חדשות האתר

עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות...
15 December 2024

עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024,...
15 December 2024

החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו...
15 December 2024

מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי...
15 December 2024

ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL,...
15 December 2024

רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור,...
05 December 2024

הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב...
05 December 2024

יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל...
05 December 2024

אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת...
28 November 2024

סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם....
28 November 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

משרד הכלכלה: תובלה אווירית – האתגר הלוגיסטי הגדול ביותר למשק

תמונת המשק נכון להיום מגלה כי 19% מכוח התעסוקה מושבת בעקבות המלחמה, וכי האומדן הכלכלי לפגיעה במשק בשל ירידה בתעסוקה עומד על 13 מיליארד שקל. מחברי המצגת מציינים כי המלחמה תייצר אתגרים עתידים משמעותיים למשק הישראלי שיתבטאו הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש.

משרד הכלכלה והתעשייה מציג את תמונת המשק, בשבוע השישי למבצע חרבות ברזל. מנתונים שפרסם משרד הכלכלה במצגת ״תמונת מצב״ עולה כי 19% מכוח התעסוקה מושבת בגלל הלחימה – הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

עוד עולה כי קיים מחסור לאומי משמעותי בעובדים תפעוליים ומקצועיים כגון מאבטחים, נהגים ועוד. ישנה ירידה בכוח העבודה של עובדים זרים, בעיקר בחקלאות עקב עזיבה של עובדים אלו את הארץ ואי הגעת עובדים חדשים. כמו כן קיים מחסור בעובדים פלסטינים עליהם נשען המשק הישראלי באופן מהותי והיעדרותם משפיעה על ענפים רבים – בעיקר על ענף הבנייה. 

עוד עולה ממצגת משרד הכלכלה כי האומדן הכלכלי לפגיעה במשק בשל ירידה בתעסוקה במשך 5 שבועות מוערך בכ-13 מיליארד שקל – כ-10 מיליארד שקל בגין עובדים ישראלים וזרים וכ-3 מיליארד שקל בגין עובדין פלסטינים. 

בנוגע לכמות דורשי העבודה עולה מהסקירה של כ-39% מדורשי העבודה נרשמו לאחר תחילת מלחמת ״חרבות ברזל״. כמו כן, ניכרת מגמה של עלייה משמעותית של הוצאת עובדים לחל״ת. טרם תחילת המערכה, כמות הנרשמים החדשים בשירות התעסוקה בשנת 2023 הייתה דומה לשנים קודמות אך נכון לסוף חודש אוקטובר חל גידול של פי 3.5-4.5 בכמות הנרשמים החדשים. ענפי המסחר, המסעדנות, האירועים והחינוך לגיל הרך הם הענפים מהם הוצאו עובדים מתעסוקה בכמות הגדולה ביותר. 

עוד עולה מהנתונים כי מעל ל-50% מהעסקים צופים פגיעה של למעלה מ-50% בהכנסות בהשוואה לזמני שגרה, הפגיעה רלוונטית לכל ענפי המשק אך במידות משתנות. למרות הרוחביות של הפגיעה במשק, ישנה פגיעה גדולה במיוחד במחוז דרום ובעסקים קטנים ובינוניים. הגורם המשמעותי ביותר לפגיעה בפעילות החברה בכלל המשק הוא הירידה בביקוש למוצר או שירות. 

יש לציין שהעסקים צופים פגיעה הן בצד ההיצע (היעדרות עובדים, קשיי אספקה) אך במקביל צופים פגיעה בצד הביקוש (ירידה בביקוש למוצר/שירות). בכמעט כלל הפרמטרים השונים, ענף הבינוי הוא הענף שמדווח על הפגיעה הרוחבית הרחבה ביותר. יש לקחת בחשבון שהענף הציג קשיים מסוימים עוד לפני הלחימה. 

בסקטור התעשייה עולה מהמצגת כי באזורים שנפגעו מהלחימה קיים קושי בהגעה של עובדים שפונו למקומות רחוקים וקושי בגיוס עובדים חדשים, ובנוסף במפעלים באיו”ש וירושלים קיים מחסור בעקבות היעדר עובדים פלסטינאים. קיימות בעיות לוגסיטיות – חלק מהמפעלים מדווחים על עיכובים בשינוע סחורה למפעלים וגם לשווקי הייצוא, בעיקר עקב מחסור בנהגים וכן קיימות בעיות תזרימיות – חלק מהמפעלים היו מושבתים דבר שגרם לבעיות תזרימיות. כושר הייצור באזור קו עימות בדרום עומד על כ-30% מכושר הייצור המשוקלל ואילו באזור קו עימות בצפון עומד על כ-50%.

