חדשות האתר

תחום היבוא לישראל סיכום שנת 2024: תמורות, אתגרים והשפעות ארוכות טווח

הרחבת הפטורים ממכס וממסים אחת הרפורמות המשמעותיות ביותר בשנת 2024 הייתה הרחבת הפטורים ממכס וממסים על...
22 December 2024

המדריך המלא ליבואנים מתחילים: איך להתחיל בתהליך המכס?

מבוא ייבוא סחורות הוא חלק בלתי נפרד מעולם העסקים הגלובלי ומספק הזדמנויות עסקיות רחבות. עם זאת, תהליך...
22 December 2024

טעויות נפוצות בעמילות מכס וכיצד להימנע מהן

מבוא עמילות מכס היא אחד מהתהליכים המרכזיים בניהול שרשרת האספקה הבינלאומית. טעויות בתהליך זה עלולות לגרום...
22 December 2024

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: כלים, תקנות ואפשרויות שכל יבואן צריך להכיר

נושאים מרכזיים מתוך פקודת המכס: כלים, תקנות ואפשרויות שכל יבואן צריך להכיר פעילות היבוא והיצוא מהווה...
22 December 2024

עמילות מכס וסחר בינלאומי בישראל בשנת 2024: עדכונים, שינויים והשפעות

שנת 2024 התאפיינה בשינויים משמעותיים בתחומי עמילות המכס והסחר הבינלאומי בישראל. ממשלת ישראל וגורמים פרטיים...
22 December 2024

עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות...
15 December 2024

עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024,...
15 December 2024

החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו...
15 December 2024

מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי...
15 December 2024

ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL,...
15 December 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

מחירי ההובלה עולים ורשות המיסים מרוויחה

מחירי ההובלה עולים ורשות המיסים מרוויחה

מס ההכנסה מרוויח יותר עקב עליות התעריפים כי עלויות ההובלה נכללות במסגרת הערך לצרכי מסי יבוא – מכס, מס קניה ומע״מ.

כך הכנסות המדינה גדלות בעקבות העלייה במחירי ההובלה, ומי שנושא בעלויות אלו – גם של מיסי היבוא – הוא ללא ספק הצרכן שאינו יכול לקזז את המע״מ.

מחירי ההובלה הימית במכולות ממשיכים להמריא כלפי מעלה, ושוברים שיאים חדשים. המשמעות היא כמובן, עלייה של מחירי הסחורות. על פי הפרסומים האחרונים, המצב עוד ילך ויחמיר עם ההתפרצות החוזרת של הקורונה בסין, שמביאה להגבלות על תפקוד נמלים מרכזיים בסין ובראשם נמל נינגבו. בסופו של דבר – מי שמשלם את המחיר הוא הצרכן. עלויות מחירי ההובלה מגדילה את העלות ליבואן, שבתורו – מגלגל את העלות על הצרכן.

מתברר שבאירוע המתגלגל הזה קיים שחקן נוסף, שהגדיל את הכנסותיו כתוצאה מנסיקת מחירי ההובלה הימית במכולות, ולשחקן הזה קוראים רשות המסים. ומדוע? כי עלויות ההובלה נכללות במסגרת הערך לצרכי מסי יבוא – מכס, מס קניה ומע״מ. פקודת המכס קובעת כי ערך העסקה הוא ״המחיר ששולם או שיש לשלמו בעד הטובין, בעת מכירתם לשם ייצוא לישראל לרבות  עלות ההובלה של הטובין לנמל הייבוא או למקום הייבוא״. כלומר – הערך לצרכי מסי יבוא כולל גם את מרכיב ההובלה, ואם מרכיב ההובלה הימית התייקר בעשרות אחוזים, הרי ששבעת עשר אחוזי המע״מ החלים על מוצרים מיובאים – יחולו גם על מרכיב ההובלה.

זה הוא המצב ברוב מדינות העולם, שמסי היבוא חלים גם על מרכיב ההובלה, כאשר המדינה המרכזית החריגה בעניין זה היא ארה״ב, שאצלה ערך הטובין לצרכי מסי יבוא אינו כולל את מרכיב ההובלה. מתברר, שההסכם הבינלאומי בעניין ערך טובין של ארגון הסחר העולמי נתן למדינות העולם גמישות בעניין זה ולא כפה עליהם ללכת בדרך הזאת.

בשורה התחתונה – הכנסות המדינה גדלות בעקבות העלייה במחירי ההובלה, ומי שנושא בעלויות אלו – גם של מיסי היבוא – הוא ללא ספק הצרכן. ברור שהיבואנים ינסו לגלגל את עלויות המכס על הקונים, אלא שגם במקרה של מוצרים החייבים רק במע״מ יבוא – מבחינת המגזר העסקי המע״מ אמנם ישולם ויקוזז, ומי שיספוג את מלוא המע״מ הוא הצרכן, שאינו יכול לקזז את המע״מ.   

