שילוח בינלאומי
תוכן עניינים
שגשוג כלכלי פירושו גם פריחה בענפים שונים שמשיקים זה לזה ומשתלבים בפעילות מסועפת, כמו מסחר ותעשייה, אחסון ושילוח, תחבורה ולוגיסטיקה.
כשהגלובליזציה היא כבר עובדה קיימת זה אומר גם שכל הפעילות הזאת מתקיימת בשיתוף פעולה של גופים וארגונים בכל רחבי העולם, ולכן יש צורך גם בגורמים שמקשרים ומתווכים ביניהם. השנתיים שבהן העולם היה נתון במשבר הקורונה הבהירו עד כמה חשובה הפעילות הזאת ועד כמה כל תנודה בכלכלה במקום אחד יכולה להשפיע על שאר העולם. במקרה הזה, לוגיסטיקת שינוע ושילוח שהיא גם ככה מורכבת בימים כתיקונם הפכה להיות בעייתית בשנתיים אלה.
יחד עם הגידול במסחר אלקטרוני וביוזמות מסחר זעירות, יש צורך גדול יותר בשירותים של חברות שילוח בינלאומי וגם של חברות שילוח בארץ, להבין טוב יותר את עבודתן ואת היתרונות שלהן, ועל כך יפורט להלן.
מהי חברת שילוח?
באופן כללי אפשר לתאר את השילוח כפעילות שמטפלת בשינוע סחורות ומטענים במדינה או בין מדינות. כל סחורה וכל מוצר חייבים להגיע מהיצרן ללקוח והם עוברים דרך מחסנים, כלי תעבורה ולפעמים גם דרך גבולות ולכן גם נמלי ים ואוויר.
כל פעולה כזאת מחייבת אנשי מקצוע שמובילים את הסחורה בצורה נאותה ומתאימה לסוג המוצר, באמצעי תעבורה הולמים שמתאימים לכך ועם ניירת מתאימה לחוקים ולתקנות ששומרים על בטיחות האנשים שמטפלים בכך, על הלקוחות ועל מצב המוצרים. מכאן נובע אופי התפקיד של חברת שילוח שמטפלת בכך ומשנעת מטען מהיצרן ליעד הסופי על כל מה שכרוך בכך, כולל עבודת ניירת.
לכל חברת שילוח יש התמחות שונה או בחירה לעסוק בכמה ענפים, יש הבדל בין חברות בגדלים שונים וסמכויותיהן, ויש לכל חברה את היתרונות שלה שהיא מציעה ללקוחות.
שילוח בינלאומי
שילוח בינלאומי הוא שילוח של סחורות, מטענים ומוצרים בין מדינות, כאשר זה יכול להיות בין יצרן ליצרן, בין יצרן לסוחר, בין סוחר ללקוח קצה, בין מוכרים פרטיים ללקוחות פרטיים ועוד סוגים של קשרי מסחר שמביאים גורמים אלה לבחור בשירותי שילוח בינלאומי.
גוף שילוח כזה מביא את המוצר אל הנמל, ימי או אווירי לפי סוג ההתמחות והבחירה של הלקוח המשלם על השינוע, מטעין אותו ודואג לניירת שלו מול רשויות וגורמי מכס, ומטפל בשחרור המוצר מהנמל ומהמכס בהגיעו לארץ היעד.
לאחר שחרורו מהמכס ומהנמל הוא אחראי להובלתו עד לקוח הקצה ששילם על שירותיו.
חברת “יחדיו” הינה חברת שילוח בעלת ניסיון רב ועובדת למעלה מ-20 שנה עם חברות הספנות השונות, בתחום השילוח הימי. לחברה הסכמים המבטיחים שינוע ימי בעדיפות על פני חברות חדשות בתחום ובשל היקפי הפעילות זוכה למחירים נוחים יותר עבורך.