בכל הנוגע לשינוע סחורות בינ״ל עולה מהמצגת כי המחסור בטיסות – האטה בהטסת טיסות בשל מיעוט טיסות אזרחיות דו-שימושיות בחירום, עליית מחירי השינוע – עליית מחירי שינוע בהטסה ודרך הים בשל המצב הבטחוני, והקושי בתפעול מעברי גבול יבשתיים – בין ישראל למצרים וירדן בשל נושאי אבטחה, מקשה על מעבר סחורות. עוד עולה מהמצגת כי אתגר התובלה האווירית כרגע המשמעותי ביותר בתחום הלוגיסטיקה והשינוע הבינ״ל. הלחימה הובילה לירידה של כ-80% בכמות המטוסים נושאי המטען.

יחד עם זאת, קיימת עליה בכמות מטוסי מטען שאף כמעט הוכפלה בשבוע 5 ללחימה לעומת השבוע ה-1 ללחימה. כמות המטען האווירי ירדה בצורה משמעותית בתחילת הלחימה אבל ניכרת מגמת התאוששות, בשבוע ה-5 ללחימה הועבר מטען בשיעור של כ-94% ביחס לכמות טרם הלחימה . עוד עולה כי מהשבוע השני למלחמה ניכרת מגמה של שיפור בכמות המטען בעיקר בגלל הגדלת תדירות מטוסי המטען

לסיכום מחברי המצגת מציינים כי המלחמה תייצר אתגרים עתידים משמעותיים למשק הישראלי שיתבטאו הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש: חשש מפגיעה בעסקים – ללא סיוע מתאים עסקים רבים עשויים להיסגר ולהשפיע על ההיצע העתידי של המשק במגוון ענפים. פגיעה בהיצע עתידי של תעשיות – בתעשיות כדוגמת בניה וחקלאות הדורשות השקעה/זריעה בהווה לצורך קצירת פירות עתידיים עשוי להתפתח קושי בעתיד.

עלייה בביקוש למבנים ותשתיות – הלחימה תגרום לנזק לתשתיות ומבנים ויהיה צורך לשקם אותם וזה עשוי להגביר את הביקוש. פגיעה מתמשכת בצריכת שירותים לא חיוניים – באירועים ביטחוניים משמעותיים קודמים ההשפעה על התיירות נמשכה עד כשנה לאחר תום האירוע. פגיעה במוניטין של ישראל בשוק הבינ״ל – העצמה של BDS או קטלוג של ישראל כאזור מלחמה שיש בו סיכון גדול יותר להשקעות ועשיית עסקים. 

פורסם באתר port2port

 

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים.png
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים-בנושא-יבוא-יצוא-סחר-חוץ-2024.png
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מתן-פטור-לטובין-המיובאים-ביבוא-מסחרי.png
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מסלול.png
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/Black-Minimalist-Business-Growth-Banner.png
ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים מאניות. ההצטרפות לאמנה התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/סחר-חופשי.png
רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור, והגנה על אינטרסים כלכליים ופוליטיים. עבור עסקים, עמידה בדרישות רגולטוריות היא לא רק חובה חוקית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/הסכמי-סחר.png
הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב את שווקיהן, לנצל משאבים בינלאומיים, ולהשיג יתרון תחרותי. עם זאת, הם כפופים למגבלות חוקיות שונות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/דיני-סחר.png
יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל פעולה מסחרית – ייבוא, ייצוא, תשלום או שיתוף פעולה עסקי – כפופה למערכת מורכבת של חוקים, תקנות והסכמים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע.png
אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת נמצאים בצמיחה מתמדת. האתגר המרכזי הוא לשנע מטענים במהירות, ביעילות ובעלות מינימלית. מאמר זה עוסק באופטימיזציה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים-ביבשה.png
סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם. לצד חשיבותו הרבה, שינוע מטענים נושא בחובו סיכונים משמעותיים שעלולים לפגוע בשרשרת האספקה, לגרום להפסדים...

1 2 3 73