ובכל זאת, החוק מעניק פתרון למצב זה. פקודת המכס קובעת כי בכל הנוגע לעלויות הובלה שנגרמו עקב נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן יכול מנהל המכס לקבוע כי אין לכלול אותן בערך העסקה. בהתאם לכך, פנתה לשכת המסחר בתל אביב כבר בחודש דצמבר 2020 למנהל המכס וביקשה ממנו לקבוע כי במידה ועלות ההובלה מהמזרח של מכולה 20 רגל תעלה על 2,000 דולר, עלות ההובלה בהקשר של ערך העסקה תיקבע על 2,000 דולר, ובמידה ועלות ההובלה מהמזרח של מכולה 40 רגל תעלה על 3,500 דולר, עלות ההובלה בהקשר של ערך העסקה תיקבע על 3,500 דולר. לדברי לשכת המסחר – מדובר בהצעה מידתית וקלה ליישום, שממילא מגלמת עלויות הובלה גבוהות משמעותית מהממוצע בשנים האחרונות ושנועדה לתת מענה חלקי ונקודתי לקפיצה החריגה בעלויות ההובלה מהמזרח.

ואולם, רשות המסים סירבה להיענות לפניה הזאת. לשיטת רשות המסים, המקרים שבהם יש להפעיל את החריג הזה הם כאשר מדובר בעלויות הובלה נוספות שנגרמו, ולא בהפחתת העלות הבסיסית של ההובלה שנקבעה מראש. כך הוא המצב, לעמדת רשות המסים, במקרים של שביתות בנמלים או אירועי מלחמה שבהם הכריז המוביל הימי על תום מסע בנמל אחר מנהל היעד בישראל, וליבואן נוצרה עלות הובלה נוספת מנמל ״תום המסע״ ועד לנמל בישראל. לא כך הוא המצב בענייננו, טענה רשות המסים, והוסיפה, שבחלק ממדינות עלויות ההובלה צמחו ללא קשר למשבר הקורונה.

אפשר להתמודד עם הטענה הזאת של רשות המסים בדבר עלויות ההובלה. ההפרדה בין עלות נוספת לבין עלות בסיסית נראית מלאכותית, ואין לה עיגון בלשון החוק. ולא רק זה, אלא שהפקודה מאפשרת למנהל המכס מרווח תמרון רחב, שהרי הפקודה קובעת כי המנהל רשאי לקבוע כללים ותנאים לעניין זה, לרבות סוגי טובין, סוגי הובלות ושירותים אחרים. אין מניעה, כך נראה, להתייחס באופן פרטני וקונקרטי להובלות כאלו ואחרות.

רשות המסים העלתה טענה נוספת שיש להתייחס אליה בכובד ראש והיא החובה של מדינת ישראל על פי הסכמי הסחר שלא להפלות לרעה את הטיפול ביבוא ממדינה מסוימת בהשוואה למדינות אחרות. כלומר –  הפחתה במרכיב הובלה ביחס ליבוא ממדינות מסוימות יכול להקים טיעון של אפליה. זאת טענה שראוי להביא אותה בחשבון, ואולם אין היא מצדיקה שלילת מתן פתרון לעניין.

אוסיף ואציין כי החוק מדבר על נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן, ונראה שזהו המצב בענייננו, שהרי מדובר בהתרחשות גלובלית כללית, שאינה קשורה ליבואן כזה או אחר. בשונה מסעיפי כוח עליון המצויים בחוזים מסחריים – אין מדובר בפקודת המכס בדרישה שהיבואן לא היה יכול לצפות את העלייה במחיר ההובלה, אלא רק שמדובר בנסיבות שאין ליבואן שליטה עליהן, וכאמור, זה הוא המצב בענייננו.

נספר שרשות המסים טענה כי מדובר במחיר שירות שהוא מחיר שוק שנקבע לפי היצע וביקוש, ולא בעלות הובלה חריגה כמו תום מסע, אלא שהסוגיה הזאת היא מורכבת ומסועפת וכוללת משתנים רבים: הנמלים בסין, הנמלים בישראל, צפיפות בנמלים, מחסור במכולות ובאניות ועוד, גידול בסחר העולמי ועוד. אין ספק שיש כאן אירוע חריג שעוד יילמד וינותח, ונראה שהעמדה של רשות המסים הינה פשטנית. פשטנית מדי.

בסופו של דבר, לא נראה שצריכה להיות מניעה משפטית כבדה להחרגת עלויות ההובלה הכבדות מהערך לצרכי מסי יבוא. השאלה מצויה יותר במישור המדיניות: האם עליית מחירי ההובלה משפיעה משמעותית על הצרכנים ועל יוקר המחייה באופן שיצדיק את הפעלת ההחרגה במקרה הזה? התשובה נראית חיובית ולו מעצם העובדה שנקבעה בחוק האפשרות להחרגת עלויות הובלה במקרים של שביתות וכיו״ב שבהם ההשפעה המשקית הינה נמוכה יחסית. קל חומר לענייננו. ובינתיים – מי שמשלם את המחיר הוא הצרכן כמובן.

