רפורמת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל” אושרה בכנסת במטרה להקל על יבוא מוצרים לישראל באמצעות הכרה בתקינה האירופית, ובכך להגדיל את התחרות ולהפחית את יוקר המחיה.
לאחר אישור הרפורמה, גורמים אמריקאיים הביעו עניין בהרחבת ההקלות גם למוצרים העומדים בתקינה האמריקאית. משרד הכלכלה אישר כי סוכם על פתיחת דיאלוג עם גורמים אמריקאיים במטרה להרחיב את הרפורמה גם למוצרים המיוצרים בארה”ב או עבורה. הדיאלוג נמצא בשלביו הראשוניים ומתמקד בעיקר במוצרי צריכה הרלוונטיים ליוקר המחיה בישראל.
בהמשך לכנס תוכניות העבודה לשנת 2025 במשרד הכלכלה והתעשייה שהתקיים בדצמבר האחרון, ובהתאם ליעדי המשרד להרחבת התחרות והוזלת יוקר המחיה ולקראת אישור התקציב, הנחה שר הכלכלה והתעשייה על הרחבת רפורמת ״מה שטוב באירופה – טוב לישראל״ גם לשוק האמריקאי, כך שמוצרים העומדים ברגולציה האמריקאית הרלוונטית לישראל יוכלו להגיע לשווקים בארץ בקלות רבה יותר, ללא רגולציה ובדיקות מיותרות, תוך שמירה על תקנות הבריאות, בטיחות הציבור והגנה על איכות הסביבה.
ארה״ב היא שוק היעד הגדול ביותר ליצוא הישראלי, אך עד כה לא נוצל הפוטנציאל הגלום בהגדלת היבוא מארה״ב לישראל. פתיחת שערי היבוא תאפשר לצרכן הישראלי גישה למגוון רחב יותר של מוצרים, תרחיב את התחרות במשק ותסייע בהורדת המחירים.
בהתאם להנחיית השר, צוותי היבוא והתקינה במשרד הכלכלה יחלו בימים הקרובים בדיונים מקצועיים לבחינת אימוץ התקינה האמריקאית הרלוונטית לישראל, תוך תיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים. הרחבת הרפורמה לשוק האמריקאי צפויה להקל על היבואנים, לשפר את זמינות המוצרים ולהעניק לישראלים אפשרויות צריכה מגוונות ואטרקטיביות יותר.
שר הכלכלה והתעשייה, ח״כ ניר ברקת: ״אנחנו ממשיכים לפעול ליצירת חופש כלכלי אמיתי בישראל. לאחר יציאתה לדרך של רפורמת ׳מה שטוב לאירופה -טוב לישראל׳, אנחנו לא עוצרים וממכוונים כעת להרחבתה לשוק האמריקאי – כי מה שטוב לארה״ב, בוודאי טוב לצרכן הישראלי. הרחבת היבוא של השוק האמריקאי תעודד את התחרות, תכניס שחקנים חדשים למשק ותוריד את המחירים לציבור הישראלי. משרד הכלכלה ימשיך לפעול בנחישות להקל על היבואנים ולהיטיב עם הצרכנים״.
כידוע, ב-1 במרץ נכנסה לתוקף הפעימה השלישית ברפורמת ״מה שטוב לאירופה – טוב לישראל״. הפעימה הבאה צפויה להיכנס לתוקף בחודש מאי הקרוב.
הרחבת הרפורמה לתקינה האמריקאית עשויה להשפיע במיוחד על יבוא מוצרים כמו צעצועים ומוצרי תינוקות, שבהם קיימים כיום קשיים ביבוא בשל הבדלים בתקינה בין ישראל לארה”ב. ההכרה בתקינה האמריקאית צפויה להגדיל את היצע המוצרים ולהגביר את התחרות בשוק המקומי.
עם זאת, יש לציין כי הדיאלוג עם הגורמים האמריקאיים נמצא בשלבים ראשוניים, ועדיין לא ברור אילו קטגוריות מוצרים ייכללו בהסכמים העתידיים ומה יהיה לוח הזמנים ליישומם.