מלבד ניסיוננו הרבה המקנה יתרונות רבים, אנו גם דואגים לתקינות ההובלה בהתאם למטען הקיים. לחברת “יחדיו” סניפים הממוקמים בנמלי חיפה, אשדוד, לוד וגשר אלנבי, כמו כן יש לחברה נציגויות בכל הנמלים המרכזיים בעולם.
ללקוחות החברה אנו מצעים מעקב אחר הזמנתם ,אונליין, דרך אתר החברה.
שילוח למספר ספקים תחת שטר מטען אחד לחברה, מחלקת שילוח בינלאומי המונה עשרות עובדים מהמתקדמות והמשוכללות בעולם המספקת שירותי איחוד של מספר ספקים תחת שטר מטען אחד מטענים (Assembly) ובכך חוסכת ללקוחותיה עלויות מיותרות. מחלקת הקונסולידציות (איחוד ספקים תחת שטר מטען אחד) חוסכת בעלויות השילוח ,תוך תזמון ידוע מראש המאפשר את קבלת בסחורה בזמן קצר מהרגיל.
כידוע, קיימים שני סוגי שילוח בהתאם לדחיפות וגודל המטען, שילוח ימי ושילוח אווירי. שירות הטריילרים הינו שירות “דלת לדלת” המשלב בין שילוח ימי ליבשתי בין אירופה וישראל. הטריילרים מועמסים עם המטען על אוניות (Ro Ro – Roll in Roll Out) ומשונעים יבשתית מדלת היצרן ועד דלת הלקוח עבור משלוחי ייבוא וייצוא לאירופה.
יתרונות שירות הטריילרים:
- חסכון של עד שליש מהובלה אווירית, ובחלק מהיעדים, גם זול יותר מהובלה ימית
- קיצור זמן האספקה דבר התורם לצמצומי מלאי וחסכון באשראי
- ניתן לעקוב בקלות אחר המטען וזמן הגעתו ע”י קשר ישיר עם נהג הטריילר
- הובלות ישירות מהספק ללקוח
- שינוע מטענים גדולים במיוחד
- הובלה בקירור
בדומה לביטוח דירה או רכב, גם לסחורות מיובאות או מיוצאות קיימים אפיקי ביטוח המגנים מפני סיכונים שונים. ביטוחי מטען מכסים בדרך כלל מקרי אבדן או גניבה ונזקים שונים העלולים להסב נזק רב. הביטוח אמור לכסות את המשלוח מרגע יציאתו מהמפעל או המחסן ועד הגיעו אל היבואן. ברבים מהמקרים עלויות הביטוח זולות מאוד ומשתלמות שכן אבדן עלול להסב הפסדים משמעותיים.
קיימים ביטוחים מורכבים יותר המכסים בנוסף את המיסים וההוצאות הנוספות (מעבר לעלות המטען עצמו) או הגנה מפני הפסדי מכירה הצפויים.
לדוגמא: התחייבות לספק את הסחורה עד תאריך מסוים. אולם, רצוי תמיד לבדוק את ההגבלות השונות בתנאי הכיסוי.
בחברת “יחדיו” אנו עושים כמיטב יכולתנו לספק לך את השירות הטוב והמקצועי ברמה בינלאומית, זאת בכדי שהמוצר שלך יגיע ליעדו בדיוק באותו אופן בו הוא נשלח. אולם, תמיד קיימת האפשרות לנזק מסוים בהובלה ימית או אווירית.
אנו ממליצים בחום לכלל לקוחותינו לבטח את המטען מבעוד מועד ולחסוך עוגמת נפש והפסדים כספיים מיותרים. נשמח לעזור לך לבחור את הביטוח המתאים בפשטות מרבית ונספק לך שירות אישי, וטיפול בתביעות באופן מקצועי ומהיר עד לקבלת הפיצוי מחברת הביטוח.
יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע”מ
- שינוע מטעני יבוא ויצוא בים ובאוויר
- שירותי עמילות מכס
- יבוא מסין
יחדיו – שירות שלוקח אותך רחוק !