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו”ד גיל נדל – ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים. בדוא”ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/יבוא.png
מעוניינים להיכנס לתחום הייבוא? אלה הטיפים שיבטיחו לכם התחלה מוצלחת

העיסוק בייבוא הוא הזדמנות עסקית ייחודית שיכולה לפתוח דלתות לשווקים חדשים ולהביא מוצרים מגוונים לקהל המקומי. יחד עם זאת, תחום הייבוא דורש הבנה מעמיקה של תהליכי הסחר, היבטים לוגיסטיים, רגולציה ושיטות ניהול....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/09/החשיבות-והיתרונות-בשירותי-עמילות-מכס.png
החשיבות והיתרונות בשירותי עמילות מכס

מבוא בעולם הגלובלי של היום, יבוא ויצוא מוצרים הם חלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית של חברות רבות. אך לצד הפוטנציאל העסקי הגלום בהם, תהליכי ייבוא כרוכים בנהלים ובירוקרטיה מורכבת, במיוחד בשלבים הקשורים לשחרור...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/מושגים-בתחום-סחר-חוץ.png
מושגים בתחום סחר חוץ

מושגים נפוצים בתחום סחר חוץ: ייצוא (Export) – מכירת סחורות ושירותים למדינות זרות לצורך שיווק או שימוש בשווקים בינלאומיים. ייצוא נחשב לאחת הדרכים העיקריות ליצירת הכנסות במטבע חוץ ולחיזוק כלכלת המדינה. ייבוא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/יבוא-עצמאי-ללא-חברת-עמילות-מכס.png
יבוא עצמאי ללא חברת עמילות מכס: אתגרים והמלצות

מבוא יבוא מוצרים באופן עצמאי, ללא שימוש בשירותי חברת עמילות מכס, יכול לצמצם עלויות ולהעניק שליטה מלאה על תהליך היבוא. תהליך זה, הכולל את כל שלבי השחרור מהמכס, הטיפול הלוגיסטי והתמודדות עם הבירוקרטיה, אינו...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/עקיצה-תאילנדית.png
עקיצה תאילנדית

יבואנים ישראלים יכולים ליפול קורבון לעקיצות והונאות של נוכלים ברחבי העולם. חיים פרי במאמר שמדגיש את כל נורות האזהרה הקיימות ומזכיר כי יבוא הוא מקצוע ועל מנת לעסוק בו יש להכירו היטב. לפני כשנתיים פרסמתי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/לוגיסטיקה.png
לוגיסטיקה גלובלית בעידן של אתגרים משתנים: טכנולוגיה, קיימות ושינויים בשוק

לוגיסטיקה גלובלית: אתגרים בעולם משתנה מבוא לוגיסטיקה גלובלית היא אחד מהתחומים המרכזיים בכלכלה העולמית, והיא אחראית על תהליך השינוע והאספקה של סחורות ושירותים ברחבי העולם. בעולם גלובלי ומקושר, תהליכי לוגיסטיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/שגריר-בריטניה-וראש-מינהל-סחר-חוץ-בישראל-נפגשו-בירושלים-ודנו-בשדרוג-הסכם-הסחר-החופשי.png
שגריר בריטניה וראש מינהל סחר חוץ בישראל נפגשו בירושלים ודנו בשדרוג הסכם הסחר החופשי

שר הכלכלה, ניר ברקת: ״יחד עם ממשלת בריטניה אנחנו מקדמים הסכם סחר חדשני ופורץ דרך שיאפשר להדק ולהזניק את שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות – ודרכו לחזק עוד יותר את היחסים בינינו לבין הממלכה הבריטית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/אודות-1.png
עליית הביקושים והעלאת תעריפי המטען בצ'אלנג' איירליינס

בעקבות עומס גובר בטיסות המטען וביקושים כבדים לטיסות מטען בקווים בין אירופה לתל אביב, הודיעה צ’אלנג’ איירליינס, חברת תעופה המתמחה בהובלת מטענים, על העלאת תעריפי הטסת המטען. ההחלטה תיכנס לתוקף...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/משלוח-מכולה.png
כיצד מבצעים משלוח מכולה? מדריך שלב אחר שלב

משלוח מכולות הוא חלק חשוב וחיוני בתחום הסחר הבינלאומי, ומהווה את הדרך הנפוצה ביותר להובלת סחורות בין מדינות. זהו תהליך מורכב שדורש הבנה של מגוון גורמים לוגיסטיים, טכניים ומשפטיים. במאמר זה נסקור את התהליך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/פעילות-בתי-המכס-והנמלים-בחגי-תשרי-2024.png
פעילות יחידות המכס בחגי תשרי

הריני להודיעכם כי, בערב ראש השנה ובערב כיפור שעות הפעילות של בתי המכס יהיו כדלקמן: מועדים בתי מכס ערב יום כיפור 11/10/24 בתי המכס יהיו סגורים, למעט בית המכס נתב”ג שיפעל בין השעות .11:00-08:00 במכס...

1 2 3 4 5 6 74