לין: השפעות האיום החותי ניכרות היטב על היבוא לישראל

אוריאל לין: ״עקב הפעילות העוינת של החות’ים בים האדום נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון״

בעקבות משבר התובלה הימי התקבל באיגוד לשכות המסחר מידע רב מחברות בתחומים רבים, כגון: יבואני מזון ורשתות מזון, יבואני מוצרי חשמל, אופנה, חלפים לרכב, ציוד רפואי, צעצועים ומוצרים לתינוקות. להלן עיקרי המידע שהתקבל באיגוד לשכות המסחר: 

צמצום מספר חברות הספנות המגיעות לארץ: על פי המידע שהתקבל רק שלוש חברות ספנות ממשיכות להגיע לארץ, צים אחת מהן, כאשר חברות רבות ביטלו את ההגעה לישראל בהן מארסק ו- OOCL. חברות אחרות שינו את המסלולים, תוך עיקוף אפריקה ושטעון בנמלים אחרים – כגון MSC, Hapag Lloyd וגם צים. עקב צמצום חברות הספנות המגיעות לארץ קיימת בעיית מציאת מקום למשלוחים. הדבר יביא לעליית מחירים שכן הביקוש גדול על ההיצע.

עיכובים בהגעת הסחורות: ישנם עיכובים משמעותיים בזמני האספקה, עד כדי 30-40 ימים, וכן עיכובים הכוללים שטעון נוסף בנמל זר באירופה. יצוין כי משלוחים שהיו צרכים להגיע לישראל ב 5.12.23 כרגע תאריך הגעה משוער 10.1.24.

התייקרות מחירי ההובלה: המצב מביא לעליית מחירי ההובלה של עד 350% למשל: יבואן צמיגים דיווח על עלייה מ-1,800 דולר למכולה ל-6,400 דולר. יבואני רכב דו״ג ויבואני חלפים מרכזיים –  העלויות הוכפלו לכל סוג מכולה, למשל מ-1,500 דולר ל- 3,000 דולר, מ-2,000 דולר ל-4,000 דולר או מ-3,000 דולר ל-6,000 דולר (השוני תלוי בסוג המכולה בין היתר). יבואן של מוצרי תינוקות דיווח על עליית מחיר מ-1,750 דולר לכ-2,950 דולר ובינואר צפויה עלייה נוספת ל-3,850 דולר וזה לא סופי. המחיר הסופי נקבע רק בעת הזמנה בפועל. יבואן של מוצרי הלבשה דיווח על עליית מחירים מ-2,000 דולר למכולה ל- 6,2000 דולר למכולה. יותר מפי 3. יבואני מזון ציינו על הכפלת מחירי ההובלה (כ-2,000 דולר).

חוסרים במוצרים והשפעות נוספות: יבואן מזון ציין שככל והבעיה תימשך אז עלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד כגון אורז, טונה, שימורים וחומרי גלם לתעשיית המזון. מרשת מזון נמסר שהעיכובים והחוסרים שעלולים להיווצר משפיעים על תכנון המלאי ועשויים לפגוע בהיערכות המלאי הנדרש של מוצרים כשרים לפסח. הערכת יבואן בתחום החלפים – ייקור עלויות ההובלה והארכת זמני האספקה עלולים לגרום להתייקרות המוצרים. מתחיל להיווצר מחסור במוצרים לתינוקות, הלקוחות בלחץ מאוד גדול כי ״אי אפשר לעצור את הילודה״. מיבואן של מוצרי הלבשה צוין בנוסף שהמפעלים הסינים סוגרים את שעריהם כבר ב- 20.1.24 בשל החג הסיני שחל ב 10.2.24 וכבר לא יהיה ניתן להוציא סחורה. כתוצאה מכך, קיים חשש גדול בפגיעה במכירות החג הצפויות של פסח. מתחום החשמל והציוד הרפואי נמסר שנכון להיום אין חוסרים, אבל אם המצב יימשך אז קיים חשש לחוסרים. ישנן חברות שביטלו הזמנות משום שהעריכו שהסחורה לא תגיע במועד המתוכנן (לפני חג הפסח). 

בכל הקשור לכלי הבית וציוד שמגיע ברובו מסין והמזרח מעריכים שעוד כשבועיים או שלושה יתחילו לראות עיכובים שעשויים להשפיע על תמחור המוצרים. מהמידע שנמסר השפעת עלות ההובלה על מחיר המוצר תלויה בסוג המוצר, במשקל ובעיקר בנפח שלו. ככל שהמוצר תופס יותר נפח מצד אחד (כגון חלקי גוף לרכב), ומחיר הבסיס שלו זול יותר, כך רכיב ההובלה ממחירו גדול יותר (עד כדי כך שעלות ההובלה יכולה להיות יותר יקרה מעלות המוצר הבסיסית לפני הובלה) וכפועל יוצא תעלה גם השפעת ההתייקרויות על המחיר הסופי של המוצר. ההשפעה על מחירי המוצרים תהיה שונה ממוצר למוצר, גם בתוך אותו הענף – פחות מהותית לחלקים קטנים ויקרים, יותר מהותית למוצרים גדולים וזולים ביחס לנפחם. מנהל היבוא של רשת למוצרי הלבשה מתאר את המצב ככאוס גמור ובעיה חמורה מאוד – גם בהיבט המחיר ובעיקר חוסר הוודאות לגבי מועד אספקת הסחורה״. 

