חדשות האתר

עמילות מכס: גשר בין סחר בינלאומי לחוק המקומי

מבוא בעולם הגלובלי של היום, יבוא ויצוא הם חלק בלתי נפרד מהכלכלה העולמית. כל מוצר או חומר גלם שעובר בין...
09 January 2025

המדריך המלא ליצואנים ויבואנים: איך לבחור סוכן מכס?

מבוא בעידן הגלובליזציה, יבוא ויצוא הפכו לחלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית העולמית. עסקים קטנים כגדולים...
09 January 2025

הגלובליזציה בתנועה: סחר בינלאומי, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה בעידן היבוא והיצוא

מבוא בעידן הגלובליזציה, העולם הפך לכפר גלובלי בו סחר בין מדינות, ניהול לוגיסטי מתקדם, ושרשראות אספקה...
09 January 2025

רפורמת היבוא 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' צוברת תאוצה ב-2025

90% מהיבואנים בתחום התקינה והתמרוקים ויותר מ-60% בתחום המזון מתכננים להשתמש ברפורמת היבוא ‘מה שטוב...
05 January 2025

יבוא מוצרים בתקינה לפי צו יבוא חופשי

צו יבוא חופשי צו יבוא חופשי נחקק מכוח פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל”ט-1979. על פי הפקודה...
05 January 2025

רפורמת ״מה שטוב לאירופה - טוב לישראל״ נכנסה לתוקף

https://youtu.be/04wdz5eKb0Y?si=ZFCxIB9kWqX-3hQi הרפורמה נועדה לבטל את הבירוקרטיה העודפת בכניסת מוצרים...
05 January 2025

נמל חיפה: סכסוך עבודה בסקטור מנהלי העבודה

לטענת ההסתדרות העילה להכרזת סכסוך העבודה הינו מבוי סתום במו״מ להתייעלות בסקטור מנהלי העבודה, וכן ניהול...
29 December 2024

כנס תוכניות עבודה 2025 – משרד הכלכלה והתעשייה

שר הכלכלה והתעשייה, ח״כ ניר ברקת: “האתגרים הכלכליים שעומדים בפנינו הם לא רק של היום, אלא גם אתגרים...
29 December 2024

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: פרק שני תהליכי יבוא

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: כלים, תקנות ואפשרויות שכל יבואן צריך להכיר… שבוע שעבר במסגרת הפרק...
29 December 2024

תחום היבוא לישראל סיכום שנת 2024: תמורות, אתגרים והשפעות ארוכות טווח

הרחבת הפטורים ממכס וממסים אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר בשנת 2024 הייתה הרחבת הפטורים ממכס וממסים על...
22 December 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

משרד האוצר: העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק

משרד האוצר: העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק

בסקירה כלכלית שפרסם אגף הכלכלנית הראשית נכתב כי הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על כ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

התעשיינים בתגובה: ישראל במצור ימי שבולם את צמיחת המשק. נמל חיפה: הנתונים שנויים במחלוקת

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסמה הבוקר סקירה כלכלית אשר מתמקדת באומדן השפעות הגודש בנמלי ישראל על הפעילות הכלכלית במשק.

על פי עיקרי הדברים בסקירתה הכלכלית של שירה גרינברג: בחודשים האחרונים נרשמו זמני המתנה ארוכים בנמלי ישראל, המהווים את השער העיקרי ליבוא ויצוא סחורות. עומסים אלו נובעים מעלייה בביקושים אל מול מגמה של שחיקה מתמשכת ביעילות בפעילות הנמלים.

כתוצאה מהגודש בנמלי הים נגרם נזק ממשי למשק הישראלי, כאשר יבואנים ויצואנים מדווחים על עיכובים משמעותיים בשילוח סחורות, הנושאים בצדם עלויות. לצד העלויות הישירות קיימת גם פגיעה במוניטין ובמדדי תחרותיות של ישראל, שתלך ותחמיר ככל שיתארך מצב זה. בצד היבוא הצריכה הפרטית עלולה להיפגע, והמשק ניזוק גם מהעיכוב בהגעת תשומות לתעשייה ולחקלאות, המפחית את התפוקה ויוצר לחצים אינפלציוניים. לבסוף, ככל שתחמיר הפגיעה בפעילות הכלכלית זו עלולה להתגלגל גם לשוק העבודה שעודו מתאושש ממשבר הקורונה.