מושגי יסוד בשילוח בינלאומי
לנוחיותך, ריכזנו עבורך את מושגי היסוד בשילוח בינלאומי.
נתקלת במושג שאינו ברשימה? אנו בחברת יחדיו נשמח לעזור לך באופן אישי ובטלפון 035393939.
- חוק סימון מצרכים: החוק בישראל מחייב סימון כל מוצר גם בעברית. הכלל תופס על כל המוצרים לרבות מוצרי המזון, הפרפומריה, ההנעלה, צעצועים וכלי חשמל ביתיים.
- חוק קניין רוחני: חוק הנוצר על מנת למנוע יבוא זיופי מותגים, להגן על בעלי מותגים ומוצרים עליהם קיים קניין רוחני. פקיד מכס המאתר סחורה החשודה בפגיעה בזכויות יוצרים הוא מעכב את אותה עד לבירור עם בעל הקניין הרוחני. במקרה בו נמצא כי הסחורה עברה על חוקי הקניין הרוחני היא מוחרמת ובעל הקניין רשאי לתבוע את היבואן.
- חשבון מכר: ההליך החישובי המקדים המציג את ערך הסחורה המיובאת או מיוצאת. על בסיס חישוב זה קובעים מהו מס היבוא.
- טובין: הסחורה המיוצאת או מיובאת.
- טרנזיט: סחורות אשר נשלחות ליעד באופן לא ישיר אלא דרך מדינת צד שלישי.
יאטא: או International Air Transport Association) IATA) הינו ארגון חברות התעופה הבינלאומיות. - מניפיסט (“מצהר“): גיליון הנמצא באוניה או במטוס המרכז את רשימת הסחורות, מטרתן ויעדן הסופי.
- מס קניה: מס החל על סחורות מסוימות (מיובאות או מקומיות)
- מע”מ: מס ערך מוסף. מס המוטל על רוב הסחורות ונכלל על כל שלבי המכירה או ההשבחה שלהן.
מוצרים מסוימים פטורים מתשלום מס זה לדוגמא: ירקות ופירות. - מזהה עסקה: כל סחורה הנכנסת לנמלי הים מתויגת על-ידי קוד ייחודי לה.
- מינוח בריסל: סיווג כלל הסחורות על פי סולם קטגוריות עולמי. הסולם נקבע בבריסל משום שהיא נחשבת לבירת הסחר האירופי.
- מחסן רישוי: נקרא גם מחסן ערובה. זהו מחסן המפוקח על-ידי המכס המשמש לאחסון סחורות לפני תשלום מסי היבוא הנדרשים. ברבים מהמקרים המחסנים הינם פרטיים.
- משלח: איש מקצוע המתעסק ב”שילוח בינלאומי“. המשלח שולח את הטובין ליעדם בים או באוויר.
- מסוף מטענים: החלק בנמל שתפקידו לקבל את הטובין בעת הגעתם. המסוף הינו בבעלות פרטית לרוב אך בפיקוח רשויות המכס.
- מחסנאות: תשלום על ימי אחסנה החורגים מעבר לפטור המוגדר.
- מכולה (קונטיינר): מיכל אחסון נייד לסחורות מסוגים שונים.
המכולה מגיעה בגדלים קבועים ובינלאומיים המותאמים לניוד יבשתי, ימי או אווירי. המכולות יכולות להגיע בצורות מותאמות אישית על פי הצורך כגון: יחידת קירור, פתח עליון וכדומה. - ביטובין: הקטגוריות השונות על פיהן נקבע המס על הטובין.
את הסיווג קובע פקיד המכס תוך התייעצות עם עמיל המכס.
במקרים מסוימים אין תמימות דעים לגבי הקטגוריה אליה שייכת הסחורה - סבלות: תשלום המכסה את עבודת פריקת האוניה והעמסת הטובין על משאיות.
- סוכן מכס: נקרא גם עמיל מכס. הינו סוכן מס המוכר על-ידי המדינה המוסמך לייצג אנשי עסקים מול רשויות המכס. על הסוכן להיות בקיא בכל נהלי הסחר הבינלאומי.
