חדשות האתר

אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא:...
21 November 2024

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי...
17 November 2024

הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה...
17 November 2024

דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו...
17 November 2024

מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן...
17 November 2024

יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי,...
10 November 2024

החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על...
10 November 2024

צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo....
10 November 2024

שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני,...
03 November 2024

צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות,...
03 November 2024
מאמרים חדשים

יצוא ״דו שימושי״: פיקוח, סיווג ושאלות נוספות

יצוא ״דו שימושי״: פיקוח, סיווג ושאלות נוספות

של מי האחריות לסיווג? מי מעדכן את רשימות הפיקוח? מה עושים במקרה של יצוא לצורך הדגמה בתערוכה? האם יש למדינת ישראל ״רשימה שחורה״ של אנשים או ארגונים ספציפיים שאסור לייצא אליהם? עמירם הלוי עונה על שאלות נפוצות של יצואנים

בהרצאות שאני נותן לעיתים קרובות ליצואנים ועמילי מכס, אני נתקל שוב ושוב באותן שאלות הנוגעות לנושא אחריות הפיקוח והסיווג. להלן הנה מספר שאלות עיקריות – והתשובות להן – על מנת להקל על קהילת היצואנים.

של מי האחריות לקביעת הסיווג? של היצואן או הרגולטור?

ההחלטה אם חלה חובת השגת רישיון יצוא הינה על היצואן. היצואן מכיר את מוצריו יותר טוב מכל מומחה חיצוני.

מה קורה אם מוצר שלי מופיע בשתי הרשימות?

שאלה לדוגמה: אני יצואן כטב״מים. להפתעתי מצאתי שהמוצר שלי מופיע גם ברשימה הדו״ש – קטגוריה 9, וגם ברשימת החימוש – סעיף 22. מה עלי לעשות?

תשובה: למרבה הצער, במדינת ישראל מדובר במצב אפשרי. בשאר העולם אין זה כך. הסיבה לכך היא שאפ״י תרגם, עוד בשנת 2008, את רשימת החימוש לעברית והוסיף לה פריטים רבים נוספים שאינן נמצאים ברשימה המקורית באנגלית. ובישראל הנוסח העברי קובע. כך נוצר מצב שפריטים כמו: כטב״מים (כלי תחבורה בלתי מאוישים בים באוויר וביבשה), לוויינים וטכנולוגיית חלל, ועוד רבים אחרים נכללים בשתי רשימות פיקוח. ובישראל חוק היצוא הביטחוני גובר על צו הפיקוח הדו שימושי. לכן במקרה של כפילות עליך לפנות לאפ״י לקבלת רישיון.

פיקוח על ״מוצרי מדף״

שאלה: המוצר המיוצא על ידי הינו למעשה ״מוצר מדף״. הוא נמכר בצורה חופשית בחנויות וניתן להשיגו בקלות באינטרנט (כמובן ללא צורך ברישוי). מדוע הוא נמצא ברשימת הפיקוח?

תשובה: לעיתים משטר הפיקוח נמצא בפיגור אחר התפתחות הטכנולוגיה. כך יכול להיות שמוצר שנמצא בפיקוח הופך להיות מוצר מדף. רשימת המוצרים נקבעת על ידי מומחים בווינה ביוני של כל שנה ונכונה למשך 18 חודשים מיום הקביעה. ראשית, אני מציע לבדוק היטב האם אין ״סעיף מילוט״ כלשהו, אשר יכול לפטור אותך מפיקוח (וקיימים הרבה סעיפי מילוט כאלו). במידה ולא, המלצתי היא לפנות ל״מומחה״ הישראלי – הלא הוא מנהל תחום פיקוח יצוא דו שימושי במשרד הכלכלה – ולבקש ממנו להעלות הצעה לעדכון רשימות הפיקוח בכנס המומחים הקרוב.

עדכון רשימות הפיקוח

שאלה: המוצר המיוצא על ידי הינו מפוקח, איך אדע אם יצא מפיקוח?

תשובה: רשימות הפיקוח של משטר ואסנאר, המשמשות בסיס לפיקוח, מתעדכנות כל שנה בתחילת ינואר. מומלץ לבדוק בלינק להלן האם חל שינוי או הקלה בפיקוח של המוצר שלך.

