לאחר פנייה של נציגי קהיליית היבואנים לשר האוצר ולרשות המסים הוסכם כי מינהל המכס לא יכלול את בעלויות ההובלה בערך העיסקה את עלויות תום מסע והיטל מלחמה לצורך חישוב מסי יבוא החל מה-16 באוקטובר ועד להודעה חדשה.
לאחר פנייה של נציגי קהיליית היבואנים לשר האוצר ולרשות המסים התקיימה ישיבה במשרד האוצר, ובעקבותיה הוסכם כי מינהל המכס יורה שלא לכלול בעלויות ההובלה בערך העיסקה את עלות תום מסע והיטל מלחמה, לצורך חישוב מסי יבוא החל מה-16 באוקטובר ועד להודעה חדשה.
במכתב שהוציא כפיר חן, ראש מינהל המכס, וכותרתו ״הנחייה בדבר אי הכללתן של עלויות הובלה (מסוג תום מסע והיטל מלחמה) בערך העיסקה לצורך חישוב מסי יבוא״, נכתב כי ״בהתאם לסמכותי לפי סעיף 133(א)(5)(א) לפקודת המכס אני קובע כי אין לכלול בערך העיסקה לצורך חישוב מסי יבוא את עלויות ההובלה שנגרמו ליבואנים עקב מצב מלחמה החל מיום 16/1012023 ועד להודעה חדשה״.
״מובהר כי מדובר בעלויות של הובלה, פריקה וטעינה אשר מפורטות בחשבון המטענים ששולמו על ידי היבואן בנוסף לתשלום ששילם בגין הובלה, פריקה וטעינה בתחילת המסע, ואשר נגרמו ליבואן אך ורק במקרה של הכרזת ״תום מסע״ בנמלים זרים ואין ליבואן שליטה עליהם.
״בנוסף, הוצאות אשר מפורטות בחשבון המטענים כ״היטל מלחמה״ (War Risk Surcharge) המוטלות על ידי חברת הספנות על כלל לקוחותיהן בישראל בעת המלחמה.
על היבואן להוכיח את קיומן של העלויות הנוספות האמורות מסוג תום מסע ו/או היטל מלחמה. בהתאם, היבואן יצרף להצהרת היבוא מסמכים על העלויות המקוריות ועל העלויות הנוספות וזאת לצורך הוכחה כי העלויות האמורות עומדות בתנאים המפורטים לעיל״.
אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, ויו״ר ארגון התאגידים של סוכני המכס, אמר כי ״אנחנו שמחים לבשר שמנהל המכס קיבל בהבנה ויצא לקראת הקהילה, ומסמך זה מדבר בעד עצמו. כל ההוצאות הנוספות היטלי מלחמה בים ובאוויר ועלויות הגבוהות המשתנות להובלה בתקופת המלחמה לשינוע הימי והאווירי לא ייכנסו לערך לצרכי מכס״.