- פקודת המכס: חוקי המכס שנקבעו על ידיד המדינה.
- פרט מכס: יחידה אחת ייצוגית על פיה נקבעת חוקיות היבוא והמס המוטל.
- פקיד רישוי: נציג עמיל המכס אשר הוסמך לעבוד מול פקידי המכס.
- פיקדון מכס: תשלום עירבון על סחורה אשר לא אושרה מסיבה כלשהי. הפיקדון נשמר עד להבאת הראיה או ההוכחה החסרה.
- צו המכס: אישור שר האוצר לאכיפת חוקי המכס.
- צו יבוא חופשי: צו שהוצא על-ידי שר התמ”ת המתיר יבוא סחורות לישראל ללא צורך ברישיונות יבוא. לצו זה יש כללים ברורים לטובין המאושרים להיכלל בו.
- רשומון מכס: שומה עצמית המוגשת בדרך כלל על ידי עמיל המכס. הרשומון מסכם את מיסי היבוא הנדרשים לתשלום.
- רישיון יבוא: סחורות מסוימות מחייבות רישיון מיוחד טרם הכנסתן לארץ.
- תעריף המכס: תעריף מסי היבוא על סחורות מיובאות.
- תעודת מקור: תעודה המעניקה הנחת מכס במקרים מסויימים.
בדרך כלל על טובין המיובאים מארצות שיש עימם הסכמי סחר. - תל”ח: “תקן לא חל”. אישור מיוחד של מכון התקנים המאשר כי סחורה מסוימת לא מחייבת תקן ומאפשר שחרורה מהמכס.
שאלות ותשובות
מהם 5 השיקולים שחשוב לקחת בחשבון בבחירת חברת שילוח בינלאומי?
העברת מטען מכל סוג שהוא בין שתי מדינות דורשת מיומנויות ביורוקרטיות ולוגיסטיות מורכבות, גם כאשר מדובר במשלוחים פרטיים, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במשלוחים מסחריים. לאור זאת, ולאור העובדה שקיימות חברות רבות המציעות שירותי שילוח בינלאומי, ישנם מספר שיקולים המסייעים בבחירת החברה המתאימה ביותר.
מהם 5 השיקולים העיקריים בבחירת חברת שילוח?
ראשית, חשוב לבחור בחברה המתמחה בסוג המטען שברצונכם לשלוח, כמו גם בשיטת השינוע/סוג המכולה הדרושים לכם. בנוסף, חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות של חברת שילוח מקומית לעומת חברה בינלאומית, כמו גם של חברת שילוח קטנה לעומת חברה גדולה. פרט לכך, חשוב לזכור שהוותק של החברה הוא שיקול חשוב, אך הוא אינו חזות הכל. ולבסוף, רמת הדחיפות של המשלוח והמחיר שנדרש תמורתו הם שיקול משמעותי לא פחות.
מדוע סוג השילוח שאתם זקוקים לו צריך להשפיע על הבחירה בחברת השילוח?
השאלה החשובה ביותר בעת בחירת חברת שילוח היא – מה אתם שולחים? אם, לדוגמה, אתם זקוקים לשילוח מסחרי של חומרים מסוכנים, תרצו מן הסתם לעבוד עם חברה המתמחה בכך. כלומר, חברה המשתמשת באריזות העומדות בתקני השילוח של חומרים מסוכנים, מכירה את התקנים של סימון משלוח כזה, ומעסיקה עובדים בעלי הסמכה לטיפול בחומרים מסוכנים.
כיצד שיטת השינוע וסוג המכולה קשורים לבחירה בחברת שילוח בינלאומי?
