מועצת המובילים הגיעה להבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג – עדכונים

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה.

בעקבות לחצים של  מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל לשינוע מטען חורג שהוציאה ביולי 23 והוציאה תחתיו נוהל חדש שמבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה.

כאמור, ביולי 2023, פרסמה משטרת התנועה נוהל חדש לנושא היתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים, הכולל מידות שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום של המועצה עם משרד התחבורה ומהמידות המופיעות בתקנות התעבורה 85א’, וזאת ללא הליך של פרסום מוקדם או שימוע בנושא. הנוהל שהוצא שינה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים.

מועצת המובילים העריכה שבעקבות השינויים, כמות המטענים שעתידה לעבור לקטגורית ליווי משטרה תעמוד על עשרות מטענים ביום, ושהמשטרה – שכבר היום אינה מצליחה לספק כמות ליווי משטרה לצרכים הנדרשים בשוק, לא תעמוד בביקוש לליוויים וכך ייגרמו עיכובים עצומים באספקת המטענים. בנוסף, מועצת המובילים חששה שיחולו גם שינויים מרחיקי לכת בפרויקטים השונים שכבר תוכננו  או החלו בשלבי הביצוע בתחומים בהם נדרש ליווי מטען חורג. כמו כן, הנוהל החדש עלול היה לגרור עלויות גבוהות של ליווי משטרה למטענים חורגים (גבוה בהרבה מערך ההובלה עצמה) ועלויות אחסנה של פרוייקטים שממתינים לליווי, מה שיכביד על הקופה הציבורית וימשיך לפגוע ביוקר המחייה בישראל.

גבי בן הרוש, יו”ר מועצת המובילים: “הנוהל שפרסמה המשטרה דרש עוד כ- 1,500 ניידות במיידי וכ – 3,000 שוטרים, למשטרה אין מספיק כוח אדם להתעסק בבעיות פנים של המדינה במיוחד בתקופה זאת, אז איך הם חשבו להקדיש עוד כוח אדם לעניין הזה?

מועצת המובילים החלה לפעול כדי להגיע להבנות עם משטרת התנועה ולאפשר ליווי עצמי בהתאם ללשון תקנה 85א’ ולא כפי שדורש הנוהל שפרסמה המשטרה. ראשית, פנתה המועצה עם התאחדות התעשיינים לשלמה בן-אליהו, מנכ”ל המשרד לביטחון פנים דאז, ובהמשך בעקבות דרישה להעברת אלפי מיגוניות ומכונות חקלאיות כתוצאה מהמלחמה, פנתה לאבנר פלור סמנכ”ל תשתיות במשרד התחבורה. לבסוף, פנתה המועצה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ולמפכ”ל משטרת ישראל רנ”צ קובי שבתאי בצרוף חוות דעת של היועמ”ש של המועצה עו”ד דוד כחלון שקבעה כי פרסום הנוהל לא עומד בדרישות החוק.

לדברי בן-הרוש: “עפ”י חוות הדעת של היועמ”ש שלנו ועפ”י החלטת ממשלה מספר 2118 המחייבת כל רגולציה חדשה לעבור תהליך של הערכת השפעותיה על המשק, הנוהל של המשטרה איננו חוקי –  הוא לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים כולל לחברות ההובלה, לא נעשה כל תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור והנוהל איננו ישים. בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים לפני כשבועיים שאלתי לפני הדיון את רנ”צ אמיר ג’יבלי, ראש אגף מבצעים במשטרת התנועה, איך המשטרה מוציאה נוהל כזה עם מחסור בכוח אדם והוא ענה לי שהנוהל בוטל ואכן במהלך  הדיון עצמו ציין ג’יבלי כי למשטרה יש  סה”כ 450 ניידות ושיש מחסור בניידות ושוטרים, מה שמוכיח את טענתנו.”

מועצת המובילים והתאחדות התעשיינים עמדו לפנות לבג”צ, אולם בינתיים בעקבות לחץ המועצה, התקיימה פגישה בין משרד התחבורה, משטרת התנועה והמשרד לביטחון פנים, ובעקבותיה המשטרה ביטלה את הנוהל והוציאה נוהל חדש. כאמור, הנוהל החדש מבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה. ממועצת המובילים נמסר כי היא תפעל לביסוס הנוהל החדש באמצעות חקיקה. 

גבי בן הרוש יו”ר מועצת המובילים הודה למשטרת התנועה על ההבנה בתקופה לא פשוטה זאת והביע תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים לטובת כלל המשק בישראל.

פורסם בתאריך 23 יולי 23

טוענים: כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. מועצת המובילים: זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״

במכתב עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, וגבי בן הרוש, יו״ר מעצת המובילים, אל מנכ”ל המשרד לביטחון פנים – מר שלמה בן אליהו, נכתב כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד  וקבעה נוהל חדש שפורסם מבלי שהוצג בפני גורמים חיצוניים בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים. הנוהל החדש של המשטרה עוסק בהיתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים ומשנה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין – הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים. המשמעות: קרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן המאפשר ליווי עצמי יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי.

