נתונים של חברת פרייטוס מראים כי בעוד העלות הממוצעת לשילוח מכולה בין אסיה והים התיכון עלו רק ב-9% עד סוף נובמבר בהשוואה לאוקטובר, התעריפים מכמה נמלים סיניים לישראל טיפסו בין 16% – 36%, מה שמצביע על כך שהמלחמה מוביל לעלויות גבוהות יותר עבור המובילים.
אנליסט המחקר של חברת פרייטוס, יהודה לוין, פרסם הודעה הסוקרת את המתרחש בשבועיים האחרונים בים האדום. לוין כותב בהודעת פרייטוס כי: תעלת סואץ היא נתיב מכריע עבור שילוח עולמי, עם 50-60 כלי שיט עוברים בכל יום תמורת כ-19,000 בשנה, כולל כ-30% מתעבורת המכולות העולמית.
שלשום, 3 בדצמבר, ירו החות׳ים רקטות לעבר שלוש אוניות צובר במצר באב אל-מנדב שהם קבעו שיש להם קשרים לישראלים, כאשר לשתי ספינות נגרם נזק קל. משחתת של הצי האמריקני סייעה לחלק מהנשאים והפילה שלושה מל״טים שנכנסו לאזור.
כשהאיום מתמקד בכלי שיט הקשורים לישראל, לא הייתה השפעה משמעותית על זרימת כלי השיט בים סוף. עם זאת, היו קומץ דוגמאות של ספינות בבעלות ישראלית שהסיטו את מסלולן ממעבר בתעלת סואץ ובמקום זאת הפליגו מסביב לחוף המערבי של אפריקה ולכף התקווה הטובה, כולל שתי אניות גלנוע, שתי אוניות מכולות המופעלות על ידי מארסק, ולפחות אניית מכולות אחת צים.
עבור אניות היוצאות לישראל מאסיה, המסלול סביב אפריקה ארוך משמעותית – כ-7,000 מייל ימי ו-10 – 14 ימים – מאשר דרך תעלת סואץ. נתיב זה כרוך גם בעלויות דלק גבוהות יותר, אך חוסך אגרות של תעלת סואץ הנעות בין 400,000 ל-700,000 דולר למעבר ואשר אמורות להתייקר ב-15% בינואר 2024.
מבחינת ההשפעות על מחירי שילוח המכולות, חברת צים היא היחידה בין חברות הספנות בהנהגת פרמיית ביטוח סיכון מלחמה של בין 20 ל-100 דולר למכולה מתחילת המלחמה. אבל נתונים של חברת פרייטוס מראים כי בעוד העלות הממוצעת לשילוח מכולה בין אסיה והים התיכון עלו רק ב-9% עד סוף נובמבר בהשוואה לאוקטובר, התעריפים מכמה נמלים סיניים לישראל טיפסו בין 16% – 36%, מה שמצביע על כך שהמלחמה מוביל לעלויות גבוהות יותר עבור המובילים ולמחירים גבוהים יותר עבור לקוחותיהם.
פורסם ב אתר port2port
תמונה באדיבות אתר - port2port: פרייטוס: המלחמה והסיכונים בים האדום מייקרים את עלויות ההובלה
לכתבה המלאה לחצו כאן