חדשות האתר

אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא:...
21 November 2024

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי...
17 November 2024

הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה...
17 November 2024

דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו...
17 November 2024

מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן...
17 November 2024

יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי,...
10 November 2024

החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על...
10 November 2024

צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo....
10 November 2024

שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני,...
03 November 2024

צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות,...
03 November 2024
מאמרים חדשים

משבר הקורונה: עושה גלים גם בעולם השילוח

משבר הקורונה: עושה גלים גם בעולם השילוח

המשבר נותן את אותותיו וגורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. שיבושים אלה מובילים לזינוק במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לשינויים בנתיבי השילוח, לביטול חוזים ו״לפריחתם״ של סעיפים שונים בהסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

שנת 2020 כבר מאחורינו אך עליית המחירים וחוסר היציבות בעולם השילוח עדיין מורגשת וצפויה להישאר כך לפחות עד אביב 2021. מאז תחילת המגפה העולמית עולם השילוח האווירי והימי נמצא בטלטלה, המשבר נותן את אותותיו וגורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. שיבושים אלה מובילים לזינוק במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לשינויים בנתיבי השילוח, לביטול חוזים ו״לפריחתם״ של סעיפים שונים בהסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

עלייה במחירי השילוח

מחירי המשלוח עלו מתחילת משבר הקורונה בעשרות ועד מאות אחוזים.

העלייה הדרמטית נרשמה בעיקר בשילוח האווירי אך גם בשילוח הימי יש התייקרות משמעותית.

על מנת לסבר את האוזן, במחירי ההובלה הימית בקווים מסין לישראל חלה עלייה של מאות אחוזים וממחיר ממוצע של כ-1,500 דולר למכולה הגיעו המחירים ל-7,000 דולר.

במחירי ההובלה האווירית השינויים עוד יותר דרמטיים ותנודתיים, עלייה של מאות ואפילו אלפי אחוזים בחלק מהחודשים, השיא היה בחודשים אפריל- יוני שבהם הוטס הרבה מאוד ציוד רפואי.

בשילוח הימי המים סוערים. משבר הקורונה טלטל את הספינה וגרם לבעיות לא פשוטות בתפעול בנמלים ובכל שרשרת האספקה, בשינוי ואף ביטול נתיבים, התנודתיות בביקושים יצרה מחסור במכולות ובאוניות אשר חלקן עומדות מושבתות.

הסכמים קודמים מבוטלים ואגרות חדשות כמו אגרת השהייה החלו לצוץ. היבואנים או היצואנים אשר מחכים למטענים שחיוני שיגיעו בזמן לא יכולים לקחת סיכון שהמטען יתעכב ומוכנים לשלם את הסכומים שהמובילים דורשים.

ככל שהעולם עדיין פועל תחת מגבלות תנועה, סגרים ותקופות בידוד, יש פחות כוח עבודה זמין מבעבר ומשלוחים מתעכבים. פחות עובדים משמעו עיכוב בהעמסה, בשילוח ובפריקה, ובעולם הלוגיסטיקה שבו יעילות היא שם המשחק, עיכוב משמעו עלויות נוספות לשחקנים הפועלים לקבל פיצוי בגין עלויות אלה ע״י גלגולן ללקוחות.

בשילוח האווירי העליות חדות אף יותר ונובעות ממספר סיבות:

צמצום היצע המקום למטען בעקבות ירידה דרסטית בכמות הטיסות המסחריות, מאז פרוץ המשבר חלה ירידה של כ 80% בהיקף הטיסות.

ברוב הטיסות המסחריות מובילים מטען בבטן המטוס ולכן כאשר מספר הטיסות יורד נוצר מחסור חמור בהיצע של מקומות האחסון במטוסים.

היינו מניחים כי חברות התעופה ימהרו ויסבו את מטוסי הנוסעים שעומדים ללא שימוש למטוסי תובלה כדי ליהנות מההזדמנות שנוצרה בשוק, אולם הסבה כזו טעונה השקעה משמעותית שתוחזר רק לאורך זמן, ובתנאי אי הוודאות הנוכחיים וההנחה כי מדובר בשינוי בתנאי השוק לזמן קצוב בלבד, החברות מהססות להשקיע לטווח הארוך.

שינויים בשווקים: ציוד רפואי ומוצרים חיוניים אחרים מקבלים עדיפות על פני מוצרים אחרים.