החזרה ליצרן

שאלה: האם נדרש להגיש הצהרת משתמש סופי במקרה שמבקשים רישיון יצוא כדי לייצא מכשיר מפוקח תקול לצורך החזרתו ליצרן בארה״ב לתיקון?

תשובה: במקרה של החזרה ליצרן, כדאי לצרף במקום ״אישור משתמש סופי״ מכתב הצהרה ממך או מהיצרן המצהיר שהיצוא הינו החזרה ליצרן.

יצוא לטובת תערוכות או הדגמות

שאלה: כאשר אני או נציג מטעמי יוצא עם הציוד המפוקח לטובת הדגמות או תערוכות וחוזר אתו לארץ לאחר מכן – האם עדיין יש צורך ברישיונות?

תשובה: בהחלט כן, אולם התהליך יהיה מהיר יותר במקרה כזה. שימו לב: על המוצר להישאר ברשותך כל תקופת ההדגמה, ולחזור ארצה יחד עם המדגים. שימו לב- במקרה כזה , עדיין נדרש להפיק רשימון יצוא למוצר.

האם ״שטעון״ מפוקח?

שאלה: האם חלה חובת הוצאת רישיון על מוצר מפוקח העובר שטעון בישראל?

תשובה. לא, אין חובת רישוי במקרה של שטעון.

יצוא באמצעות בלדר/חברת שילוח

על פי נוהל המכס: יצואן המייצא בתהליך בלדרים יהיה פטור מחובת מילוי תצהיר יצואן. זאת מאחר ועצם היצוא באמצעות תהליך בלדרים הינו הצהרה של היצואן כי הטובין הכלולים במשלוח זה אינם מפוקחים ואינם דורשים רישיון יצוא. אין לייצא בתהליך בלדרים טובין הנתונים לפיקוח מכוח כל צו שהוא.

״רשימה שחורה״

שאלה: האם יש למדינת ישראל ״רשימה שחורה״ של אנשים או ארגונים ספציפיים שאסור לסחור איתם?

תשובה: בניגוד למה שקורה בשאר העולם המפוקח ישראל אינה מפרסמת את רשימת החברות/ גופים הנכללים ב״רשימה שחורה״ מבחינתה.

טיפ: כלי עזר ראשוני מומלץ בתחום הינה רשימת ה- Sanction Partiesשמפרסם משרד הסחר האמריקאי בלינק להלן.

מדינות מוגבלות/ רגישות

שאלה: האם קיימת רשימה או טבלה בה רשומות כלל המדינות שיש עליהם אמברגו סחר של ישראל, סנקציות וחרם?

תשובה: אין בנמצא רשימה / טבלה מסודרת הכוללת שמות מדינות אסורות בסחר. לשם כל עליכם לפנות למשרד הכלכלה בבירור ספציפי לגבי מדינה שיש ספק לגביה. יעזור לבדוק גם באתר האו״ם בקישור שלהלן.

סחר עם מדינות אויב

שאלה: אנו מעוניינים למכור מוצר לחברה זרה שתעשה בו שימוש בפרויקט של האו״ם בלבנון. המוצר מופיע ברשימות המוצרים המפוקחים, האם יצוא זה אפשרי?

תשובה: גם אם המוצר אינו ברשימות הפיקוח אזי הוא נופל רק בשל הגדרת סחר עם מדינות אויב. על הפיקוח בתחום הזה אחראי משרד האוצר. ייתכן וקיימות החרגות לגבי יצוא לכוחות האו״ם. יש לבדוק מולם ישירות.

טיפ: להלן פקודת איסור סחר עם האויב באתר משרד האוצר.        

אם יש לכם ספק – שאלו את עמיל המכס שלכם.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/סקירה-ספנות.png
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים-מאיצה-את-ההשקה-העולמית-של-מכולות-חכמות-בעזרת-Hoopo.png
צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo. אלי גליקמן, מנכ״ל ונשיא צים: פריסה מואצת זו מחזקת את מעמדה של צים כמובילה בתעשייה בטכנולוגיה וחדשנות/ חברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורה ממקום למקום בצורה מהירה, בטוחה ויעילה. התהליך כולל מספר שלבים מורכבים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים.png
צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות, האחת מתמקדת בקווים ישירים מנמלי הים התיכון לקנדה ולחוף המזרחי של ארה״ב, והשנייה מכסה את אמריקה...

1 2 3 72