שר האוצר, אביגדור ליברמן, אישר היום את הקצאת הרציפים 7-8 ו-28 לחברות SIPG ו-HCT בהתאמה, לתקופה זמנית של שנתיים או עד למועד הקטנת התור – המוקדם מבניהם.
על מנת להתמודד עם הפקק בנמלים, אישר היום (ד׳) שר האוצר, אביגדור ליברמן, את הקצאת הרציפים 7-8 ו-28 לחברות SIPG ו-HCT בהתאמה, לתקופה זמנית של שנתיים או עד למועד הקטנת התור – המוקדם מבניהם. זאת בהמשך להודעתה של שרת התחבורה מיכאלי על העברת הרציפים לחברות הנמל הפרטיות.
כזכור, בשבוע שעבר (ר׳ לינק) הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת כי היא מעבירה את רציף 28 באשדוד לרשות נמל הדרום ואת רציפים 7 ו-8 בחיפה לנמל המפרץ. השרה הודיעה כי רציפים אלו ייפתחו לתקופת זמן של שנתיים או עד שהתור יחזור לנורמה, להפעלה ולפריקת אניות מטען כללי.
השרה הודיעה בהצהרתה כי ״זה מהלך דרמטי אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים. אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר – משרד האוצר, חנ״י, ההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אניות מטען כללי. עכשיו, האחריות היא על כל השותפות והשותפים, לא להכשיל את המהלך הזה, ויותר מזה, לגרום להצלחתו. אני יכולה להכריז ולאפשר את התשתית הזאת לפריקת אניות מטען כללי, אבל עכשיו האחריות היא על השותפים האחרים, לגרום לזה לקרות״.
משרד האוצר: הצעד הוא חלק ממכלול צעדים להורדת יוקר המחייה שהשפעתו צפויה בקרוב
ממשרד האוצר נמסר הבוקר כי ״נמלי ישראל הם שער הייבוא והייצוא העיקרי של סחורות למדינת ישראל. במשך יותר משנה נמשך פקק ארוך בכניסה לנמלים, כשנכון להיום ישנן מעל ל-80 אוניות מחוץ לנמלים. הקצאת שלושת הרציפים תגדיל את יכולת הפריקה של מטען כללי, ותקצר את משך ההמתנה של אוניות מחוץ לנמלים. העיכוב בפריקת האוניות מגלגל עלויות על היבואנים והיצרנים, ואלו מתגלגלים באופן מיידי לצרכנים בדמות עליית מחירים, שמתווספת ומחמירה את עליית מחירי הסחורות וההובלות העולמית. על פי הערכות גורמי המקצוע באגף הכלכלנית הראשית עלות התור למשק הישראלי היא עשרות מיליוני שקלים בכל יום. הצעד הוא חלק ממכלול צעדים להורדת יוקר המחייה לאזרחי ישראל שהשפעתו צפויה בקרוב״.
התאחדות התעשיינים: ״צעד חשוב בדרך הארוכה לפתרון המשבר בנמלים״
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים, ד״ר רון תומר הודיע כי הנו מברך על החלטתו שר האוצר לפתוח רציפים חדשים לפריקת מטענים בנמל המפרץ ונמל הדרום, ומסר כי ״אנו שמחים כי בעקבות מאבק התאחדות התעשיינים, שר האוצר בחר לאפשר את פתיחת הרציפים. זהו צעד חשוב של משרדי התחבורה והאוצר בדרך הארוכה לפתרון המשבר, שבימים אלו רק הולך ומחריף עם שיא של כ -80 אוניות מחוץ לנמלים. יש לזכור כי כל יום שבו הרציפים לא עובדים, זהו יום שבו מתארך הפקק של האוניות לשיאים חדשים, והכלכלה הישראלית ותושבי המדינה נפגעים. לכן חשוב שנמשיך ונקדם ניהול נכון ויעיל של הנמלים, על אף איומי ההסתדרות. אנו לא ניתן לועדים חזקים, שעתיד עובדיהם מובטח, לפגוע בתעשיה ובציבור״.
עו״ד לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: מהלך נכון ונחוץ
עו״ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב להחלטת שר האוצר להפעיל את הרציפים שלא בשימוש בנמל המפרץ ונמל הדרום ואמר כי ״אישור שר האוצר להפעלת רציפי הים הדוממים המצטרף לאישור שרת התחבורה הינו המהלך הנכון והנחוץ כדי להיאבק נכונה ביוקר המחייה. טוב עשו שר האוצר ושרת התחבורה שהפנימו והקשיבו לקול השפוי של ראשי המגזר העסקי, ובכך ימנעו מהציבור בישראל להמשיך ולשאת בעלויות כבדות משום העדר ניצולם המלא של כלל רציפי הים בישראל״.