חדשות האתר

אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא:...
21 November 2024

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי...
17 November 2024

הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה...
17 November 2024

דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו...
17 November 2024

מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן...
17 November 2024

יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי,...
10 November 2024

החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על...
10 November 2024

צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo....
10 November 2024

שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני,...
03 November 2024

צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות,...
03 November 2024
מאמרים חדשים

נמלי ישראל: ירידה קלה בתנועת המטענים ברבעון הראשון

נמלי ישראל: ירידה קלה בתנועת המטענים ברבעון הראשון

ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. מהנתונים עולה כי בנמל אשדוד נטענים פחות מכולות יצוא כאשר בחיפה המצב הפוך.

רספ״ן פרסמה את נתוני תנועת המטענים בנמלי ישראל עבור הרבעון הראשון של 2021. ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, העביר למערכת  PORT2PORT מספר הערות סטטיסטיות בעקבות הנתונים:

מהנתונים עולה כי סך הכל בהשוואת הרבעונים הראשונים של 2019, 2020 ו-2021, אין הבדל גדול בסך כל הכמויות שעברו בנמלים – יש קיטון קל לאורך הזמן, כאשר חיפה יורדת ואשדוד ומספנות ישראל עולות. נציין כי ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. באשדוד טופלו 6 מיליון טון לעומת 5.6 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד ובחיפה טופלו הרבעון 6.7 מיליון טון לעומת 7.4 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד.

בתחום כלי רכב ניתן להבחין כי לאחר שבע שנים שבהם מספר כלי הרכב שנמסרו ללקוחות היה תמיד בין 80% ל-90% ממספר כלי הרכב שנפרקו בנמלים, המגמה התהפכה, ולאחר הרבעון הראשון השנה היחס היה 166%. מסיבות הכרוכות בגידול הצריכה, פחות נסיעה ברכב ציבורי והרגלי הישראליים, יש כנראה לצפות לגידול במספר כלי הרכב שייפרקו בנמלים העמוסים שלנו. נציין כי ברבעון הראשון נפרקו בנמלי ישראל 60,453 רכבים לעומת 64,618 רכבים ברבעון המקביל אשתקד.

בתחום המכולות – בהשוואת הרבעונים הראשונים כנ״ל קיים גידול במספר המכולות, הן בחיפה (קצת) והן באשדוד (הרבה). הגידול התבטא רק ביבוא כאשר בשניהם היה קיטון ביצוא. בולטת התופעה שאשדוד טוענת פחות מכולות יצוא (מלא וריק) כאשר בחיפה המצב הפוך.

בתחום המתכות – אין גידול משמעותי בייבוא. עלייה קלה לעומת 2019, אבל כמו 2020. המספנות נוטלות 66% מכמות יבוא המתכות. אשדוד נוטלת חלק קטן בלבד של היבוא.

בתחום הגרעינים: קיימת ירידה קלה לעומת שנים קודמות. ברבעון הראשון נפרקו 1,073 אלפי טון בנמלים לעומת 1,206 אלפי טון גרעינים. התנודות בכמויות התבואות נובעות לאו דווקא מביקוש בלבד. חיפה, בגלל דגון, אחראית ל-85% מיבוא הגרעינים לישראל. יש לזכור שמלאי החירום למוצרים אלו קטן: חיטה וסויה למאכל אדם – 4 שבועות, מספוא ומאכל לחיות – שלושה שבועות. איגוד יבואני התבואה מדווח כי הנושא בבחינה.

בתחום המלט: עלייה עקבית במשך השנים מאז 2016 שבה נשר הפסידה את הבלעדיות והותר יבוא מתחרה, שהגיע כבר לכ-4 מיליון טון לשנה.

בתחום המטען הכללי: ירידה מסוימת מאז 2018. בגלל המתכות, נמל המספנות אחראי למחצית היבוא – ייבא ברבעון הראשון 515 אלף טון לעומת 1,161 אלף טון מכלל היבוא.

צובר חופנים: עליה לעומת שנים קודמות. אשדוד אחראית ל-60% מיבוא סקטור זה עם ייבוא של 831 אלף טון לעומת 1,361 אלף טון יבוא בכלל הנמלים סה״כ.

מכולות שטעון: קיימת ירידה לעומת שנים קודמות. כאשר הוחלט ב-2013 על בניית נמלי המכולות החדשים, נוספה הנחה שלפיה הם ישמשו לפיתוח נמלי שטעון לנמלים הסמוכים. ההנחה הזו בהחלט סבירה לאור התפעול החצי-אוטומטי שלהם.

