מועצת המובילים הגיעה להבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג – עדכונים

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה.

בעקבות לחצים של  מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל לשינוע מטען חורג שהוציאה ביולי 23 והוציאה תחתיו נוהל חדש שמבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה.

כאמור, ביולי 2023, פרסמה משטרת התנועה נוהל חדש לנושא היתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים, הכולל מידות שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום של המועצה עם משרד התחבורה ומהמידות המופיעות בתקנות התעבורה 85א’, וזאת ללא הליך של פרסום מוקדם או שימוע בנושא. הנוהל שהוצא שינה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים.

מועצת המובילים העריכה שבעקבות השינויים, כמות המטענים שעתידה לעבור לקטגורית ליווי משטרה תעמוד על עשרות מטענים ביום, ושהמשטרה – שכבר היום אינה מצליחה לספק כמות ליווי משטרה לצרכים הנדרשים בשוק, לא תעמוד בביקוש לליוויים וכך ייגרמו עיכובים עצומים באספקת המטענים. בנוסף, מועצת המובילים חששה שיחולו גם שינויים מרחיקי לכת בפרויקטים השונים שכבר תוכננו  או החלו בשלבי הביצוע בתחומים בהם נדרש ליווי מטען חורג. כמו כן, הנוהל החדש עלול היה לגרור עלויות גבוהות של ליווי משטרה למטענים חורגים (גבוה בהרבה מערך ההובלה עצמה) ועלויות אחסנה של פרוייקטים שממתינים לליווי, מה שיכביד על הקופה הציבורית וימשיך לפגוע ביוקר המחייה בישראל.

גבי בן הרוש, יו”ר מועצת המובילים: “הנוהל שפרסמה המשטרה דרש עוד כ- 1,500 ניידות במיידי וכ – 3,000 שוטרים, למשטרה אין מספיק כוח אדם להתעסק בבעיות פנים של המדינה במיוחד בתקופה זאת, אז איך הם חשבו להקדיש עוד כוח אדם לעניין הזה?

מועצת המובילים החלה לפעול כדי להגיע להבנות עם משטרת התנועה ולאפשר ליווי עצמי בהתאם ללשון תקנה 85א’ ולא כפי שדורש הנוהל שפרסמה המשטרה. ראשית, פנתה המועצה עם התאחדות התעשיינים לשלמה בן-אליהו, מנכ”ל המשרד לביטחון פנים דאז, ובהמשך בעקבות דרישה להעברת אלפי מיגוניות ומכונות חקלאיות כתוצאה מהמלחמה, פנתה לאבנר פלור סמנכ”ל תשתיות במשרד התחבורה. לבסוף, פנתה המועצה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ולמפכ”ל משטרת ישראל רנ”צ קובי שבתאי בצרוף חוות דעת של היועמ”ש של המועצה עו”ד דוד כחלון שקבעה כי פרסום הנוהל לא עומד בדרישות החוק.

לדברי בן-הרוש: “עפ”י חוות הדעת של היועמ”ש שלנו ועפ”י החלטת ממשלה מספר 2118 המחייבת כל רגולציה חדשה לעבור תהליך של הערכת השפעותיה על המשק, הנוהל של המשטרה איננו חוקי –  הוא לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים כולל לחברות ההובלה, לא נעשה כל תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור והנוהל איננו ישים. בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים לפני כשבועיים שאלתי לפני הדיון את רנ”צ אמיר ג’יבלי, ראש אגף מבצעים במשטרת התנועה, איך המשטרה מוציאה נוהל כזה עם מחסור בכוח אדם והוא ענה לי שהנוהל בוטל ואכן במהלך  הדיון עצמו ציין ג’יבלי כי למשטרה יש  סה”כ 450 ניידות ושיש מחסור בניידות ושוטרים, מה שמוכיח את טענתנו.”

מועצת המובילים והתאחדות התעשיינים עמדו לפנות לבג”צ, אולם בינתיים בעקבות לחץ המועצה, התקיימה פגישה בין משרד התחבורה, משטרת התנועה והמשרד לביטחון פנים, ובעקבותיה המשטרה ביטלה את הנוהל והוציאה נוהל חדש. כאמור, הנוהל החדש מבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה. ממועצת המובילים נמסר כי היא תפעל לביסוס הנוהל החדש באמצעות חקיקה. 

