חברות MSC וחברת CMA CGM הולכות בעקבותיה של חברת מארסק ליין, והודיעו על כוונתן ליישם היטלי דלק וזאת על מנת להחזיר את עלויות הכרוכות בציות לתקנות ארגון הספנות העולמי IMO
חברות הספנות הגדולות: היטלי דלק עבור התקנת מסנני דלק
חברות MSC וחברת CMA CGM הולכות בעקבותיה של חברת מארסק ליין, והודיעו על כוונתן ליישם היטלי דלק וזאת על מנת להחזיר את עלויות הכרוכות בציות לתקנות ארגון הספנות העולמי IMO בנוגע להגבלת הגופרית בשימוש דלקי אניות עד ל-0.5% – תקנה שאמורה להיכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2020.
חברת הספנות הצרפתית CMA CGM ציינה בהודעתה כי למרות שהיא מעדיפה להשתמש באניותיה בדלק בעל אחוז גופרית נמוך מלכתחילה, בכוונתה להזמין מספר פילטרים לאניותיה שיהיו מסוגלים לסנן את הדלק הרגיל – והזול יותר – בתדלוק אניות.
חברת CMA CGM אישרה במקביל כי ההזמנה שביצעה עבור תשע אניות מכולה ענקיות בנפח של 22,000 TEU יופעלו על ידי גז טבעי נוזלי (LNG) אשר מתאים לאכיפה הדוקה אף יותר של תקנות סביבתיות, אך ציינה כי היה זה בלתי מעשי להתקין מערכות כאלו על אניותיה הקיימות. ״כל הצעדים הללו מייצגים עלות משמעותית נוספת״, ציינה החברה, והוסיפה כי בהתבסס על התנאים הנוכחיים מדובר בהוצאה ממוצעת של 160 דולר ל-TEU.
החברה ציינה כי בכוונתה ליישם היטלי דלק על לקוחותיה בהתאם למחירי הדלק ועל בסיס נתיבי הסחר השונים, אולם לא ציינה מתי ההיטלים ייכנסו לתוקף.
נציין כי חברת MSC הודיעה לאחרונה כי עלויות התפעול שלה צפויות ״לגדול באופן משמעותי ככל שאנחנו ממשיכים להתכונן למשטר הדלק הדל גופרית״. החברה הוסיפה כי ״עלות השינויים השונים שאנו מבצעים בצי האניות שלנו ולאספקת הדלק שלנו תגיע ללמעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה״.
חברת הספנות השוויצרית הודיעה כי בכוונתה להציג ״היטל דלק גלובלי חדש״ החל מה-1 בינואר 2019 אשר יחליפו מנגנוני היטל הקיימים כיום.
נזכיר כי חברת מארסק ליין פרסמה בשבוע שעבר על כוונתה להטיל היטל דלק בהמשך להכנות לכניסת התקנות ב-1 בינואר 2020, וזאת החל מה-1 בינואר 2019. הודעה זו זכתה לביקורת מצד משלחים ובעלי מטענים אשר טענו כי חישובי היטל הדלק של מארסק ״חסרים שקיפות״, וכי תעשיית הספנות מנצלת את המצב כדי ליצור לעצמה רווחים.
נזכיר כי שלוש חברות הספנות הנ״ל, שהן גם חברות הספנות הגדולות בעולם, הן החברות היחידות שהודיעו עד כה על כוונתן לגייס כספים באמצעות היטלי דלק על מנת להיערך לתקנות של ארגון הספנות העולמי (IMO) – היערכות שעל פי מומחים בתחום עשויה לעלות לחברות הספנות כ-15 מיליארד דולר בשנה.
עוד מאמרים
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים
האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי,
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים
הונג קונג – גשר בין מזרח למערב
בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר
דו”ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי
שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה