משבר הקורונה חשף את נקודות התורפה של שרשראות האספקה הגלובליות. אלדר צ׳ירפוט מחברת SAP סוקר מחקר גלובלי שנערך טרם משבר הקורונה בקרב מנהלי שרשרת אספקה וחשף את התכונות המשותפות למובילים בתחום.
מזעור סיכונים ומקסום הזדמנויות לאורך שרשרת האספקה
מחקר שנערך בתחילת 2020, על ידי Oxford Economics ו-1,000 מנהלי שרשרת אספקה, טרום פרוץ מגפת הקורונה באירופה, ביקש לבחון אלו תכונות עושות מנהל למוביל בתחום שרשרת אספקה ואילו תכונות נמצאו משותפות למובילי התחום בכל ענפי הכלכלה והגאוגרפיות. לא בטוח שאפילו הם צפו עד כמה המחקר הזה יהיה רלוונטי ושימושי בעתיד הקרוב.
כך נראה הפתיח של המחקר: ״יצירת ארגון ממוקד-לקוח בשנת 2020 הוא שיעור בניהול בתנאים מורכבים, תוך שמירה על חוסן ויציבות בפעילות הארגון עם לקוחותיו. בתקופה הלא פשוטה הזו עסקים חייבים להיות מסוגלים לספק לשוק מוצרים באיכות גבוהה במהירות מקסימלית תוך עמידה ביעדים העסקיים, לבנות מערכות יחסים עם ספקים וספקי משנה, לחזות את הביקוש למוצרים ומשאבים, להפחית סיכונים ולאמץ במהרה טכנולוגיות חדשות מבלי לשבש את הפעילות העסקית השוטפת. פונקציות שרשרת האספקה מחויבות לעמוד בכל הדרישות הללו – אפילו מול מגיפה עולמית״.
המחקר מצא ש-12% מתוך 1,000 מנהלי שרשרת אספקה שענו על הסקר הם מובילים אמיתיים בתחום, ולהם יש שרשרות אספקה עמידות וגמישות, רמות גבוהות של חדשנות, שביעות רצון גבוהה בקרב הלקוחות והעובדים, ושיעורי צמיחה גבוהים יותר מאשר המתחרים. מה עושה אותם כאלה? הם ממוקדים בצרכי הלקוחות, פורסים טכנולוגיות מתקדמות, בעלי ראייה רחבה של כל התהליך (לרבות התחשבות בקיימות המועילה לטווח הרחוק, על פני רווח מהיר), ומקבלים החלטות בזמן אמת באמצעות predictive analytics ובינה מלאכותית. שילוב של ראיית התמונה הגדולה, ותשומת לב לפרטים.
עוד מצא המחקר כי 39% מהנשאלים חוו אירוע ׳מסוכן׳ בשלב מסוים בשרשרות האספקה שלהם בשלוש השנים האחרונות. שיעור דומה – 40% – אמר שחשיפתם לסיכוני שרשרת האספקה עלתה במהלך אותה תקופה. אף אחד לא ציפה כי מספר שבועות אחר כך המספר הזה יגיע ל-100%. מגפת הקורונה חשפה נקודות תורפה של שרשרות אספקה ואת השפעתן על הכלכלה העולמית, וחוסנן ועמידותן של שרשרות האספקה הפכו להיות פקטור בעל חשיבות עצומה. אמנם חוסן ועמידות לא היו המוקד העיקרי של המחקר, ועדיין מובילי תחום שרשרת האספקה הציעו כמה מהשיטות הכי מומלצות בנושא אלו. המחקר הראה שהמובילים בתחום דומים בכמה אופנים ברורים: 76% מהנשאלים מסכימים כי העובדים שלהם זריזים (אג׳ילים) ויכולים להגיב לאירועים בלתי צפויים (לעומת 52% מהאחרים), 75% כבר מקיימים שיתופי פעולה ברמה גבוהה עם פונקציות ניהול הסיכונים והתאימות שלהם (לעומת 63% מהאחרים), 66% הם בעלי ראייה רחבה מקצה לקצה, מתהליך התכנון ועד למסירה.
