חדשות האתר

עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות...
15 December 2024

עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024,...
15 December 2024

החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו...
15 December 2024

מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי...
15 December 2024

ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL,...
15 December 2024

רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור,...
05 December 2024

הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב...
05 December 2024

יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל...
05 December 2024

אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת...
28 November 2024

סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם....
28 November 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

יצוא ״דו שימושי״: פיקוח, סיווג ושאלות נוספות

יצוא ״דו שימושי״: פיקוח, סיווג ושאלות נוספות

של מי האחריות לסיווג? מי מעדכן את רשימות הפיקוח? מה עושים במקרה של יצוא לצורך הדגמה בתערוכה? האם יש למדינת ישראל ״רשימה שחורה״ של אנשים או ארגונים ספציפיים שאסור לייצא אליהם? עמירם הלוי עונה על שאלות נפוצות של יצואנים

בהרצאות שאני נותן לעיתים קרובות ליצואנים ועמילי מכס, אני נתקל שוב ושוב באותן שאלות הנוגעות לנושא אחריות הפיקוח והסיווג. להלן הנה מספר שאלות עיקריות – והתשובות להן – על מנת להקל על קהילת היצואנים.

של מי האחריות לקביעת הסיווג? של היצואן או הרגולטור?

ההחלטה אם חלה חובת השגת רישיון יצוא הינה על היצואן. היצואן מכיר את מוצריו יותר טוב מכל מומחה חיצוני.

מה קורה אם מוצר שלי מופיע בשתי הרשימות?

שאלה לדוגמה: אני יצואן כטב״מים. להפתעתי מצאתי שהמוצר שלי מופיע גם ברשימה הדו״ש – קטגוריה 9, וגם ברשימת החימוש – סעיף 22. מה עלי לעשות?

תשובה: למרבה הצער, במדינת ישראל מדובר במצב אפשרי. בשאר העולם אין זה כך. הסיבה לכך היא שאפ״י תרגם, עוד בשנת 2008, את רשימת החימוש לעברית והוסיף לה פריטים רבים נוספים שאינן נמצאים ברשימה המקורית באנגלית. ובישראל הנוסח העברי קובע. כך נוצר מצב שפריטים כמו: כטב״מים (כלי תחבורה בלתי מאוישים בים באוויר וביבשה), לוויינים וטכנולוגיית חלל, ועוד רבים אחרים נכללים בשתי רשימות פיקוח. ובישראל חוק היצוא הביטחוני גובר על צו הפיקוח הדו שימושי. לכן במקרה של כפילות עליך לפנות לאפ״י לקבלת רישיון.

פיקוח על ״מוצרי מדף״

שאלה: המוצר המיוצא על ידי הינו למעשה ״מוצר מדף״. הוא נמכר בצורה חופשית בחנויות וניתן להשיגו בקלות באינטרנט (כמובן ללא צורך ברישוי). מדוע הוא נמצא ברשימת הפיקוח?

תשובה: לעיתים משטר הפיקוח נמצא בפיגור אחר התפתחות הטכנולוגיה. כך יכול להיות שמוצר שנמצא בפיקוח הופך להיות מוצר מדף. רשימת המוצרים נקבעת על ידי מומחים בווינה ביוני של כל שנה ונכונה למשך 18 חודשים מיום הקביעה. ראשית, אני מציע לבדוק היטב האם אין ״סעיף מילוט״ כלשהו, אשר יכול לפטור אותך מפיקוח (וקיימים הרבה סעיפי מילוט כאלו). במידה ולא, המלצתי היא לפנות ל״מומחה״ הישראלי – הלא הוא מנהל תחום פיקוח יצוא דו שימושי במשרד הכלכלה – ולבקש ממנו להעלות הצעה לעדכון רשימות הפיקוח בכנס המומחים הקרוב.

עדכון רשימות הפיקוח

שאלה: המוצר המיוצא על ידי הינו מפוקח, איך אדע אם יצא מפיקוח?

תשובה: רשימות הפיקוח של משטר ואסנאר, המשמשות בסיס לפיקוח, מתעדכנות כל שנה בתחילת ינואר. מומלץ לבדוק בלינק להלן האם חל שינוי או הקלה בפיקוח של המוצר שלך.

החזרה ליצרן

שאלה: האם נדרש להגיש הצהרת משתמש סופי במקרה שמבקשים רישיון יצוא כדי לייצא מכשיר מפוקח תקול לצורך החזרתו ליצרן בארה״ב לתיקון?

תשובה: במקרה של החזרה ליצרן, כדאי לצרף במקום ״אישור משתמש סופי״ מכתב הצהרה ממך או מהיצרן המצהיר שהיצוא הינו החזרה ליצרן.

