חדשות האתר

תחום היבוא לישראל סיכום שנת 2024: תמורות, אתגרים והשפעות ארוכות טווח

הרחבת הפטורים ממכס וממסים אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר בשנת 2024 הייתה הרחבת הפטורים ממכס וממסים על...
22 December 2024

המדריך המלא ליבואנים מתחילים: איך להתחיל בתהליך המכס?

מבוא ייבוא סחורות הוא חלק בלתי נפרד מעולם העסקים הגלובלי ומספק הזדמנויות עסקיות רחבות. עם זאת, תהליך...
22 December 2024

טעויות נפוצות בעמילות מכס וכיצד להימנע מהן

מבוא עמילות מכס היא אחד מהתהליכים המרכזיים בניהול שרשרת האספקה הבינלאומית. טעויות בתהליך זה עלולות לגרום...
22 December 2024

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: כלים, תקנות ואפשרויות שכל יבואן צריך להכיר

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: כלים, תקנות ואפשרויות שכל יבואן צריך להכיר פעילות היבוא והיצוא מהווה...
22 December 2024

עמילות מכס וסחר בינלאומי בישראל בשנת 2024: עדכונים, שינויים והשפעות

שנת 2024 התאפיינה בשינויים משמעותיים בתחומי עמילות המכס והסחר הבינלאומי בישראל. ממשלת ישראל וגורמים פרטיים...
22 December 2024

עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות...
15 December 2024

עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024,...
15 December 2024

החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו...
15 December 2024

מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי...
15 December 2024

ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL,...
15 December 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

משבר הקורונה: עושה גלים גם בעולם השילוח

משבר הקורונה: עושה גלים גם בעולם השילוח

המשבר נותן את אותותיו וגורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. שיבושים אלה מובילים לזינוק במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לשינויים בנתיבי השילוח, לביטול חוזים ו״לפריחתם״ של סעיפים שונים בהסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

שנת 2020 כבר מאחורינו אך עליית המחירים וחוסר היציבות בעולם השילוח עדיין מורגשת וצפויה להישאר כך לפחות עד אביב 2021. מאז תחילת המגפה העולמית עולם השילוח האווירי והימי נמצא בטלטלה, המשבר נותן את אותותיו וגורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. שיבושים אלה מובילים לזינוק במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לשינויים בנתיבי השילוח, לביטול חוזים ו״לפריחתם״ של סעיפים שונים בהסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

עלייה במחירי השילוח

מחירי המשלוח עלו מתחילת משבר הקורונה בעשרות ועד מאות אחוזים.

העלייה הדרמטית נרשמה בעיקר בשילוח האווירי אך גם בשילוח הימי יש התייקרות משמעותית.

על מנת לסבר את האוזן, במחירי ההובלה הימית בקווים מסין לישראל חלה עלייה של מאות אחוזים וממחיר ממוצע של כ-1,500 דולר למכולה הגיעו המחירים ל-7,000 דולר.

במחירי ההובלה האווירית השינויים עוד יותר דרמטיים ותנודתיים, עלייה של מאות ואפילו אלפי אחוזים בחלק מהחודשים, השיא היה בחודשים אפריל- יוני שבהם הוטס הרבה מאוד ציוד רפואי.

בשילוח הימי המים סוערים. משבר הקורונה טלטל את הספינה וגרם לבעיות לא פשוטות בתפעול בנמלים ובכל שרשרת האספקה, בשינוי ואף ביטול נתיבים, התנודתיות בביקושים יצרה מחסור במכולות ובאוניות אשר חלקן עומדות מושבתות.

הסכמים קודמים מבוטלים ואגרות חדשות כמו אגרת השהייה החלו לצוץ. היבואנים או היצואנים אשר מחכים למטענים שחיוני שיגיעו בזמן לא יכולים לקחת סיכון שהמטען יתעכב ומוכנים לשלם את הסכומים שהמובילים דורשים.