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: ״עקב הפעילות העוינת של החות׳ים בים האדום נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון״.

פורסם ב אתר port2port

לכתבה המלאה לחצו כאן

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/יבואן.png
מדריך ליבואנים מתחילים: כל מה שצריך לדעת כדי להצליח

מבואכניסה לעולם היבוא מצריכה ידע והבנה במגוון תחומים – החל מהמסמכים הדרושים, דרך דרישות החוק והתקנות ועד לניהול התהליך מול המכס. מדריך זה נועד לספק ליבואנים מתחילים את הכלים החשובים ביותר להצלחה בתחום,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/שילוח-בינלאומי.png
חברות שילוח בינלאומיות: מה ההבדלים ומה חשוב לבדוק?

מבואשוק השילוח הבינלאומי מהווה נדבך מרכזי במסחר הגלובלי. בחירה נכונה של חברת שילוח יכולה לשפר את שרשרת האספקה, לצמצם עלויות ולהבטיח שביעות רצון גבוהה יותר של הלקוחות. עם המגוון הרחב של חברות שילוח בינלאומיות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/חקיקה-ארהב.png
ארה"ב צפויה להחמיר את הפיקוח על משלוחים קטנים

מבוא ארצות הברית מתכננת שינויים רגולטוריים משמעותיים בתחום הסחר הבינלאומי, עם הצעת חוק חדשה בשם Entry of Low-Value Shipments (ELVS), אשר עשויה להשפיע באופן נרחב על יבואנים ויצואנים ברחבי העולם, ובמיוחד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/גודש-בנמלי-ישראל.png
השפעת הגודש בנמלי ישראל על ייבוא וייצוא

מבוא  נמלי הים של ישראל הם שער מרכזי לייבוא וייצוא סחורות למדינה ומהווים חלק בלתי נפרד מהכלכלה המקומית והאזורית. עם זאת, גודש בנמלים הפך לבעיה משמעותית הפוגעת ביעילות שרשרת האספקה, מעלה עלויות ומשפיעה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/מדד.png
מדד פרייטוס: המדריך המלא להבנת המדד והמשמעות שלו בשרשרת האספקה

מדד פרייטוס (Freightos Baltic Index – FBX) מדד פרייטוס (Freightos Baltic Index – FBX) הוא אינדיקטור כלכלי מרכזי למדידת מחירי ההובלה הימית בקווי סחר עיקריים ברחבי העולם. המדד מתבסס על נתונים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/תפקידה-של-ישראל-כמרכז-לוגיסטי-אזורי-הזדמנויות-ואתגרים.png
ישראל כמרכז לוגיסטי בסחר הבינלאומי: הזדמנויות, אתגרים וההשפעה האזורית

ישראל ממוקמת בנקודת מפגש ייחודית בין שלוש יבשות: אירופה, אסיה ואפריקה. מיקומה הגיאוגרפי, יחד עם תשתיות מתקדמות ויכולות טכנולוגיות, מאפשרים לה לשמש כמרכז לוגיסטי אזורי בעל פוטנציאל משמעותי. עם זאת, קיימים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/סוכן-מכס.png
עמילות מכס: גשר בין סחר בינלאומי לחוק המקומי

מבוא בעולם הגלובלי של היום, יבוא ויצוא הם חלק בלתי נפרד מהכלכלה העולמית. כל מוצר או חומר גלם שעובר בין מדינות מחייב עמידה בחוקים, תקנות ומסים של כל מדינה. בתוך המורכבות הזו, סוכן המכס משמש כגשר חיוני בין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/עמיל-מכס.png
המדריך המלא ליצואנים ויבואנים: איך לבחור סוכן מכס?

מבוא בעידן הגלובליזציה, יבוא ויצוא הפכו לחלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית העולמית. עסקים קטנים כגדולים נדרשים לייבא חומרי גלם, מכונות או מוצרים מוגמרים, ולייצא את מוצריהם לשווקים בינלאומיים. בתוך כל המורכבות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/יבוא-1.png
הגלובליזציה בתנועה: סחר בינלאומי, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה בעידן היבוא והיצוא

מבוא בעידן הגלובליזציה, העולם הפך לכפר גלובלי בו סחר בין מדינות, ניהול לוגיסטי מתקדם, ושרשראות אספקה בינלאומיות משחקים תפקיד מפתח בכלכלה העולמית. מהנייד שאתם אוחזים ועד המזון שעל שולחנכם, כל מוצר עובר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/יבוא.png
רפורמת היבוא 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' צוברת תאוצה ב-2025

90% מהיבואנים בתחום התקינה והתמרוקים ויותר מ-60% בתחום המזון מתכננים להשתמש ברפורמת היבוא ‘מה שטוב לאירופה טוב לישראל’ כבר ב-2025. משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם היום את תוצאות הסקר שנערך בקרב...

1 2 3 75