ממועצת המובילים והתעשיינים נמסר כי: ״כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. זמני המתנה אשר הוגדרו על ידי גורמי משטרה עומדים על שבועיים ויותר. המשמעות הנוספת היא כי עלות המתנת המטענים לליווי של המשטרה בנמלים / באתרי הייצור תגרור עלות אחסנה עצומה לפרוייקטים השונים ועיכוב גדול ביכולת הייצור של אלמנטים חדשים בשל מגבלות אחסון.

עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי המידות שהוגדרו בנוהל שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום עם משרד התחבורה. למשל: על פי נוהל משרד התחבורה משנת 2020 מטען באורך של עד 32 מטר יכול להיות מובל בליווי עצמי, אך לפי נוהל המשטרה החדש אורך המטען יכול להיות עד 25 מטר. רוחבו של המטען החריג לפי הנוהל הישן – 4.5 מטרים ולפי נוהל המשטרה החדש – 4 מטרים. גובה המטען החריג על פי הנוהל הישן – 5.2 מטרים ולפי הנוהל החדש – 4.8 מטרים. עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי הם – כגופים המקצועיים המבצעים את עבודות ההובלה וההרכבה בפועל – לא נדרשו להגיב או להתייחס לנוהל בצורה מקצועית טרם כתיבתו, וכאמור טרם פרסומו. במועצת המובילים מוסיפים כי בגלל מחירו היקר של הליווי המשטרתי, מדובר בתוספת עלות של פי 10 מעלות ההובלה עצמה.

ממועצת המובילים נמסר: ״משטרת התנועה החליטה להוציא בצורה לא מקצועית, חפוזה, בניגוד לחוק ולרוח הסיכומים בדיונים, נוהל חדש לשינוע מטען חורג, שמחמיר את הקריטריונים של האכיפה הקיימת ומנוגד להמלצות של משרד התחבורה לתיקון תקנה 85. לא ברור מהיכן שאבה משטרת התנועה את הסמכות הזאת וגם במידה ויש לה סמכות, זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״.

כאמור, המובילים והתעשיינים ציינו במכתבם למנכ״ל המשרד לביטחון פנים כי הם מבקשים לכנס מיידית את נציגי משרד התחבורה, נציגי המשטרה, נציגי התעשיינים ונציגי חברות ההובלה על מנת לגבש נוהל מתאים ברוח הסיכום של משרד התחבורה משנת 2020.

פורסם באתר – port2port

 

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים.png
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות

מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/עדכונים-בנושא-יבוא-יצוא-סחר-חוץ-2024.png
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות

מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מתן-פטור-לטובין-המיובאים-ביבוא-מסחרי.png
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ"ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי

בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/מסלול.png
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות - הכירו את מערכת מסלול+

מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/Black-Minimalist-Business-Growth-Banner.png
ישראל השלימה הצטרפותה הרשמית לכל נספחי אמנת MARPOL

מדינת ישראל הגישה לארגון הספנות הבינלאומי IMO את מסמכי ההצטרפות הרשמיים לנספחים VI ו-IV לאמנת MARPOL, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום הים מאניות. ההצטרפות לאמנה התאפשרה לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/סחר-חופשי.png
רגולציה בסחר מקומי ובינלאומי: מדריך מעמיק לעסקים

מבוא רגולציה משחקת תפקיד מרכזי בניהול ותכנון סחר מקומי ובינלאומי. היא מבטיחה עמידה בחוקים, בטיחות הציבור, והגנה על אינטרסים כלכליים ופוליטיים. עבור עסקים, עמידה בדרישות רגולטוריות היא לא רק חובה חוקית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/הסכמי-סחר.png
הגבלות ייצוא וייבוא: מדריך מקיף להבנת החוקים והשפעתם על עסקים

מבוא ייצוא וייבוא ​​הם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של עסקים ומדינות. תהליכים אלו מאפשרים לחברות להרחיב את שווקיהן, לנצל משאבים בינלאומיים, ולהשיג יתרון תחרותי. עם זאת, הם כפופים למגבלות חוקיות שונות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/דיני-סחר.png
יסודות דיני סחר: מה חשוב לדעת?

דיני סחר מהווים את הבסיס החוקי והמשפטי לעסקאות מסחריות, בין אם מדובר בעסקאות מקומיות או בינלאומיות. כל פעולה מסחרית – ייבוא, ייצוא, תשלום או שיתוף פעולה עסקי – כפופה למערכת מורכבת של חוקים, תקנות והסכמים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע.png
אופטימיזציה של תהליכי שינוע: טיפים להקטנת עלויות ושיפור היעילות

מבואשינוע מטענים מהווה חלק מהותי בשרשרת האספקה העולמית, במיוחד בעידן שבו מסחר בינלאומי וצריכה מקוונת נמצאים בצמיחה מתמדת. האתגר המרכזי הוא לשנע מטענים במהירות, ביעילות ובעלות מינימלית. מאמר זה עוסק באופטימיזציה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים-ביבשה.png
סיכונים וניהול משברים בשינוע מטענים

מבואשינוע מטענים הוא תהליך ליבה בפעילות המסחרית והלוגיסטית, המחבר בין ספקים, יצרנים וצרכנים ברחבי העולם. לצד חשיבותו הרבה, שינוע מטענים נושא בחובו סיכונים משמעותיים שעלולים לפגוע בשרשרת האספקה, לגרום להפסדים...

1 2 3 73