ככל שהעולם עדיין פועל תחת מגבלות תנועה, סגרים ותקופות בידוד, יש פחות כוח עבודה זמין מבעבר ומשלוחים מתעכבים. פחות עובדים משמעו עיכוב בהעמסה, בשילוח ובפריקה, ובעולם הלוגיסטיקה שבו יעילות היא שם המשחק, עיכוב משמעו עלויות נוספות לשחקנים הפועלים לקבל פיצוי בגין עלויות אלה ע״י גלגולן ללקוחות.

בשילוח האווירי העליות חדות אף יותר ונובעות ממספר סיבות:

צמצום היצע המקום למטען בעקבות ירידה דרסטית בכמות הטיסות המסחריות, מאז פרוץ המשבר חלה ירידה של כ 80% בהיקף הטיסות.

ברוב הטיסות המסחריות מובילים מטען בבטן המטוס ולכן כאשר מספר הטיסות יורד נוצר מחסור חמור בהיצע של מקומות האחסון במטוסים.

היינו מניחים כי חברות התעופה ימהרו ויסבו את מטוסי הנוסעים שעומדים ללא שימוש למטוסי תובלה כדי ליהנות מההזדמנות שנוצרה בשוק, אולם הסבה כזו טעונה השקעה משמעותית שתוחזר רק לאורך זמן, ובתנאי אי הוודאות הנוכחיים וההנחה כי מדובר בשינוי בתנאי השוק לזמן קצוב בלבד, החברות מהססות להשקיע לטווח הארוך.

שינויים בשווקים: ציוד רפואי ומוצרים חיוניים אחרים מקבלים עדיפות על פני מוצרים אחרים.

גם מוצרים  שלא קשורים לציוד רפואי אלא לשינוי בהתנהגות הצרכנים כתוצאה מהמשבר הפכו ל״מוצרים חיוניים״. על מוצרים כאלה (לדוגמא פאזלים ומשחקים לילדים שהפכו למוצרים מבוקשים)  ניתן היה לגבות מחירי שילוח יקרים יותר כי הציבור היה מוכן לספוג את ההתייקרות. שילוח של מוצרים אלה שהביקוש אליהם גבר גזל חלק נוסף מנפחי ההובלה הפנויים והפחית את הנפח הפנוי למוצרים אחרים.

בנוסף, כתוצאה משינויי התנהגות הצרכנים קווי תעופה שונו או בוטלו ברגע האחרון לפי הביקושים באותו רגע. שינויים אלה גרמו למשלחים לשנות את המחירים אשר התחייבו עליהם ולהוסיף אגרות והיטלים בשמות שונים (היטל צפיפות או GRI).

מה ההשפעה על שוק היבוא והיצוא?

כאמור השוק מתנהל בחוסר יציבות של ביקושים, היצעים, מחירים וזמני אספקה.

היבואנים והיצואנים אשר מכניסים את עלות ההובלה לתמחור המוצר ניצבים בפני מציאות משתנה כאשר מגיע זמן ההובלה ולהפתעתם המובילים משנים את המחיר אד הוק.

כל צד מנסה לגלגל את העלות העודפת לכיוון הצד השני כאשר ברוב המקרים מי שנושא בעלות הוא הצרכן הסופי.

ספקים שבימים כתיקונם מוכנים לנקוב במחירים בתנאי CIF לסחורה, כלומר לכלול במחיר העסקה את עלות ההובלה הימית והביטוח, נמנעים מלעשות זאת בשל היעדר יציבות המחירים, ולגלגל את האחריות הוצאות ההובלה ללקוח (היבואן).

ההתייקרות במחירי ההובלה האווירית הובילה חלק מהיבואנים, אשר מתקשים להעלות את מחיריהם בהתאם, להעדיף שילוח ימי, ובכך לדחוף עוד כלפי מעלה את מחירי ההובלה הימית.

למעבר למשלוח בים ולעיכובים בזמני השילוח יש משמעויות של קיטון בהון החוזר וגידול באשראי הבנקאי. עליה בהוצאות השילוח והלוגיסטיקה גוררות עליה בהוצאות השוטפות של העסקים ולצורך בתוספת למימון וכל זאת תוך שמירה על נפח פעילות שלא גדל.

