חדשות האתר

עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות...
15 December 2024

עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024,...
15 December 2024

החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו...
15 December 2024

מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי...
15 December 2024

ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL,...
15 December 2024

רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור,...
05 December 2024

הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב...
05 December 2024

יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל...
05 December 2024

אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת...
28 November 2024

סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם....
28 November 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

עלויות הובלה בינלאומית

מבוא

תובלה או תחבורה ניתנת להגדרה כתנועה המעניקה את ערך הזמן והמקום לסחורות ומטענים. אם כך ניתן בהחלט לקבוע שהתובלה מניעה את המוצרים הרצויים בין זוג מיקומים רצוי בזמן הרצוי.

מרכיביה העיקריים של התובלה הבינלאומית:

הובלה ימית

תנועה על פני המים. אניה היא אמצעי התחבורה הכמעט בלעדי בסוג זה של הובלה.

הובלה אווירית

תנועה באוויר. מטוס היא אמצעי התחבורה הכמעט בלעדי בסוג זה של הובלה.

הובלה יבשתית

תנועה על היבשה, כבישים או מסילות ברזל.

ניתן לומר שתהליך ההובלה הבינלאומית מתחיל במקום בו מתקבלים הטובין להובלה על ידי מוביל במדינה אחת למקום המיועד למסירתם במדינה אחרת.

מאמר זה דן בחישובי עלויות של ההובלה הימית ושל ההובלה האווירית. בחלק של ההובלה ימית דן המאמר בהובלה במכולות. בחלק ההובלה האווירית דן המאמר בהובלה רגילה, לא במכולות אוויריות.  

הקדמה

כנאמר לעיל, מאמר זה דן בעלויות הובלה באניות מכולה בלבד. אניות המכולות (Container Ship) הן אניות אשר בנויות תאים תאים (slots) אשר בהם מאוחסנות מכולות בגדלים קבועים. אניות אלה מיועדות להובלת מטענים אשר מתאימים להאחדה בתוך מכולות. יתרונות השימוש באניות אלה הוא קיצור זמן השהיה של האנייה בנמל והוזלה כל ההוצאות הקשורות בכך, יכולת של הגעה עד לבית היצואן ו/או היבואן והענקת הגנה גבוהה יחסית למטען מפני פגיעה בעת השינוע וההובלה.

ארגון התקינה הבינלאומי ISO הוציא במשך השנים מספר תקנים מחייבים בנושא המכולות. התקנים מתייחסים בעיקר למידות חיצוניות של המכולה.  המוכר ו/או הקונה המשתמשים במכולות מעוניינים לדעת בעיקר את המידות הפנימיות של המכולות. היות וקיימים בשוק יצרנים רבים של מכולות והיות שהמכולות מיוצרות מחומרים שונים נוצר מצב שהמידות הפנימיות אינן אחידות ואינן תקניות. קיימות מכולות בשלושה גדלים: 20 רגל, 40 ו-45 רגל. בארץ נפוץ השימוש במכולות 20 ו-40 רגל בלבד. 

הנתונים להלן מסתמכים על פרסומי חברת צים ונכונים בעיקר למכולות חברה זו. כאמור לעיל,  מכולות בשירות חברות אחרות יכולות להיות בעלי מידות שונות במקצת ועל היצואנים והיבואנים לקחת עובדה זו בחשבון.

מכולה 20 רגל

מידות פנימיות

(מ”מ)

אורך

5,902

רוחב

2,350

גובה2,392

מידות הדלת

(מ”מ)

רוחב

2,341

גובה

2,280

משקל

(ק”ג)

משקל טרה

2,2502,200
משקל מטען28,23021,800

נפח (מ”ק)

33.20

33.2

מכולה D 40 רגל

מידות פנימיות

(מ”מ)

אורך

12,032

רוחב

2,350

גובה

2,390

מידות הדלת

(מ”מ)

רוחב

2,341

גובה

2,280

משקל

(ק”ג)

משקל טרה

3,800

משקל מטען

26,680

נפח (מ”ק)

67.60

מידות אלה נכונות למכולות רגילות. קיימות מכולות מסוגים שונים כמו מכולות לנפח גבוה יותר (high cube), מכולות ללא גג (Open top) מכולות קירור ועוד. יש לקחת בחשבון שאם המטען שמובל הוא לא ארוז באריזות התופשות את רוב רובה של המכולה – כדאי לחשב את הנפח לא לפי המספרים המופיעים בטבלה שהם בעצם מספרי מקסימום. כנ”ל לגבי המשקל – לא בכל מדינה מותר להוביל מכולות כבדות מעל 18 טון.

