פרט מכס וסיווג פרט מכס - "יחדיו" שילוח בינלאומי

מה זה "פרט מכס"
מס מכס על פריט - כיצד הוא נקבע?
מס מכס הינו מס המוטל על יבוא סחורות לישראל. מס המכס מהווה כלי לויסות מאזן התשלומים של המדינה וכן מגן על הייצור המקומי מפני תחרות, בכפיפות להסכמים בינלאומיים עליהם חתומה המדינה.
מס המכס משמש כבסיס להטלת מיסים נוספים כגון מע”מ ומס קנייה.
סעיף 1 לפקודת המכס: “מכס, מס קניה על יבוא כמשמעותו בחוק מס קניה טובין ושירותים (התשי”ב – 1952) מס ערך מוסף על יבוא כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל”ו – 1975, וכן כל מס או היטל אחרים המוטלים על יבוא טובין, על פי כל דין.
- שיעור המכס – בישראל מתוקף היותה חברה בארגון ה מכס הבינלאומי, נהוג תעריף אחיד המבוסס על השיטה ההרמונית )HS )על פיה נקבע שיעור המכס.
- גובה התשלום – ישראל חתומה על הסכם גאט”ט הקובע כי חשבונית העסקה היא הבסיס לחישוב תשלום המכס.
- חישוב תעריף המכס – תעריפי המכס בישראל שיעור המס על טובין מסווגים לפי אופי הטובין על פי השיטה ההרמונית System Harmonized בשמה המלא: השיטה ההרמונית לתיאור מצרכים וקידודם אשר פותחה על ידי ארגון המכס העולמי (Organization Customs World – WCO) ופורסמה במסגרת אמנת בריסל בשנת 1983.
סיווג פרט מכס - השיטה ההרמונית
על פי נתוני ארגון המכס העולמי, כ – 180 מדינות וכלכלות מיישמות את השיטה ההרמונית, ו – %98 מכלל הסחר הבינלאומי בטובין משתמש בקודי הסיווג של השיטה ההרמונית.
השיטה הינה מערכת קטלוג ענפה, הבנויה לפי פרקים, סעיפים וסעיפי משנה, המאפשרת להקצות לכל מוצר קוד סיווג על פי כללי הסיווג – קוד פרט מכס .
לצידו של כל קוד סיווג (“פרט מכס“) מצויין שיעור המכס החל על טובין שמסווגים באותו פרט סיווג.
מידע על סיווג הטובין וקביעת פרט מכס קיים ב”צו תעריף המכס ומס קניה“. צו זה מפורסם ע”י אגף המכס כספר בתחילת כל שנה ומעודכן במהלך כל השנה.
הספר מחולק ל- 21 חלקים לפי נושאים שונים, וכל חלק מחולק למספר פרקים, סה”כ 97 פרקים.
לדוגמא: חלק ראשון – עוסק בבעלי חיים ומוצרים מבעלי חיים וכולל פרקים 5-1.
חלק שבעה עשר – עוסק כלי רכב כלי טייס, כלי שייט, וציוד הקשור להובלה, כולל פרקים 89-86.
הפרקים מחולקים לפרטים ופרטי משנה. בנוסף ל- 97 הפרקים המשמשים את כל המדינות המשתמשות בשיטה, יש בחלק האחרון תוספות הרלוונטיות לישראל בלבד, כגון: כללי יבוא לעולים , לתושבים חוזרים, לדיפלומטים וכן נתונים הנוגעים להסכמי הסחר שיש לישראל עם מדינות שונות .
פרט המקוטלג על פי סעיפים אלה נקרא פרט מכס מותנה. לכל חלק ופרק יש מונחים וכללים החלים לגביו.
בסיווג גלום גם מידע לגבי הצורך באישורי רשויות מוסמכות אחרות כגון: מכון התקנים ומשרדי הממשלה השונים: בריאות, תקשורת, חקלאות, איכות הסביבה ועוד.
עוד מאמרים

התנערות המדינה מאחריותה לפרסום תעריף המכס
פסק דין שניתן לאחרונה על ידי שופט בית משפט השלום בראשון לציון, השופט רפי ארניה, צריך להדיר שינה מעיני היבואנים וסוכני המכס.

אניית מטען כללי שנייה פורקת מטען בנמל המפרץ
האנייה SKYSTAR המתינה למעלה משבועיים בתור התפעולי מחוץ לנמלי הים בחיפה ונכנסה לנמל המפרץ לאחר שהושלמה פריקת אניית הברזל ״אנסטסיה״. האנייה SKYSTAR הינה בעלת שני מנופים עצמאיים וביכולתה לבצע פריקה עצמאית ברציף.

נמל אשדוד: נקלטו חמישה מנופי גשר חצי-אוטומטיים
המנופים של חברת ZPCM הסינית, שנרכשו בעלות של כ-208 מיליון שקל, יסייעו בהאצת פעולות הפריקה והטעינה וצפויים להיכנס לעבודה תפעולית מלאה עד חודש ספטמבר הקרוב. נמל אשדוד: חלק מההתחדשות המאסיבית שהנמל מקדם במסגרת ההיערכות לתחרות.

שילוח בינלאומי – רגולציה וחוקים
מבוא: חשיבות הרגולציה והחוקים בשילוח בינלאומי הסחר הבינלאומי תופס חלק משמעותי בכלכלה העולמית המודרנית, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורות בין מדינות שונות בצורה בטוחה, חוקית ויעילה. במערכת הגלובלית, שילוח בינלאומי נשען על מערכות רגולציה וחוקים שנועדו להבטיח תקני בטיחות, להגן על זכויות הצרכנים, ולמנוע כניסה של מוצרים מסוכנים למדינות היעד. ללא רגולציה מתאימה, מערכות השילוח והסחר עלולות להיפגע מתקלות, ליקויים