האם שער הדולר/שקל מאזן את השפעת המחירים?

ובכן זה תלוי, השפעת עלויות השילוח משמעותית כאשר מדובר במוצרים זולים ונפחיים אשר לגביהם השינוי בעלות השילוח ליחידה היא גבוהה באופן יחסי לעלות המוצר ואילו ההשפעה של שער החליפין נמוכה יותר (לדוגמא, מוצרי קומודיטיז שעלותם זולה יחסית ואילו עלות השילוח גבוהה).

ככל שעלות המוצר המשונע גבוהה יותר ונפחו קטן יותר כך קטנה ההשפעה של עליית מחירי ההובלה על עלותו הסופית ואילו ההשפעה של שער החליפין גבוהה יותר. יהלומים  ואבני חן למשל, תופסים מעט מאוד נפח ולכן השינוי בעלות ההובלה זניח ביחס לעלותם. שינוי הדולר עשוי להיות דרמטי בתמחיר מוצרים כאלה

מה ניתן לעשות עד שהדברים יחזרו לשגרה?

מומלץ לקבע מחירים עם חברות ההובלה שמוכנות לכך.

להשאיר גמישות של עלות ההובלה ומי נושא בה בהסכמים המסחריים.

לתאם פגישה בבנק על מנת לדון בצרכי העסק תחת תנאי השוק הקיימים, להכין תחזית מעודכנת ולבקש הגדלת מסגרות ז״ק/מסגרות למימון יבוא במידת האפשר.

בצורה מחושבת יש לשקול הגדלת כמות הסחורה המיובאת בכל משלוח ואפילו הגדלה מסוימת במלאי הזמין המאוחסן במחסנים מקומיים שכן מחירי האחסנה המקומית עדיין לא הועלו בתקופה זו. כך יוכל היבואן למצות את האפשרויות שלו במו״מ מול המשלחים על מחירי השילוח ולהתמודד טוב יותר עם עיכובים בזמני המשלוח.

אם אין לכם ניסיון בעולם הזה, לא להתפתות לעסקאות במיוחד בתקופה הזו. זהו עולם מורכב ויש הרבה אנשים מתוחכמים שמנסים לנסות את חוסר הניסיון שלכם בתחום.

מאת: מיה כהן, מנהלת מדור מימון וסחר בבנק מזרחי טפחות

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

מדיניות התקינה בישראל

מדיניות התקינה הלאומית כוללת קביעת עדיפויות בתקינה, יזום כתיבת תקנים חדשים ורביזיות בתקנים הקיימים, הכרזה על תקנים כרשמיים או הסרת רשמיותם, תיאום בין-משרדי בנושאי תקינה

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

מהו יבוא אישי?

על-פי ההגדרה שבצו יבוא חופשי אם הוכח להנחת דעתו של מנהל רשות המיסים או סגנו שהטובין מיובאים לא באמצעות עוסק, לא לצרכי אספקה, ייצור או

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים-מאיצה-את-ההשקה-העולמית-של-מכולות-חכמות-בעזרת-Hoopo.png
צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo. אלי גליקמן, מנכ״ל ונשיא צים: פריסה מואצת זו מחזקת את מעמדה של צים כמובילה בתעשייה בטכנולוגיה וחדשנות/ חברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורה ממקום למקום בצורה מהירה, בטוחה ויעילה. התהליך כולל מספר שלבים מורכבים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים.png
צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות, האחת מתמקדת בקווים ישירים מנמלי הים התיכון לקנדה ולחוף המזרחי של ארה״ב, והשנייה מכסה את אמריקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הסכמי-סחר.png
הסכם סחר חדש בין ישראל ווייטנאם

הסכם הסחר החופשי שנחתם בין ישראל לווייטנאם, ייכנס במהלך חודש נובמבר ויביא להקלות מכס נרחבות על מוצרים מיובאים ומיוצאים בשתי המדינות. שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: ״הסכם הסחר עם וייטנאם הוא קפיצת מדרגה...

1 2 3 4 5 74