חדשות האתר

אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא:...
21 November 2024

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי...
17 November 2024

הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה...
17 November 2024

דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו...
17 November 2024

מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן...
17 November 2024

יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי,...
10 November 2024

החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על...
10 November 2024

צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo....
10 November 2024

שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני,...
03 November 2024

צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות,...
03 November 2024
מאמרים חדשים

סחורה בלתי נתבעת (סב”נים)

הגדרה

סב”ן” – סחורה בלתי נתבעת, שמנהל המכס ומע”מ רשאי להורות על מכירתה בהתאם לסמכות שהוענקה לו עפ”י פקודת המכס (נוסח חדש) ותקנותיה , לרבות טובין שחולטו, שננטשו וכן טובין שמכל סיבה אחרת רשאי מנהל המכס ומע”מ למכרם.

כללי

עפ”י פקודת המכס מטענים שאינם נדרשים ע”י בעליהם או שנתפסו בעבירה על תקנות המכס, נחשבים לרכוש המדינה .

מינהל המכס, מתוקף תפקידו כאחראי על הטיפול במטענים היוצאים והנכנסים את הארץ, הגדיר נהלים מיוחדים לטיפול במטעני סב”ן. נהלים אלה מבטיחים כי כל מטען יטופל בדרך אשר תמנע סכנה לטובין עצמם או לסביבה, ותביא במידת האפשר לפיצוי הגורמים המעורבים באובדן ההכנסה ממיסים ודמי אחסנה. בשל כך מינהל המכס מעדיף למכור מטענים אלו, ובמקרים בהם תקנות המכס אוסרות מכירת הטובין הם מוצאים להשמדה. במקרים אחרים הם נמסרים למוסדות שונים ללא תמורה.

הטיפול בסב”נים (מכירה, השמדה, מסירה וכו’) נעשה ע”י ספק שרות שקיבל ממינהל המכס זיכיון  לטיפול בסב”נים,  תוך המשך פיקוח ובקרה של המכס אחר תהליכי הטיפול בטובין.

המעקב והבקרה של המכס אחר סב”נים נעשה ע”י יחידות המצהרים והמחסנים בבתי המכס. כל יחידה אחראית על המעקב והבקרה של המכס אחר סב”נים נעשה ע”י יחידות המצהרים והמחסנים בבתי המכס. כל יחידה אחראית על  פיקוח אחר סב”נים שנוצרו באתר האחסון (ממ”ן, מסוף  עורפי,  מחסן רישוי  וכו’) שנמצא תחת אחריותה .

יחידות המצהרים והמחסנים הרשויים בבתי המכס מנהלות מעקב ממוחשב אחר כל מטען מרגע קליטתו בארץ, ו”מלוות” אותו לאורך כל התהליכים שהוא עובר עד לשחרורו מפיקוח המכס. משום כך קיים בכל אחת מהיחידות מידע לגבי כל מזהה מטען (כגון שטר מטען, תעודת עיכוב, תפיסה, רשימון אחסנה וכיו”ב) המאוחסן בכל אחד מאתרי האחסון בשלבים שלפני הפיכתו לסב”ן. מידע זה מועבר למכס ע”י אתרי האחסון עצמם. 

ברגע שמטען משנה סטטוס באתר האחסון (למשל, משטר מטען לתעודת עיכוב), אתר האחסון אחראי לדווח על כך ליחידת המצהרים/מחסנים המפקחת עליו. כאשר מטען משנה סטטוס לסב”ן ומועבר לידי ספק האחסנה, אחריות הדיווח עוברת לגורם האחסנה. עליו לעדכן את בית המכס האחראי על אתר האחסון המקורי בנתוני הקליטה של הסב”ן וצורות הטיפול השונות בו. בחלק מן התהליכים מחויב אתר המכירה לפנות למכס לצורך קבלת אישור.

העיגון החוקי

סעיף 63(א) לפקודת המכס קובע כדלקמן  “הצהרת ייבוא תוגש לאחר הגשת המצהר, למעט בסוגי מקרים שקבע המנהל בכללים, אך לא יאוחר משלושה חודשים ממועד הייבוא, ולעניין טובין שיובאו דרך האוויר – לא יאוחר מ-45 ימים ממועד הייבוא ” 

סעיף 63 (ב) לפקודת המכס קובע כדלקמן ” לא הוגשה הצהרת ייבוא במועד כאמור בסעיף קטן (א), רשאי גובה המכס למכור את הטובין או להשמידם ” 

סעיף 81 לפקודת המכס קובע כדלקמן :

טובין חבי מכס המוחסנים במחסן רשוי, המכס עליהם ישולם תוך שנה אחת מיום שהוחסנו לראשונה, אם לא הרשה המנהל להחסינם תקופה ארוכה יותר; לא שולם המכס תוך הזמן האמור, מותר למכור את הטובין ויש לעשות בדמי המכר כפי שנקבע; היו הטובין דבר האבד, לדעת המנהל, רשאי המנהל למכרם גם לפני תום התקופה האמורה “

  • לצורך נייר זה, טובין יוגדר כסב”ן = סחורה בלתי נתבעת, בכל אחד מהמקרים הבאים : 
  • שהייה במסופי המטען האויריים ללא שחרור בתום 45 יום מיום הכניסה (כולל טובין מעוכבים) בנמל אווירי.
  • שהייה במסופים עורפיים ללא שחרור בתום התקופה המוגדרת בחוק ( כיום שנה )  מיום הכניסה (כולל טובין מעוכבים).
  • שהייה במחסנים רשויים מעבר לתקופת האחסנה המאושרת ע”י המכס.
  • נטישת הטובין על ידי בעליהם.
  • תפיסת הטובין בעבירה על פקודת המכס ופקודת היבוא והיצוא (נוסח חדש ) תשל”ט – 1979 , חוק מס קניה  ( טובין ושירותים )- תשי”ב –1952 , חוק מע”מ התשל”ו , תקנות ההגנה ( כספים ) 1961 . 
  • אבדות ומציאות בלתי נתבעות ,טובים מחולטים ,טובי יצוא בלתי נתבעים וכד’.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/סקירה-ספנות.png
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים-מאיצה-את-ההשקה-העולמית-של-מכולות-חכמות-בעזרת-Hoopo.png
צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo. אלי גליקמן, מנכ״ל ונשיא צים: פריסה מואצת זו מחזקת את מעמדה של צים כמובילה בתעשייה בטכנולוגיה וחדשנות/ חברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורה ממקום למקום בצורה מהירה, בטוחה ויעילה. התהליך כולל מספר שלבים מורכבים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים.png
צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות, האחת מתמקדת בקווים ישירים מנמלי הים התיכון לקנדה ולחוף המזרחי של ארה״ב, והשנייה מכסה את אמריקה...

1 2 3 72