גם מוצרים  שלא קשורים לציוד רפואי אלא לשינוי בהתנהגות הצרכנים כתוצאה מהמשבר הפכו ל״מוצרים חיוניים״. על מוצרים כאלה (לדוגמא פאזלים ומשחקים לילדים שהפכו למוצרים מבוקשים)  ניתן היה לגבות מחירי שילוח יקרים יותר כי הציבור היה מוכן לספוג את ההתייקרות. שילוח של מוצרים אלה שהביקוש אליהם גבר גזל חלק נוסף מנפחי ההובלה הפנויים והפחית את הנפח הפנוי למוצרים אחרים.

בנוסף, כתוצאה משינויי התנהגות הצרכנים קווי תעופה שונו או בוטלו ברגע האחרון לפי הביקושים באותו רגע. שינויים אלה גרמו למשלחים לשנות את המחירים אשר התחייבו עליהם ולהוסיף אגרות והיטלים בשמות שונים (היטל צפיפות או GRI).

מה ההשפעה על שוק היבוא והיצוא?

כאמור השוק מתנהל בחוסר יציבות של ביקושים, היצעים, מחירים וזמני אספקה.

היבואנים והיצואנים אשר מכניסים את עלות ההובלה לתמחור המוצר ניצבים בפני מציאות משתנה כאשר מגיע זמן ההובלה ולהפתעתם המובילים משנים את המחיר אד הוק.

כל צד מנסה לגלגל את העלות העודפת לכיוון הצד השני כאשר ברוב המקרים מי שנושא בעלות הוא הצרכן הסופי.

ספקים שבימים כתיקונם מוכנים לנקוב במחירים בתנאי CIF לסחורה, כלומר לכלול במחיר העסקה את עלות ההובלה הימית והביטוח, נמנעים מלעשות זאת בשל היעדר יציבות המחירים, ולגלגל את האחריות הוצאות ההובלה ללקוח (היבואן).

ההתייקרות במחירי ההובלה האווירית הובילה חלק מהיבואנים, אשר מתקשים להעלות את מחיריהם בהתאם, להעדיף שילוח ימי, ובכך לדחוף עוד כלפי מעלה את מחירי ההובלה הימית.

למעבר למשלוח בים ולעיכובים בזמני השילוח יש משמעויות של קיטון בהון החוזר וגידול באשראי הבנקאי. עליה בהוצאות השילוח והלוגיסטיקה גוררות עליה בהוצאות השוטפות של העסקים ולצורך בתוספת למימון וכל זאת תוך שמירה על נפח פעילות שלא גדל.

האם שער הדולר/שקל מאזן את השפעת המחירים?

ובכן זה תלוי, השפעת עלויות השילוח משמעותית כאשר מדובר במוצרים זולים ונפחיים אשר לגביהם השינוי בעלות השילוח ליחידה היא גבוהה באופן יחסי לעלות המוצר ואילו ההשפעה של שער החליפין נמוכה יותר (לדוגמא, מוצרי קומודיטיז שעלותם זולה יחסית ואילו עלות השילוח גבוהה).

ככל שעלות המוצר המשונע גבוהה יותר ונפחו קטן יותר כך קטנה ההשפעה של עליית מחירי ההובלה על עלותו הסופית ואילו ההשפעה של שער החליפין גבוהה יותר. יהלומים  ואבני חן למשל, תופסים מעט מאוד נפח ולכן השינוי בעלות ההובלה זניח ביחס לעלותם. שינוי הדולר עשוי להיות דרמטי בתמחיר מוצרים כאלה

מה ניתן לעשות עד שהדברים יחזרו לשגרה?

מומלץ לקבע מחירים עם חברות ההובלה שמוכנות לכך.

להשאיר גמישות של עלות ההובלה ומי נושא בה בהסכמים המסחריים.

לתאם פגישה בבנק על מנת לדון בצרכי העסק תחת תנאי השוק הקיימים, להכין תחזית מעודכנת ולבקש הגדלת מסגרות ז״ק/מסגרות למימון יבוא במידת האפשר.

בצורה מחושבת יש לשקול הגדלת כמות הסחורה המיובאת בכל משלוח ואפילו הגדלה מסוימת במלאי הזמין המאוחסן במחסנים מקומיים שכן מחירי האחסנה המקומית עדיין לא הועלו בתקופה זו. כך יוכל היבואן למצות את האפשרויות שלו במו״מ מול המשלחים על מחירי השילוח ולהתמודד טוב יותר עם עיכובים בזמני המשלוח.

אם אין לכם ניסיון בעולם הזה, לא להתפתות לעסקאות במיוחד בתקופה הזו. זהו עולם מורכב ויש הרבה אנשים מתוחכמים שמנסים לנסות את חוסר הניסיון שלכם בתחום.