מנתוני נמלי ישראל עולה כי השהייה הממוצעת של אנייה בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019. התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 לעומת 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%.

עוד כותבת הכלכלנית הראשית כי ״העיכובים בנמלים, המהווים צוואר בקבוק לפעילות הכלכלית, מפחיתים את הפריון במשק. הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על כ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

הפגיעה ברכיב היבוא למוצרי השקעה במונחי תוצר מוערכת בכ-10 מיליון שקל ליום. הפגיעה ביבוא למוצרי צריכה מוערכת בכ-13 מיליון שקל ביום. ככל שתתארך הפגיעה ביצוא וביבוא, היא עלולה להשפיע גם על התעסוקה בענפים שמושפעים באופן ישיר מיבוא תשומות (תעשיה, מסחר, בנייה וחקלאות). העומס החריג בנמלים עלול להשפיע גם על יוקר המחייה. אם המשבר יימשך ולא יחול שיפור משמעותי בעיכובים בנמלים עד סוף השנה, הדבר יתרום לעליית מחירים נוספת בשיעור של כ-0.1% בהתבסס על עלות עיכוב אנייה ממוצעת של 20,000 דולר

נמל חיפה: נתונים שנויים במחלוקת ולא מעודכנים

מנמל חיפה נמסר בתגובה כי ״מבלי להביע דעה על נתונים בינלאומיים שנויים מאוד במחלוקת המוצגים בדו״ח המדובר, הרי שהדו״ח של משרד האוצר המתבסס על נתוני חברת נמלי ישראל יצא באמצע ספטמבר אולם הנתונים בו נכונים רק עד לסוף רבעון ראשון של שנה זו, כלומר לפני כחצי שנה. אז מדובר היה בשיאה של עלייה בביקושים שאיש בעולם ובישראל לא צפה, וזו הסיבה היחידה בגינה נוצר העומס.

״מאז ועד היום עושה נמל חיפה מאמצים כבירים להיענות לעומס החריג, בכלל זה גיוס עובדים והגדלה משמעותית של קיבולת הנמל בזמן שיא והמצב כבר שונה בתכלית. 

לכן, מצאנו לנכון לתת את אותם נתונים שפרסמו האוצר וחברת נמלי ישראל כפי שהם נכונים להיום. אגב, לו פנתה חברת נמלי ישראל אלינו היינו נותנים להם את הנתונים בשמחה. יתרה מכך, הנתונים מועברים באופן שוטף לחברת נמלי ישראל שבחרה מסיבותיה לעצור את המידע במרץ 2021.

ולנתונים: תפוקות מכולות:

המתנה ממוצעת של אוניית מכולה בנמל חיפה – בחודשים אוגוסט וספטמבר חזר נמל חיפה לרמה שקדמה למשבר – זמן ההמתנה בחודשים הגיע ל- 7.8 שעות בממוצע, זאת אל מול הנתון המוצג בדו״ח ברבעון הראשון של 2021 (21.1 שעות). הנתון נמצא במגמת ירידה ועוד צפוי להשתפר.

שינוע מכולות לשעת צוות – התפוקות החל מחודש מאי עלו בהדרגה וחזרו לרמה שטרם המשבר, קרי, למעלה מ-25 פעולות לשעה, וזאת בשונה מהנתון שהוצג בדו״ח בשיאו של המשבר.

תפוקות מטען כללי – בניגוד לנטען בדו״ח תפוקות והיקפי השינוע בנמל חיפה עלו החל מחודש מאי באופן ניכר: נמל חיפה הקצה 217 צוותי עבודה למוצרי מטען כללי באוגוסט. מדובר בעלייה של 51% ביחס ל-144 צוותים שהוקצו ביולי, ו-28 אחוז יותר מהממוצע של הצוותים בחודש ינואר-יולי שעמד על 170 צוותים. 
נמל חיפה שינע סך הכל 146 אלף טון מטען כללי באוגוסט. מדובר בעלייה של 39% לעומת יולי אז שונעו 105 אלף טון בלבד, ועלייה זהה גם ביחס לממוצע לחודש בחודשים ינואר-יולי שעמד על 105 אלף טון.