תעריפי ההובלה הימית

כאמור לעיל, ההסבר להלן הוא להובלה ימית בקווי הובלה סדירים של מכולות. מחיר הובלה ימית הוא בעצם המחיר המוסכם על המוביל להובלה הסחורה מנמל אחד למשנהו. על ידי הכפלת התעריף ביחידות המדידה משקל, נפח או הגבוה מביניהם יקבעו דמי ההובלה הימית למוצר המבוקש. 

שני המונחים המקובלים לציון אריזת המטען בהובלה ימית במכולות הם FCL ו- LCL. FCL (full container load) פירושו שהמטען מובל במכולה שהיא על שם יצואן אחד או יבואן אחד. LCL than continer load) פירושו שהמטען מובל במכולה שהיא על שם כמה יצואנים וכמה יבואנים.

קיימת שיטת חישוב שונה להובלה ימית FCL ולהובלה ימית LCL. בהובלה של מכולה מלאה (FCL) מחיר ההובלה הוא למכולה, להפלגה. כל זמן שהמטען לא עבר את מגבלות המכולה מבחינת המשקל ו/או הנפח והסחורה עצמה לא מיוחדת (מסוכנת, בקירור וכיוצ”ב) –  מחיר ההובלה, כאמור, הוא למכולה, להפלגה.

בהובלת מטען חלקי(LCL)  מחיר ההובלה ניתן לפי משקל – ביחידות של טונות, או לפי נפח – ביחידות של מ”ק. התחשיב עצמו נעשה לפי הגבוה מבין השניים – המשקל או הנפח. סימון תחשיב זה הוא בדרך כלל W/M  (weight/measurement).

לשיטת חישוב זו יש למעשה שני משתנים: האחד הוא מחיר ההובלה עצמו והשני הוא המשקל והנפח של המטען.

חשוב לציין שלמחירי ההובלה השונים נוספים היטלים. ההיטלים באים כעיקרון לפצות את המוביל על שינויים שחלו בין הצעת המחיר לבין הובלה במטען בפועל. בין ההיטלים ניתן למנות:  

היטל דלק

היטל הבא לפצות את המוביל על תנודות במחירי הדלק. ידוע כ-BAF (Bunker Adjustment Factor) או כ-FAF (Fuel Adjustment Factor)   

היטל סיכוני מלחמה

היטל הבא לפצות את המוביל על הסיכונים שהוא נוטל על עצמו במשלוח הסחורה לאזור שקיימים בו סיכוני מלחמה. ידוע כ-War Risk Surcharge.

היטל צפיפות

כתוצאה מהמתנת יתר של אניות בנמלים בהם קצב העבודה אינו מתאים לכמויות המטענים (כתוצאה משינויים עונתיים או סיבות אחרות ) או כתוצאה משביתה בנמל, נגרמים הפסדים למוביל אשר נוהג להטיל היטל צפיפות במטרה לפצות את עצמן על הפסד זה. ידוע כ-Congestion.

THC

היטל נמלי אשר נגבה על ידי חברות הספנות עבור שירותים נמליים כמו אגרת ניטול, תחזוקה וכיוצ”ב.

לא כל ההיטלים הנ”ל מוטלים במשך כל ימות השנה. ההיטלים משתנים ולעתים מוטלים היטלים נוספים וחשוב שהיצואן או היבואן יבררו מה גובהם המדויק בבואם להוביל את המטען בהובלה הימית.  

יש לשים לב שהחישובים של ההובלה הימית נעשים אך ורק ביחידות של מ”ק וטונות. אם ניתנות יחידות אחרות – כגון סמ”ק וק”ג יש להמירם למ”ק וטונות.

פורסם באתר מכון הייצוא

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים.png
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים-בנושא-יבוא-יצוא-סחר-חוץ-2024.png
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מתן-פטור-לטובין-המיובאים-ביבוא-מסחרי.png
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מסלול.png
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/Black-Minimalist-Business-Growth-Banner.png
ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים מאניות. ההצטרפות לאמנה התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/סחר-חופשי.png
רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור, והגנה על אינטרסים כלכליים ופוליטיים. עבור עסקים, עמידה בדרישות רגולטוריות היא לא רק חובה חוקית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/הסכמי-סחר.png
הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב את שווקיהן, לנצל משאבים בינלאומיים, ולהשיג יתרון תחרותי. עם זאת, הם כפופים למגבלות חוקיות שונות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/דיני-סחר.png
יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל פעולה מסחרית – ייבוא, ייצוא, תשלום או שיתוף פעולה עסקי – כפופה למערכת מורכבת של חוקים, תקנות והסכמים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע.png
אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת נמצאים בצמיחה מתמדת. האתגר המרכזי הוא לשנע מטענים במהירות, ביעילות ובעלות מינימלית. מאמר זה עוסק באופטימיזציה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים-ביבשה.png
סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם. לצד חשיבותו הרבה, שינוע מטענים נושא בחובו סיכונים משמעותיים שעלולים לפגוע בשרשרת האספקה, לגרום להפסדים...

1 2 3 73