גבי בן הרוש יו”ר מועצת המובילים הודה למשטרת התנועה על ההבנה בתקופה לא פשוטה זאת והביע תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים לטובת כלל המשק בישראל.

פורסם בתאריך 23 יולי 23

טוענים: כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. מועצת המובילים: זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״

במכתב עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, וגבי בן הרוש, יו״ר מעצת המובילים, אל מנכ”ל המשרד לביטחון פנים – מר שלמה בן אליהו, נכתב כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד  וקבעה נוהל חדש שפורסם מבלי שהוצג בפני גורמים חיצוניים בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים. הנוהל החדש של המשטרה עוסק בהיתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים ומשנה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין – הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים. המשמעות: קרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן המאפשר ליווי עצמי יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי.

ממועצת המובילים והתעשיינים נמסר כי: ״כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. זמני המתנה אשר הוגדרו על ידי גורמי משטרה עומדים על שבועיים ויותר. המשמעות הנוספת היא כי עלות המתנת המטענים לליווי של המשטרה בנמלים / באתרי הייצור תגרור עלות אחסנה עצומה לפרוייקטים השונים ועיכוב גדול ביכולת הייצור של אלמנטים חדשים בשל מגבלות אחסון.

עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי המידות שהוגדרו בנוהל שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום עם משרד התחבורה. למשל: על פי נוהל משרד התחבורה משנת 2020 מטען באורך של עד 32 מטר יכול להיות מובל בליווי עצמי, אך לפי נוהל המשטרה החדש אורך המטען יכול להיות עד 25 מטר. רוחבו של המטען החריג לפי הנוהל הישן – 4.5 מטרים ולפי נוהל המשטרה החדש – 4 מטרים. גובה המטען החריג על פי הנוהל הישן – 5.2 מטרים ולפי הנוהל החדש – 4.8 מטרים. עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי הם – כגופים המקצועיים המבצעים את עבודות ההובלה וההרכבה בפועל – לא נדרשו להגיב או להתייחס לנוהל בצורה מקצועית טרם כתיבתו, וכאמור טרם פרסומו. במועצת המובילים מוסיפים כי בגלל מחירו היקר של הליווי המשטרתי, מדובר בתוספת עלות של פי 10 מעלות ההובלה עצמה.

ממועצת המובילים נמסר: ״משטרת התנועה החליטה להוציא בצורה לא מקצועית, חפוזה, בניגוד לחוק ולרוח הסיכומים בדיונים, נוהל חדש לשינוע מטען חורג, שמחמיר את הקריטריונים של האכיפה הקיימת ומנוגד להמלצות של משרד התחבורה לתיקון תקנה 85. לא ברור מהיכן שאבה משטרת התנועה את הסמכות הזאת וגם במידה ויש לה סמכות, זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״.

כאמור, המובילים והתעשיינים ציינו במכתבם למנכ״ל המשרד לביטחון פנים כי הם מבקשים לכנס מיידית את נציגי משרד התחבורה, נציגי המשטרה, נציגי התעשיינים ונציגי חברות ההובלה על מנת לגבש נוהל מתאים ברוח הסיכום של משרד התחבורה משנת 2020.

פורסם באתר – port2port

 

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/סקירה-ספנות.png
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים-מאיצה-את-ההשקה-העולמית-של-מכולות-חכמות-בעזרת-Hoopo.png
צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo. אלי גליקמן, מנכ״ל ונשיא צים: פריסה מואצת זו מחזקת את מעמדה של צים כמובילה בתעשייה בטכנולוגיה וחדשנות/ חברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורה ממקום למקום בצורה מהירה, בטוחה ויעילה. התהליך כולל מספר שלבים מורכבים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים.png
צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות, האחת מתמקדת בקווים ישירים מנמלי הים התיכון לקנדה ולחוף המזרחי של ארה״ב, והשנייה מכסה את אמריקה...

1 2 3 72