מחברת נמל חיפה נמסר עוד כי ״במאמר מוסגר יש לומר שדווקא מי שאינם עומדים כיום בקצב הראוי והתור אליהם הולך ומתארך אלה נמל המספנות ורציף דגון שאינם שייכים לא לנמל חיפה ולא לנמל אשדוד ולמעשה אינם מוזכרים כלל בדו״ח. מחוץ לנמל חיפה לא ממתינות כעת אוניות מכולה וממתינות 3 אוניות מטען כללי, נתון נמוך גם ביחס לשנים האחרונות. לעומת זאת תור ארוך מאוד משתרך מחוץ לנמל מספנות ורציף דגון. בימים אלה בודקים יבואנים אפשרות לשנות נמל יעד ולהעביר עוד מטענים ממספנות ודגון לפריקה בנמל חיפה. בנוסף, יבוא מכולה מהמזרח הרחוק קפץ מ-1,800 דולר לפני הקורונה ב-2019 ל-19,000 דולר כיום, וזה ודאי לא קשור לנמל חיפה״. 

התעשיינים: על משרד התחבורה להפוך כל אבן על מנת להביא להקלה

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, הגיב גם הוא לסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, ואמר: ״דוח הכלכלנית הראשית מאשר את מה שטענו במשך חצי השנה האחרונה – ישראל במצור ימי שבולם את התעשייה וצמיחת המשק. על משרד התחבורה להפוך כל אבן על מנת להביא להקלה שתמנע את המשך הפגיעה בשרשרת הלוגיסטית״.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

חוקי או לא חוקי

זכות העיכבון הינה זכות על פי דין, וכוונתה לייעל את הליך כריתתה של עסקה ולאפשר מסחר מהיר, דינמי ויעיל.

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

יתרונות היצוא

יצוא הינו מכירה והעברה של סחורות ו/או אספקה של שירותים ממדינה אחת (מדינת המקור – ישראל, במקרה שלנו) למדינה אחרת (מדינת היעד). היצוא הוא חלק

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/2-1.png
המדריך המלא ליבואנים מתחילים: איך להתחיל בתהליך המכס?

מבוא ייבוא סחורות הוא חלק בלתי נפרד מעולם העסקים הגלובלי ומספק הזדמנויות עסקיות רחבות. עם זאת, תהליך המכס יכול להיות מורכב ומאתגר, במיוחד עבור יבואנים מתחילים. המדריך הזה מציע סקירה מעמיקה של כל שלבי הייבוא,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/1.png
טעויות נפוצות בעמילות מכס וכיצד להימנע מהן

מבוא עמילות מכס היא אחד מהתהליכים המרכזיים בניהול שרשרת האספקה הבינלאומית. טעויות בתהליך זה עלולות לגרום לעיכובים משמעותיים, קנסות גבוהים ואף לפגיעה במוניטין העסקי. תהליך נכון של עמילות מכס דורש הבנה מעמיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/טב-לת-מכס.png
נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: פרק ראשון יסודות המכס

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: כלים, תקנות ואפשרויות שכל יבואן צריך להכיר פעילות היבוא והיצוא מהווה חלק מרכזי בתפקודה של כלכלה גלובלית ומחייבת הכרה מעמיקה של החוקים, התקנות והאפשרויות שמעניקה פקודת המכס....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/4.png
עמילות מכס וסחר בינלאומי בישראל בשנת 2024: עדכונים, שינויים והשפעות

שנת 2024 התאפיינה בשינויים משמעותיים בתחומי עמילות המכס והסחר הבינלאומי בישראל. ממשלת ישראל וגורמים פרטיים בענף פעלו במרץ כדי להתאים את התהליכים לשינויים גלובליים, לחזק את מעמדה של ישראל בשוק הבינלאומי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים.png
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים-בנושא-יבוא-יצוא-סחר-חוץ-2024.png
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מתן-פטור-לטובין-המיובאים-ביבוא-מסחרי.png
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מסלול.png
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/Black-Minimalist-Business-Growth-Banner.png
ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים מאניות. ההצטרפות לאמנה התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/סחר-חופשי.png
רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור, והגנה על אינטרסים כלכליים ופוליטיים. עבור עסקים, עמידה בדרישות רגולטוריות היא לא רק חובה חוקית,...

1 2 3 4 75