חשוב להבין שישנם מטענים הדורשים שינוע מיוחד וחשוב לבחור בחברת שילוח היודעת לספק את סוג השינוע שאתם זקוקים לו. למשל, סחורות המגיעות במכולת רורו, שהיא מכולה המגיעה באונייה ומכילה חיבור מיוחד למשאית. או, סחורות המגיעות ב”פלאט”, כלומר, במכולה שאפשר להוביל בה מטען שהוא גדול מדי ולא נכנס למכולה ברוחב סטנדרטי. ישנן גם מכולות OPEN TOP המיועדות לשינוע מטענים שהם גבוהים יותר מגובה המכולה.
מהם היתרונות של חברת שילוח בינלאומית לעומת חברה מקומית?
היתרון המשמעותי ביותר של חברת שילוח בינלאומית היא פריסת הסוכנים שלה בעולם. כאשר עובדים עם חברה מקומית אחת בישראל וחברה מקומית שנייה במדינת היעד, בעיות שונות בשילוח עלולות ליפול בין הכיסאות, וכל חברה תטיל את האחריות על השנייה. בעבודה עם חברה בינלאומית, לעומת זאת, ההתמודדות עם כל בעיה או קושי, בין אם הם התעוררו בחו”ל, בארץ או בדרך, היא פשוטה יותר, בזכות הרפרנטים של החברה, שמשמשים כתובת אחת שאליה פונים בכל שלב ועם כל קושי או בעיה.
מה תפקידם של הרפרנטים בחברת שילוח בינלאומית?
הרפרנטים של חברה בינלאומית אחראים, לפני הכל, לוודא מול הסוכן מעבר לים, חברת הספנות והמוביל היבשתי בשני היעדים, שתהליך השילוח יעבור בצורה תקינה. בנוסף, הרבה יותר קל לפתור בעיות עם ספקים בנוגע לשילוח בסיוע הרפרנט. בלקוח מסביר לרפרנט את הבעיה, הרפרנט מגדיר מקצועית את הבעיה לסוכן והסוכן מוודא לפתור את הבעיה מול הספק, ועושה זאת בשפה שלו.
מהם עשויים להיות החסרונות של חברת שילוח בינלאומית?
בצד היתרונות הברורים, לחברה בינלאומית ישנו חיסרון הנובע מנהלי העבודה הנוקשים מאוד שמאפיינים את פעילותן, כך שיש הרבה פחות מקום לגמישות וליצירתיות הנדרשים במשלוחים ייחודיים. חברת שילוח מקומית מקומית, לעומת זאת, תוכל במקרים רבים לתת מענה יעיל יותר לצרכים מיוחדים לעומת חברה בינלאומית.
באילו מקרים חברת שילוח קטנה עדיפה על חברה גדולה?
בחברה קטנה קרוב לוודאי שתקבלו יחס אישי יותר, ורמת גמישות גבוהה יותר במענה לצרכים מיוחדים לעומת חברה גדולה. יחד עם זאת, בחברה קטנה יש מעט עובדים, שמבצעים את מגוון משימות ללא התמחות ייחודית, ועומדים לרשותם פחות אמצעים טכנולוגיים ולוגיסטיים. לכן, הסיכוי לעיכובים, לחוסר סדר ולטעויות הוא גדול יותר בחברות קטנות.
מהם היתרונות של חברת שילוח גדולה?
בחברה גדולה, לעומת זאת, כל עובד מתמחה בתחום מסוים ומבצע אותו ברמה גבוהה. בנוסף, סביר להניח שלחברה יהיו תשתיות טכנולוגיות מתקדמות יותר לצורך ארגון השילוח והמעקב אחריו, כך שהשירות שתקבלו יהיה מסודר ומהיר יותר. בנוסף, סביר גם להניח שחברה גדולה תוכל להציע מחירים אטרקטיביים יותר בתחומי ההתמחות שלה.
האם ישנן חברות שילוח המשלבות בין היתרונות של חברות קטנות לאלה של חברות גדולות?
