במסגרת הפרויקט שהופקד על ידי ות״ל צפון תונח מסילה כפולה באורך של 54 קילומטרים בין כרמיאל לקריית שמונה. המסילה מיועדת גם להובלת מטענים בהיקף נרחב, עם פיתוח עתידי של מסופי מטענים.
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון (ות״ל) הפקידה את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקמת מסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, אשר תחבר את יישובי הצפון באמצעות רכבת מהירה למרכז הארץ ולמטרופולינים, מקריית שמונה בצפון ועד באר שבע בדרום, ובעתיד גם עד אילת.
על פי התוכנית, המסילה תשמש כעורק מרכזי של רשת התחבורה הציבורית העתידית שתחבר את כל מרכזי החיים והפעילות באזור ותתמוך בפיתוחו ובחיזוקו, ותאפשר פיתוח ומינוף אזורי תעסוקה ותעשייה שיביאו שגשוג וצמיחה כלכלית וחברתית לאזור. הפרויקט קודם בהובלת משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל. בין כרמיאל לקריית שמונה תונח מסילה כפולה באורך של 54 קילומטרים, כ-20 קילומטרים מתוכם יעברו במנהרות.
ממשרד התחבורה נמסר כי ״זהו פרויקט מורכב ומאתגר הכולל מערכות הנדסיות ייחודיות, מנהרות וגשרים באורך חריג, ומרכיבים הנדסיים נוספים. כל אלה יתוכננו ויבוצעו תוך שמירה מירבית על ערכי הטבע והנוף הייחודיים לתוואי הפרויקט ובלבו עמק החולה, בהיבטי הנוף, הסביבה, האקולוגיה והמרקם הכפרי״.
המסילה מיועדת גם להובלת מטענים בהיקף נרחב, עם פיתוח עתידי של מסופי מטענים המקודמים במסגרת תוכניות משלימות. רשת המטענים תאפשר שינוע סחורות מסילתית מאזור קריית שמונה, אזור התעשייה צח״ר, דלתון, הגולן, בקעת סחנין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים בחיפה ובאשדוד, ולנתב״ג. אם וכאשר תתממש תכנית ״מסילות השלום״ לחיבור מסילתי בין רשת הרכבות הישראלית לרשת הירדנית וממנה אל מדינות המפרץ, ולמעשה בין הים התיכון למפרץ הפרסי, הקו החדש יתממשק אליה.
הקו יכלול שלוש תחנות רכבת חדשות: כרמיאל מזרח- באזור התעשייה כרמיאל, חצור הגלילית וקריית שמונה. התכנון כולל הכנה לשתי תחנות עתידיות נוספות, תחנת מרום הגליל ותחנת עמק החולה בין צומת כח לאגמון החולה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: ״פרויקט המסילה המזרחית הולך ומתקדם, והופך מחזון למציאות. הפקדת התוכנית למסילת כרמיאל – קריית שמונה היא שלב חשוב בתוכניתי ״מחברים את ישראל״. צעד זה מצטרף להחלטה שהתקבלה במפגש שקיימתי לפני כשבוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הגשת ״הצעת מחליטים״ לאישור הממשלה, לחיבור מדינת ישראל כולה, מקריית שמונה ועד אילת, באמצעות רשת רכבות וקו רכבת מהיר לאילת. כעת, עם אישור היציאה לדרך של המקטע הצפוני ולקראת סיום העבודות על המקטע המרכזי מחדרה ללוד, נתחיל לפעול במרץ לקידום המקטע הדרומי והמורכב מכולם, עד אילת״.
בתמונה: תחנת הרכבת המתוכננת בשוהם. תקודם במסגרת פרויקט המסילה המזרחית