נמלי ישראל: ירידה קלה בתנועת המטענים ברבעון הראשון

נמלי ישראל: ירידה קלה בתנועת המטענים ברבעון הראשון

ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. מהנתונים עולה כי בנמל אשדוד נטענים פחות מכולות יצוא כאשר בחיפה המצב הפוך.

רספ״ן פרסמה את נתוני תנועת המטענים בנמלי ישראל עבור הרבעון הראשון של 2021. ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, העביר למערכת  PORT2PORT מספר הערות סטטיסטיות בעקבות הנתונים:

מהנתונים עולה כי סך הכל בהשוואת הרבעונים הראשונים של 2019, 2020 ו-2021, אין הבדל גדול בסך כל הכמויות שעברו בנמלים – יש קיטון קל לאורך הזמן, כאשר חיפה יורדת ואשדוד ומספנות ישראל עולות. נציין כי ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. באשדוד טופלו 6 מיליון טון לעומת 5.6 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד ובחיפה טופלו הרבעון 6.7 מיליון טון לעומת 7.4 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד.

בתחום כלי רכב ניתן להבחין כי לאחר שבע שנים שבהם מספר כלי הרכב שנמסרו ללקוחות היה תמיד בין 80% ל-90% ממספר כלי הרכב שנפרקו בנמלים, המגמה התהפכה, ולאחר הרבעון הראשון השנה היחס היה 166%. מסיבות הכרוכות בגידול הצריכה, פחות נסיעה ברכב ציבורי והרגלי הישראליים, יש כנראה לצפות לגידול במספר כלי הרכב שייפרקו בנמלים העמוסים שלנו. נציין כי ברבעון הראשון נפרקו בנמלי ישראל 60,453 רכבים לעומת 64,618 רכבים ברבעון המקביל אשתקד.

בתחום המכולות – בהשוואת הרבעונים הראשונים כנ״ל קיים גידול במספר המכולות, הן בחיפה (קצת) והן באשדוד (הרבה). הגידול התבטא רק ביבוא כאשר בשניהם היה קיטון ביצוא. בולטת התופעה שאשדוד טוענת פחות מכולות יצוא (מלא וריק) כאשר בחיפה המצב הפוך.

בתחום המתכות – אין גידול משמעותי בייבוא. עלייה קלה לעומת 2019, אבל כמו 2020. המספנות נוטלות 66% מכמות יבוא המתכות. אשדוד נוטלת חלק קטן בלבד של היבוא.

בתחום הגרעינים: קיימת ירידה קלה לעומת שנים קודמות. ברבעון הראשון נפרקו 1,073 אלפי טון בנמלים לעומת 1,206 אלפי טון גרעינים. התנודות בכמויות התבואות נובעות לאו דווקא מביקוש בלבד. חיפה, בגלל דגון, אחראית ל-85% מיבוא הגרעינים לישראל. יש לזכור שמלאי החירום למוצרים אלו קטן: חיטה וסויה למאכל אדם – 4 שבועות, מספוא ומאכל לחיות – שלושה שבועות. איגוד יבואני התבואה מדווח כי הנושא בבחינה.

בתחום המלט: עלייה עקבית במשך השנים מאז 2016 שבה נשר הפסידה את הבלעדיות והותר יבוא מתחרה, שהגיע כבר לכ-4 מיליון טון לשנה.

בתחום המטען הכללי: ירידה מסוימת מאז 2018. בגלל המתכות, נמל המספנות אחראי למחצית היבוא – ייבא ברבעון הראשון 515 אלף טון לעומת 1,161 אלף טון מכלל היבוא.

צובר חופנים: עליה לעומת שנים קודמות. אשדוד אחראית ל-60% מיבוא סקטור זה עם ייבוא של 831 אלף טון לעומת 1,361 אלף טון יבוא בכלל הנמלים סה״כ.

מכולות שטעון: קיימת ירידה לעומת שנים קודמות. כאשר הוחלט ב-2013 על בניית נמלי המכולות החדשים, נוספה הנחה שלפיה הם ישמשו לפיתוח נמלי שטעון לנמלים הסמוכים. ההנחה הזו בהחלט סבירה לאור התפעול החצי-אוטומטי שלהם.

עצים: כמות יבוא העצים באניות קונבנציונליות ירדה דרמטית לאורך השנים. בדומה למטעני קירור, הם עברו ברובם למכולות. כיום, עברו ברבעון הראשון של 2021 47,000 טון בלבד.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

סחר בינלאומי בישראל

הסחר הבינלאומי ממלא תפקיד מרכזי בכלכלת ישראל, ומאפשר למדינה להתגבר על משאבי הטבע המוגבלים שלה ולהשתלב בשוק העולמי. כמדינה קטנה עם כלכלה מפותחת מאוד, ישראל

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

אמנת טיר (TIR)

“אמנת טיר” היא אמנת מכס בינלאומית המאפשרת הובלת מטענים דרך מדינה אחת או יותר.הגשת מסמכי יבוא (אמנת Transit Internationaux Routiers – TIR) רעיון ה- TIR

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים.png
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים-בנושא-יבוא-יצוא-סחר-חוץ-2024.png
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מתן-פטור-לטובין-המיובאים-ביבוא-מסחרי.png
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מסלול.png
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/Black-Minimalist-Business-Growth-Banner.png
ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים מאניות. ההצטרפות לאמנה התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/סחר-חופשי.png
רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור, והגנה על אינטרסים כלכליים ופוליטיים. עבור עסקים, עמידה בדרישות רגולטוריות היא לא רק חובה חוקית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/הסכמי-סחר.png
הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב את שווקיהן, לנצל משאבים בינלאומיים, ולהשיג יתרון תחרותי. עם זאת, הם כפופים למגבלות חוקיות שונות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/דיני-סחר.png
יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל פעולה מסחרית – ייבוא, ייצוא, תשלום או שיתוף פעולה עסקי – כפופה למערכת מורכבת של חוקים, תקנות והסכמים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע.png
אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת נמצאים בצמיחה מתמדת. האתגר המרכזי הוא לשנע מטענים במהירות, ביעילות ובעלות מינימלית. מאמר זה עוסק באופטימיזציה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים-ביבשה.png
סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם. לצד חשיבותו הרבה, שינוע מטענים נושא בחובו סיכונים משמעותיים שעלולים לפגוע בשרשרת האספקה, לגרום להפסדים...

1 2 3 73