מש׳ הכלכלה: עלייה של 7% בייצוא סחורות ושירותים במעל 110 מיליארד דולר
מהסקירה השנתית של מינהל הסחר עולה כי ארה״ב היא היעד המוביל ביצוא הישראלי, אחריה סין ובריטניה. גידול משמעותי ביצוא לאסיה ולאמריקה הלטינית.
מינהל סחר חוץ מפרסם בימים אלו את הסקירה השנתית והמקיפה אודות היצוא הישראלי. בשנת 2018 היצוא הישראלי שבר שיאים חדשים בהגיעו ל 110.6 מיליארד דולר, גידול של כשבעה אחוזים לעומת אשתקד. בהמשך למגמה בשנים האחרונות, היקף יצוא השירותים הציג בשנת 2018 צמיחה מהירה של כמעט 12% לעומת אשתקד, עם היקף של כ-50 מיליארד דולר. יצוא הסחורות ממשיך אף הוא בצמיחה שעמדה על 3.2% לעומת שנת 2017.
את עיקר הצמיחה ביצוא השירותים ניתן לזקוף ליצוא מהיר של שירותי ענפי ההייטק (גידול של למעלה מ-17%). את הגידול ביצוא הסחורות ניתן לזקוף לשני סקטורים עיקריים – מכונות ומיכון חשמלי והמכשור האופטי והרפואי.
מנהל מינהל סחר חוץ, מר אוהד כהן: ״שנת 2018 היתה שנה עמוסת הישגים עבור היצוא הישראלי, הן מבחינת היקפו אשר הגיע לשיא חדש של 110.6 מיליארד דולר והן מבחינת העשייה שלנו במינהל במסגרת הרחבת מערך הסכמי הסחר שלנו, הרחבת פריסת הנציגויות הכלכליות שלנו ותמיכה במאות חברות ויצואנים בהיקפים חסרי תקדים. הדו״ח אותו אנו מפרסמים היום מהווה עוד שירות ליצואנים המאפשר מבט מעמיק יותר על המגמות ביצוא הישראלי בשנה האחרונה, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה סקטוריאלית והתמקדות באזורים גיאוגרפים חשובים עבור היצואנים הישראלים. אנו נמשיך לפעול גם בשנת 2019 להגדלת היצוא במגוון הכלים שפיתחנו ונמשיך לעמוד לרשות קהילת היצואנים בישראל״.
מהסקירה והניתוח, שהוכנו על ידי המחלקה הכלכלית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, עולה שהיצוא הישראלי עודנו ריכוזי למדי עם כ-50 חברות שמרכיבות כ-60% מיצוא הסחורות הכללי, כאשר עשרת השווקים המרכזיים ביצוא מרכיבים כ-64% מסך היצוא הישראלי. מבחינה סקטוריאלית, כ-22% מהיצוא הישראלי מורכב מיצוא מכונות ומיכון חשמלי (בהם גם מוליכים למחצה) ו-22% נוספים מורכבים מיצוא כימיקלים ומוצרי התעשיות הכימיות (לרבות מוצרים פרמצבטיים).
עוד מגלה הניתוח ש-52% מיצוא הסחורות הישראלי מקורו בחברות שמטותיהן נמצאים ביישובי הפריפריה (31% מאזור חיפה והצפון, 21% מאזור הדרום). 34% מיצוא הסחורות הישראליות מגיע ממחוז מרכז ו-11% ממחוז תל אביב, כאשר מחוז ירושלים עומד על כ-3% בלבד. הערים המובילות ביצוא הסחורות הישראלי הן פתח תקווה, חיפה, קריית גת ובאר שבע.
מבחינת יעדי היצוא הישראלי, שיעור זהה מיצוא הסחורות מגיע לצפון אמריקה ולאיחוד האירופי (28% לכל אזור) כאשר אסיה מרכיבה כ-25% מיעדי היצוא הישראלי ולאחריהן יתר מדינות אירופה ואירו-אסיה, אמריקה הלטינית, אפריקה ומדינות אוקיאניה.
ארה״ב עודנה היעד המוביל ביצוא הישראלי עם 10.9 מיליארד דולר (סחורות ללא יהלומים), לאחריה סין עם 4.7 מיליארד דולר ואת השלישייה הראשונה סוגרת בריטניה עם כ-4 מיליארד דולר.
עוד מאמרים

מהפכת האסדרה בנמלים יוצאת לדרך: פתיחת התחרות והפחתת יוקר המחיה
מבוא במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שר האוצר בצלאל אל סמוטריץ׳, השר לשת״פ אזורי דודי אמסלם, נחתמה היום רפורמה משמעותית בנמלי הים של ישראל שתאפשר את שיפור השירות בנמלים, הגברת קצב הטיפול בסחורות, חיזוק הכלכלה והורדת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל מהפכת האסדרה בנמלים יוצאת לדרך; פתיחת התחרות תוביל להפחתה משמעותית ביוקר המחיה במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת

מלחמת הסחר בין ארה”ב לסין עולה מדרגה
מבוא מלחמת הסחר בין ארה”ב לסין עולה מדרגה – והיא לא עוצרת בגבולות אסיה. בחודשים האחרונים, ממשלת ארצות־הברית החלה להטיל מכס אחיד של 17% על כלל היבוא, כחלק ממאמץ לחזק את התעשייה המקומית ולצמצם את התלות הכלכלית בסין. ההחלטה, שמוצגת כתגובה למדיניות הסחר האגרסיבית של בייג׳ינג, נושאת השלכות רוחב על שותפות סחר כמו ישראל – גם אם היא לא צד ישיר בעימות. בעוד שסין וארה”ב

שיעור חדש בסחר: מה עושים כשארה״ב מטילה 17% מכס על היצוא שלך?
מבוא ה־5 באפריל 2025 נכנס להיסטוריה הכלכלית כיום שבו ארצות‑הברית הטילה מכס בסיסי של 17% על כל טובין מיובאים – צעד חד‑צדדי שמטלטל את שרשראות האספקה הגלובליות ומשנה את כללי המשחק ליצואנים ישראלים. ההחלטה, שהוצגה כחלק ממהלך “הוגן והדדי” לשיקום התעשייה האמריקאית, נושאת בחובה השלכות על תמחור, לוגיסטיקה, ניהול סיכונים ואפילו על יחסי העבודה עם לקוחות מעבר לים. הבשורה המרה מתווספת למסגרת מכסים ענפיים קיימים – למשל 25%

המדריך המלא לשינוע מטענים בינלאומי: אווירי, ימי ויבשתי – יתרונות וחסרונות
שינוע מטענים בינלאומי הוא עולם מורכב, רחב היקף ומשמעותי עבור עסקים, ארגונים ואנשים פרטיים המעוניינים להעביר סחורות ממדינה למדינה. בין אם מדובר ברכישת מלאי גדול של מוצרים לאתר מסחר אלקטרוני, משלוחים תעשייתיים רחבי היקף או אפילו העברת חפצים אישיים בעת מעבר לחו”ל – כולנו מתמודדים עם הצורך לבחור את אופן השינוע האידיאלי. הבחירה בין שינוע אווירי, ימי או יבשתי היא לא רק עניין של מחיר