בהחלט. ישנן חברות שילוח בינלאומי בינוניות בגודלן, שבהן, הלקוח מקבל יחס אישי כמו בחברה קטנה, והרפנטים שלהן יודעים לבצע מגוון משימות, כך שהלקוח לא צריך להסתחרר בין עובדים שונים. בנוסף, וחשוב לא פחות, גם לחברות בינוניות יש בדרך כלל סוכנים בחו”ל עם הסכמים ברורים, אך הנהלים בהן לא נוקשים כמו בחברה גדולה, והן יכולות לספק הרבה יותר גמישות ויצירתיות בהתאם לצרכי הלקוח.
מדוע הוותק של חברת השילוח הוא חשוב, אך אינו חזות הכל?
הוותק של החברה מקנה לה ניסיון, ובפועל, חברות ותיקות רבות שיפרו את איכות השירות והתפעול שלהן בעקבות הוותק והניסיון שצברו. גם המוניטין והאמינות שחברות כאלה בנו לאורך השנים הם יתרונות עצומים. אבל, הוותק יכול פעמים רבות להתבטא בשמרנות ובדפוסי עבודה מקובעים, ודווקא חברות חדשות יהיו פתוחות יותר לשיטות עבודה מתקדמות, המקנות להן יתרון ברור על פני החברות הוותיקות.
כיצד נקבע המחיר של שילוח בינלאומי?
גם המחיר הוא שיקול חשוב, כמובן. סוג המטען, גודלו ומשקלו וכן רמת הדחיפות של השילוח, ישפיעו כולם על אופן ההובלה ועל מחירה. משלוח אווירי יגיע מהר יותר ממשלוח ימי, אך לא תמיד יהיה יקר יותר, וכאשר המטען הוא קטן יחסית ושוקל מעט, שילוח אווירי יכול להיות חסכוני יותר.
חשוב גם לזכור שהצעת המחיר הזולה ביותר היא לא בהכרח ההצעה המתאימה או הטובה ביותר. בעיקר משום שהצעה זולה עלולה לרמז על רמות ארגון ובטיחות נמוכות, על עבודה עם סוכנים לא אמינים, על תשתית לוגיסטית וטכנולוגית מיושנת וכדומה.
לסיכום, האם בעת בחירת חברת שילוח בינלאומי חשוב לבקש המלצות מלקוחות ובעלי מקצוע?
כמו בכל תחום אחר, כדאי לקבל המלצות לגבי חברת השילוח עמה אתם עומדים לעבוד. את ההמלצות כדאי לבקש הן מאנשים שהתנסו בקבלת שירות שילוח בינלאומי מאותה חברה, והן מבעלי מקצוע בתחום השילוח, המכירים את החברה ויכולים לאמוד את התאמתה לסוג השילוח שאתם מבקשים לבצע.
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה
מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד
עליית הביקושים והעלאת תעריפי המטען בצ’אלנג’ איירליינס
בעקבות עומס גובר בטיסות המטען וביקושים כבדים לטיסות מטען בקווים בין אירופה לתל אביב, הודיעה צ’אלנג’ איירליינס, חברת תעופה המתמחה בהובלת מטענים, על העלאת תעריפי
ניהול סיכונים בשילוח בינלאומי: כיצד להגן על המשלוחים שלך מפני נזקים ועיכובים
מבוא שילוח בינלאומי הוא חלק חיוני ובלתי נפרד מפעילותם של עסקים רבים, אך הוא גם טומן בחובו סיכונים רבים. החל מנזק פיזי למטען, דרך עיכובים
תעריפי ההובלה הימית במגמת נסיקה
תעריפי ההובלה הימית, מחסור במכולות ריקות ועומס בנמלים – כל הבעיות שאפיינו את שרשרת האספקה העולמית במהלך מגפת הקורונה חוזרות כעת לקראת עונת השיא של
סין לחות׳ים: ״הפסיקו להטריד אניות סוחר בים האדום״
שר החוץ הסיני וואנג יי נפגש הבוקר עם עמיתו התימני שאיה מוחסן אל-זינדאן בבייג׳ין. ״סין קוראת להפסיק את ההטרדה של אניות אזרחיות ולשמור על מעבר