעים לבצע מגוון משימות, כך שהלקוח לא צריך להסתחרר בין עובדים שונים. בנוסף, וחשוב לא פחות, גם לחברות בינוניות יש בדרך כלל סוכנים בחו”ל עם הסכמים ברורים, אך הנהלים בהן לא נוקשים כמו בחברה גדולה, והן יכולות לספק הרבה יותר גמישות ויצירתיות בהתאם לצרכי הלקוח.

הוותק של החברה מקנה לה ניסיון, ובפועל, חברות ותיקות רבות שיפרו את איכות השירות והתפעול שלהן בעקבות הוותק והניסיון שצברו. גם המוניטין והאמינות שחברות כאלה בנו לאורך השנים הם יתרונות עצומים. אבל, הוותק יכול פעמים רבות להתבטא בשמרנות ובדפוסי עבודה מקובעים, ודווקא חברות חדשות יהיו פתוחות יותר לשיטות עבודה מתקדמות, המקנות להן יתרון ברור על פני החברות הוותיקות.

גם המחיר הוא שיקול חשוב, כמובן. סוג המטען, גודלו ומשקלו וכן רמת הדחיפות של השילוח, ישפיעו כולם על אופן ההובלה ועל מחירה. משלוח אווירי יגיע מהר יותר ממשלוח ימי, אך לא תמיד יהיה יקר יותר, וכאשר המטען הוא קטן יחסית ושוקל מעט, שילוח אווירי יכול להיות חסכוני יותר.

חשוב גם לזכור שהצעת המחיר הזולה ביותר היא לא בהכרח ההצעה המתאימה או הטובה ביותר. בעיקר משום שהצעה זולה עלולה לרמז על רמות ארגון ובטיחות נמוכות, על עבודה עם סוכנים לא אמינים, על תשתית לוגיסטית וטכנולוגית מיושנת וכדומה.

כמו בכל תחום אחר, כדאי לקבל המלצות לגבי חברת השילוח עמה אתם עומדים לעבוד. את ההמלצות כדאי לבקש הן מאנשים שהתנסו בקבלת שירות שילוח בינלאומי מאותה חברה, והן מבעלי מקצוע בתחום השילוח, המכירים את החברה ויכולים לאמוד את התאמתה לסוג השילוח שאתם מבקשים לבצע.

שילוח ימי

לפני שנצלול לתוך המורכבויות של אסטרטגיות שילוח ימי, חיוני שתהיה לך הבנה מוצקה של היסודות של לוגיסטיקת שילוח ימי. שילוח ימי הוא מרכיב חיוני בסחר

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים-מאיצה-את-ההשקה-העולמית-של-מכולות-חכמות-בעזרת-Hoopo.png
צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo. אלי גליקמן, מנכ״ל ונשיא צים: פריסה מואצת זו מחזקת את מעמדה של צים כמובילה בתעשייה בטכנולוגיה וחדשנות/ חברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורה ממקום למקום בצורה מהירה, בטוחה ויעילה. התהליך כולל מספר שלבים מורכבים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים.png
צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות, האחת מתמקדת בקווים ישירים מנמלי הים התיכון לקנדה ולחוף המזרחי של ארה״ב, והשנייה מכסה את אמריקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הסכמי-סחר.png
הסכם סחר חדש בין ישראל ווייטנאם

הסכם הסחר החופשי שנחתם בין ישראל לווייטנאם, ייכנס במהלך חודש נובמבר ויביא להקלות מכס נרחבות על מוצרים מיובאים ומיוצאים בשתי המדינות. שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: ״הסכם הסחר עם וייטנאם הוא קפיצת מדרגה...

1 2 3 72