בן רייט, עורך משנה ב- Oxford Economics אמר בזמנו לריצ׳ארד האוול מ-SAP העולמית כי ״חברות עם אסטרטגיות חזקות יותר של מיקוד בלקוחות, שקיפות, יציבות, ויישום טכנולוגיות חכמות רואות שיפור באפקטיביות של שרשרת האספקה, בעמידותן ובסך הביצועים הפיננסיים״, והוסיף, ״למרות שכל רשתות האספקה חשופות לסיכונים בכלכלה עולמית – ביצועים עם יעדים אסטרטגיים ברורים, הנתמכים על ידי הכלים והטקטיקות הנכונות להפחתת הסיכון ולמזעור המורכבות – יהפכו אירועים כאלה לניתנים לשליטה וניהול״.
ואני אומר, אף ששום שרשרת אספקה לעולם לא יכולה להיות מוכנה ומוגנת לחלוטין מפני זעזועים עולמיים בסדר גודל שנוצר על ידי נגיף הקורונה, תרבות ארגונית התומכת בשיתוף פעולה ונראות טובה בכל תחומי שרשרת האספקה, כולל ספקים וספקי משנה, בונה חוסן ומגדילה זריזות (אג׳יליות) להפחתת ההשפעה של אירועי סיכון.
לסיכום, בזמנים של חוסר ודאות אופרטיבית בשווקים בעולם וגם בישראל, אין ספק שנדרשת אסטרטגיה ברורה ותגובה מהירה ממנהלי שרשרת האספקה. זריזות של הצוות, יכולת הסתגלות מהירה למצבים משתנים, אימוץ טכנולוגיות חדשות, ניהול סיכונים וראייה רחבה יוציאו אתכם מהמשבר כשידכם היא על העליונה.
אלדר צ׳יפרוט הינו מוביל תחום פתרונות ניהול שרשרת אספקה דיגיטלית ב-SAP ישראל
עוד מאמרים
מקרי בוחן: איך עמיל מכס פתר בעיות סבוכות עבור לקוחותיו
מבוא: תפקידו הקריטי של עמיל המכס בניהול סחר בינלאומי עולם הסחר הבינלאומי מתאפיין במורכבות רבה, תקנות ובירוקרטיה המשתנים ממדינה למדינה. הוא נתקל בנהלי מכס קפדניים. עמיל מכס מקצועי הוא מי שמפשט את הצורך, מנהל אותו ומסייע לכבד אותו, קנסות ובעיות משפטיות. במאמר זה נציג מקרי בוחן אמיתיים מעמידים עמילי מכס הצילו לקוחות מבעיות מורכבות, תוך הדגשת המומחיות והנסיונות בתחום. המקרים המוכרים כאן ממחישים כיצד עמילי
הפסקת פעילות אונר״א והשלכותיה על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים
על המשלחים הבינלאומיים להימנע מטיפול ביבוא טובין על ידי אונר״א, משום שלא יתאפשר שחרורם של טובין אלו, על פי הוראות שני חוקים חדשים שהתקבלו בכנסת לאחרונה ואשר ייכנסו לתוקף בינואר 2025. ביום 28.10.24 התקבלו בכנסת שני חוקים, המשלימים זה את זה, החוק להפסקת פעילות אונר״א בשטח מדינת ישראל, התשפ״ה-2024 והחוק להפסקת פעילות אונר״א, התשפ״ה-2024. תחילתם של חוקים אלו היא בתוך שלושה חודשים מיום פרסומם, קרי,
נמלי ישראל: תור תפעולי של 47 אניות ממתינות
על פי הדיווחים, חלק מהאוניות נמצא על עוגן כבר שבועות רבים בפתח הנמלים והתור נמצא במגמת עלייה עוד לפני שהוכרז על הסדרה בצפון מול חיזבאללה. פורום לקוחות הנמלים יתכנס לדון במצב כאשר על הפרק יישום מתווה משרד התחבורה וגיוס כוח אדם. תור האניות בנמלי ישראל מגיע היום ל-47 אניות ממתינות. על פי הדיווחים, חלק מהאוניות עוגן כבר שבועות רבים בפתח הנמלים והתור נמצא במגמת עלייה
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים
האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה מ-80% מהסחורות ברחבי העולם מועברות דרך הים. היציבות שלו היא קריטית לכלכלה העולמית. עם זאת, אירועים גיאופוליטיים גדולים כמו מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך המתמשך בישראל והחלטת המורדים החות’ים לחסום את מיצר באב-אל-מנדב בפני ספינות הקשורות לישראל, הטילו צל משמעותי