מאת: מיה כהן, מנהלת מדור מימון וסחר בבנק מזרחי טפחות

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

מדיניות היבוא

מטרת המדיניות היא הקלה משמעותית בתהליכי היבוא והפחתת עלויות היבוא בפרט, ויוקר המחיה ככלל.

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/נתיבי-שייט.png
סחר חוץ ישראל - סקירה

מבוא לסחר חוץ בישראל סחר החוץ של ישראל מהווה מרכיב מרכזי בכלכלה הישראלית, ומשפיע על צמיחתה, פיתוחה הטכנולוגי, ועל מעמדה בזירה הגלובלית. היכולת של ישראל להשתלב בשוק הבינלאומי, לייבא מוצרים ושירותים זרים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/סקירה.png
השלכות האיום החות’י - סקירה

מבוא האיום החות’י, שנובע מהסכסוך המתמשך בתימן, הוא סוגיה גיאופוליטית בעלת השפעות משמעותיות על האזור ועל העולם כוללם. החות’ים, הנמצאים במרכזו של הסכסוך, הם תנועה שיעית שמאמינה כי היא מייצגת את האינטרסים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/רפורמת-היבוא.png
רפורמת היבוא - מהם יתרונות הרפורמה למגזר העסקי?

רפורמת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל” מציעה מספר יתרונות משמעותיים למגזר העסקי בישראל. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים: 1. הפחתת עלויות ייבוא הרפורמה מפחיתה את העלויות הכרוכות בייבוא מוצרים על ידי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/רפורמת-היבוא-2.png
רפורמת היבוא - איך רפורמת היבוא תשפיע על המחירים?

רפורמת היבוא שאושרה תחת הכותרת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל” צפויה להשפיע בצורה משמעותית על המחירים בישראל. הנה כמה מהדרכים המרכזיות בהן הרפורמה תשפיע על המחירים: 1. הורדת מחירים בשל הגברת התחרות הרפורמה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/השוואה-יבוא-אישי-יבוא-מסחרי.png
סוגי יבוא: אישי מול מסחרי

יבוא אישי ומסחרי בישראל עשוי להיראות מורכב למי שניגש אליו לראשונה, אך הבנה מעמיקה של התהליך יכולה להקל על התמודדות עם האתגרים הכרוכים בו. מדריך זה נועד להעניק למתחילים את הכלים הנדרשים כדי לבצע יבוא בצורה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/רשות-תעלת-פנמה.png
חזרה לשגרה בתעלת פנמה

רשות תעלת פנמה העלתה את השוקע המקסימלי ל-14.94 מטר, מה שמאפשר חזרה לפעילות רגילה לאחר יותר משנה של מגבלות בגלל בצורת. התעלה הגדילה את קצב התעבורה ל-35 אניות ביום ותכננת להגדיל ל-36 מעברים בחודש הבא. לאחר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/מה-שטוב-לאירופה-טוב-לישראל.png
רפורמת ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״ אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאה

במסגרת הרפורמה נקבע לראשונה כי ניתן יהיה לייבא לישראל מכל ספק כל מוצר שמשווק באירופה ללא קשר עם היצרן וזאת אפילו במוצרים שכיום אינם נמכרים בישראל. שר הכלכלה ברקת: יום היסטואי, זו המהפכה הכלכלית הגדולה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/סחר-בנילאומי.png
סחר בינלאומי - אבני דרך

מבוא הגדרת סחר בינלאומי סחר בינלאומי להחלפת סחורות, שירותים, טכנולוגיות והון בין מדינות וגבולות. זה אפשרי לטבע לנצל את המשאבים שלהן, כוח העבודה והטכנולוגיה באופן אופטימלי. זה מתאים למוצרים ושירותים בהם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/מילון-מושגים.png
עמילות מכס - מילון מושגים בסיסי

א אישור מכס: תהליך שבאמצעותו רשויות המכס מאשרות את שחרור הסחורה לאחר בדיקת המסמכים ותשלום המיסים וההיטלים הנדרשים. ב בלדרות: שירות הובלת סחורות מדלת לדלת, כולל טיפול בתהליכי המכס והשחרור. ביטוח מטענים:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/עמילות-מכס.png
איך לבחור עמיל מכס מומלץ?

בחירת עמיל מכס מומלץ היא תהליך שדורש שיקול דעת והבנה מעמיקה של צרכי הייבוא או הייצוא שלך. להלן מספר גורמים שחשוב לקחת בחשבון בבחירת עמיל מכס: 1. ניסיון ומוניטין בדיקת היסטוריה מקצועית: כמה זמן עמיל המכס...

1 3 4 5 6 7 72