עצים: כמות יבוא העצים באניות קונבנציונליות ירדה דרמטית לאורך השנים. בדומה למטעני קירור, הם עברו ברובם למכולות. כיום, עברו ברבעון הראשון של 2021 47,000 טון בלבד.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

מדיניות היבוא

מטרת המדיניות היא הקלה משמעותית בתהליכי היבוא והפחתת עלויות היבוא בפרט, ויוקר המחיה ככלל.

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/נתיבי-שייט.png
סחר חוץ ישראל - סקירה

מבוא לסחר חוץ בישראל סחר החוץ של ישראל מהווה מרכיב מרכזי בכלכלה הישראלית, ומשפיע על צמיחתה, פיתוחה הטכנולוגי, ועל מעמדה בזירה הגלובלית. היכולת של ישראל להשתלב בשוק הבינלאומי, לייבא מוצרים ושירותים זרים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/סקירה.png
השלכות האיום החות’י - סקירה

מבוא האיום החות’י, שנובע מהסכסוך המתמשך בתימן, הוא סוגיה גיאופוליטית בעלת השפעות משמעותיות על האזור ועל העולם כוללם. החות’ים, הנמצאים במרכזו של הסכסוך, הם תנועה שיעית שמאמינה כי היא מייצגת את האינטרסים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/רפורמת-היבוא.png
רפורמת היבוא - מהם יתרונות הרפורמה למגזר העסקי?

רפורמת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל” מציעה מספר יתרונות משמעותיים למגזר העסקי בישראל. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים: 1. הפחתת עלויות ייבוא הרפורמה מפחיתה את העלויות הכרוכות בייבוא מוצרים על ידי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/רפורמת-היבוא-2.png
רפורמת היבוא - איך רפורמת היבוא תשפיע על המחירים?

רפורמת היבוא שאושרה תחת הכותרת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל” צפויה להשפיע בצורה משמעותית על המחירים בישראל. הנה כמה מהדרכים המרכזיות בהן הרפורמה תשפיע על המחירים: 1. הורדת מחירים בשל הגברת התחרות הרפורמה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/השוואה-יבוא-אישי-יבוא-מסחרי.png
סוגי יבוא: אישי מול מסחרי

יבוא אישי ומסחרי בישראל עשוי להיראות מורכב למי שניגש אליו לראשונה, אך הבנה מעמיקה של התהליך יכולה להקל על התמודדות עם האתגרים הכרוכים בו. מדריך זה נועד להעניק למתחילים את הכלים הנדרשים כדי לבצע יבוא בצורה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/רשות-תעלת-פנמה.png
חזרה לשגרה בתעלת פנמה

רשות תעלת פנמה העלתה את השוקע המקסימלי ל-14.94 מטר, מה שמאפשר חזרה לפעילות רגילה לאחר יותר משנה של מגבלות בגלל בצורת. התעלה הגדילה את קצב התעבורה ל-35 אניות ביום ותכננת להגדיל ל-36 מעברים בחודש הבא. לאחר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/מה-שטוב-לאירופה-טוב-לישראל.png
רפורמת ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״ אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאה

במסגרת הרפורמה נקבע לראשונה כי ניתן יהיה לייבא לישראל מכל ספק כל מוצר שמשווק באירופה ללא קשר עם היצרן וזאת אפילו במוצרים שכיום אינם נמכרים בישראל. שר הכלכלה ברקת: יום היסטואי, זו המהפכה הכלכלית הגדולה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/סחר-בנילאומי.png
סחר בינלאומי - אבני דרך

מבוא הגדרת סחר בינלאומי סחר בינלאומי להחלפת סחורות, שירותים, טכנולוגיות והון בין מדינות וגבולות. זה אפשרי לטבע לנצל את המשאבים שלהן, כוח העבודה והטכנולוגיה באופן אופטימלי. זה מתאים למוצרים ושירותים בהם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/מילון-מושגים.png
עמילות מכס - מילון מושגים בסיסי

א אישור מכס: תהליך שבאמצעותו רשויות המכס מאשרות את שחרור הסחורה לאחר בדיקת המסמכים ותשלום המיסים וההיטלים הנדרשים. ב בלדרות: שירות הובלת סחורות מדלת לדלת, כולל טיפול בתהליכי המכס והשחרור. ביטוח מטענים:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/08/עמילות-מכס.png
איך לבחור עמיל מכס מומלץ?

בחירת עמיל מכס מומלץ היא תהליך שדורש שיקול דעת והבנה מעמיקה של צרכי הייבוא או הייצוא שלך. להלן מספר גורמים שחשוב לקחת בחשבון בבחירת עמיל מכס: 1. ניסיון ומוניטין בדיקת היסטוריה מקצועית: כמה זמן עמיל המכס...

1 3 4 5 6 7 72