יצוא לטובת תערוכות או הדגמות

שאלה: כאשר אני או נציג מטעמי יוצא עם הציוד המפוקח לטובת הדגמות או תערוכות וחוזר אתו לארץ לאחר מכן – האם עדיין יש צורך ברישיונות?

תשובה: בהחלט כן, אולם התהליך יהיה מהיר יותר במקרה כזה. שימו לב: על המוצר להישאר ברשותך כל תקופת ההדגמה, ולחזור ארצה יחד עם המדגים. שימו לב- במקרה כזה , עדיין נדרש להפיק רשימון יצוא למוצר.

האם ״שטעון״ מפוקח?

שאלה: האם חלה חובת הוצאת רישיון על מוצר מפוקח העובר שטעון בישראל?

תשובה. לא, אין חובת רישוי במקרה של שטעון.

יצוא באמצעות בלדר/חברת שילוח

על פי נוהל המכס: יצואן המייצא בתהליך בלדרים יהיה פטור מחובת מילוי תצהיר יצואן. זאת מאחר ועצם היצוא באמצעות תהליך בלדרים הינו הצהרה של היצואן כי הטובין הכלולים במשלוח זה אינם מפוקחים ואינם דורשים רישיון יצוא. אין לייצא בתהליך בלדרים טובין הנתונים לפיקוח מכוח כל צו שהוא.

״רשימה שחורה״

שאלה: האם יש למדינת ישראל ״רשימה שחורה״ של אנשים או ארגונים ספציפיים שאסור לסחור איתם?

תשובה: בניגוד למה שקורה בשאר העולם המפוקח ישראל אינה מפרסמת את רשימת החברות/ גופים הנכללים ב״רשימה שחורה״ מבחינתה.

טיפ: כלי עזר ראשוני מומלץ בתחום הינה רשימת ה- Sanction Partiesשמפרסם משרד הסחר האמריקאי בלינק להלן.

מדינות מוגבלות/ רגישות

שאלה: האם קיימת רשימה או טבלה בה רשומות כלל המדינות שיש עליהם אמברגו סחר של ישראל, סנקציות וחרם?

תשובה: אין בנמצא רשימה / טבלה מסודרת הכוללת שמות מדינות אסורות בסחר. לשם כל עליכם לפנות למשרד הכלכלה בבירור ספציפי לגבי מדינה שיש ספק לגביה. יעזור לבדוק גם באתר האו״ם בקישור שלהלן.

סחר עם מדינות אויב

שאלה: אנו מעוניינים למכור מוצר לחברה זרה שתעשה בו שימוש בפרויקט של האו״ם בלבנון. המוצר מופיע ברשימות המוצרים המפוקחים, האם יצוא זה אפשרי?

תשובה: גם אם המוצר אינו ברשימות הפיקוח אזי הוא נופל רק בשל הגדרת סחר עם מדינות אויב. על הפיקוח בתחום הזה אחראי משרד האוצר. ייתכן וקיימות החרגות לגבי יצוא לכוחות האו״ם. יש לבדוק מולם ישירות.

טיפ: להלן פקודת איסור סחר עם האויב באתר משרד האוצר.        

אם יש לכם ספק – שאלו את עמיל המכס שלכם.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים.png
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים-בנושא-יבוא-יצוא-סחר-חוץ-2024.png
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מתן-פטור-לטובין-המיובאים-ביבוא-מסחרי.png
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מסלול.png
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/Black-Minimalist-Business-Growth-Banner.png
ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים מאניות. ההצטרפות לאמנה התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/סחר-חופשי.png
רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור, והגנה על אינטרסים כלכליים ופוליטיים. עבור עסקים, עמידה בדרישות רגולטוריות היא לא רק חובה חוקית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/הסכמי-סחר.png
הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב את שווקיהן, לנצל משאבים בינלאומיים, ולהשיג יתרון תחרותי. עם זאת, הם כפופים למגבלות חוקיות שונות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/דיני-סחר.png
יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל פעולה מסחרית – ייבוא, ייצוא, תשלום או שיתוף פעולה עסקי – כפופה למערכת מורכבת של חוקים, תקנות והסכמים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע.png
אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת נמצאים בצמיחה מתמדת. האתגר המרכזי הוא לשנע מטענים במהירות, ביעילות ובעלות מינימלית. מאמר זה עוסק באופטימיזציה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים-ביבשה.png
סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם. לצד חשיבותו הרבה, שינוע מטענים נושא בחובו סיכונים משמעותיים שעלולים לפגוע בשרשרת האספקה, לגרום להפסדים...

1 2 3 73