ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, ואמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנו לשרת התחבורה ודרשו כי כל תמיכה ממשלתית המוענקת לצים תותנה בכך שהחברה תסייע למשק הישראלית ו׳תיישר קו׳ עם מארסק ו-MSC שאינן גובות היטל מלחמה ומעניקות פטור מדמי השהייה.
במכתב לשרת התחבורה עליו חתומים ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, ואמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, שנושאו ״הקלות לקהיליית המשתמשים בהובלה ימית מטעם חברת הספנות הלאומית – צים״ פורשים השניים, המייצגים את נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, והתאחדות הקבלנים, ״סוגיה בלתי סבירה בהתנהלותה של חברת הספנות הלאומית צים״.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לטענת תומר ושני הסוגיה קשורה להתנהלותה של צים כלפי חברות ישראליות במהלך מלחמת ׳חרבות ברזל׳, וזאת לאור החלטתה לגבות ״היטל מלחמה״ בשיעור ממוצע של 50 דולר למכולת 20 רגל ו-100 דולר בממוצע למכולת 40 רגל. בנוסף, נמנעה צים מלתת פטור גורף מדמי השהייה לבעלי המטענים. לטענתם, התנהלות זאת חריגה במיוחד לנוכח התנהלותן של שתי חברות ספנות בינלאומיות הפועלות בישראל – מארסק ו-MSC – שהודיעו כי הן לא תטלנה ״היטל מלחמה״ על לקוחותיהן וכי הן מוותרות על גביית דמי השהייה על מכולות לפרק זמן של 60 יום החל מה-8 לאוקטובר – יום לאחר פרוץ המלחמה.
״למותר לציין כי להחלטתן יש משמעות לא רק ישירה לחברות/ יבואנים אשר מתמודדות כיום עם קשיי נזילות אלא גם ובעיקר מזעור לחצים אינפלציוניים על יוקר המחיה״, כותבים השניים במכתבם לשרת התחבורה. הם מוסיפים וכותבים כי ״מיד עם כניסת המשק למצב חירום, הודיעו שתי חברות הספנות הזרות, תוך הבעת אמון מלא במשק הישראלי, כי הן לא תטלנה ׳היטלי מלחמה׳ בסחר הישראלי וכי הן מוותרות על גביית דמי השהייה על מכולות לפרק זמן של 60 יום החל מה-8 לאוקטובר, כאמור.
השניים כותבים במכתבם לשרת התחבורה רגב כי: ״סיפורה של חברת צים שזור בתולדות מדינת ישראל וכלכלתה. הניסיון המצטבר מוכיח שמצבה המדיני-בטחוני של ישראל מחייב את המשך קיומה של חברת השיט הלאומית כמוביל לאומי שבצד פעילות כלכלית ענפה מבטיח את האינטרסים הנוספים של המשק הישראלי. עם פרוץ מצב החירום יצאה הנהלת החברה במסע יחסי ציבור והודיעה כי ׳לאור המצב ומתוך סולידריות עם מדינת ישראל ואזרחיה, היא מעמידה את כל אוניות ותשתיות החברה לטובת הצרכים הלאומיים של מדינת ישראל בעדיפות ראשונה׳. לצערנו מדובר בהכרזה מטעה, דיבורים לחוד ומעשים לחוד. החברה כאמור לא רואה את האינטרסים של המשק ולא הבינה את משמעות היותה מוביל לאומי אשר זכה לא רק לכיסוי ביטוחי מהמדינה בשעת חירום אלא גם לשורה של הטבות מאז היווסדה. עדיין בניגוד לחברות הרב-לאומיות התומכות בלקוחותיהם בישראל, דווקא החברה הלאומית הנהנית מתמיכת המדינה עומדת על גביית היטל המלחמה ודמי שהייה משמעותיים״.
השניים ממשיכים וכותבים לשרה כי ״מצופה היה כי כל תמיכה ממשלתית המוענקת לחברה תותנה בכך שהחברה תסייע למשק הישראלית ולכל הפחות ׳תיישר קו׳ עם מתחרותיה בעולם. לאור האמור, נבקש את התערבותך האישית והמיידית במטרה להביא לביטול גביית ההיטל כמו גם למתן הקלות נוספות לבעלי המטענים, כפי שנוהגות חברות זרות התומכות, לא רק הצהרתית, בפעילות הכלכלית בישראל. אנו מצפים כי התערבותך תביא להיענות חיובית של חברת צים לרווחת בעלי המטענים והפחתת הלחץ על מדד יוקר המחייה. אנו מאמינים כי צים כחברה ישראלית הנהנית מתמיכת הממשלה צריכה להפגין סולידריות עם העסקים המקומיים במיוחד בתקופת של מלחמה קשה וחוסר ודאות כלכלית״.