ועדת הכספים עצרה את אישור הפרטת נמל חיפה

ועדת הכספים עצרה את אישור הפרטת נמל חיפה

יו״ר ועדת הכספים שלח את נציגי נמל חיפה, רשות החברות ועיריית חיפה לדיונים מחודשים על מנת להגיע להסכמות.

אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, בדיון: תהליך ההפרטה הזה כבר החל. כבר קיבלנו הצעות של 18 חברות.

בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת השבוע השתתפה ראשת העיר חיפה, עינת קליש, אשר טענה כי רב הגלוי על הנסתר בפעילות הצפויה בשטח נמל חיפה – בייחוד בכל הקשור לנמל הדלקים והיקף פעילותו. לדבריה, חברת נמלי ישראל אינה משתפת איתה פעולה, אינה חולקת עמה מידע ופונה למועצה הארצית בניסיון לדלג ולעקוף את עיריית חיפה.

לדבריה, אומנם נושא חזית הים עומד על סיפו של הסכם עם חברת נמל חיפה אולם קשה לתכנן אזור בילוי לתושבי המפרץ לתיירים מבחוץ כאשר לא ידוע בוודאות האם יוקם או לא יוקם במרחק של 400 מטר מחזית תיירותית זו נמל דלקים וכימיקלים.

אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, שנכח אף הוא בדיון בוועדת הכספים, ציין כי ההפרטה ונושא העברת המניות אינו קשור לנמל הדלקים – שנמצאת באחריות חברת נמלי ישראל – וכי מדובר בתהליך ארוך שלקח זמן רב להניע אותו, להגיע להסכמות עם כלל הגורמים והזכיר כי נמל המפרץ תחת מפעיל סיני אמור להתחיל פעילותו בעוד שישה חודשים בלבד.

ארמוני אמר כי ״אני מדבר מדם ליבי. לפני שהייתי בתפקיד הזה הייתי מנכ״ל משרד ממשלתי והייתי מנכ״ל עירייה. הדבר הכי מורכב וקשה זה להביא סופיות של תהליכים, ולכדרר ממקום למקום כאשר יש כל כך הרבה גורמים בדמוקרטיה שלנו שצריכים לומר הן בסופו של דבר. ודאי שאי אפשר להתלונן שלא סגרנו בתהליך של שלוש שנים הסכם מקרקעין עם חנ״י שהיה פתוח 15 שנה, הסכמים עם אגף התקציבים. תשעה ועדים וההסתדרות.

״מצד אחד, יש הדברים שאומרת ראשת העיר, ובצדק היא מגינה על העניינים הסביבתיים, ומצד שני יש פה תהליך הפרטה שקשור בחלקו הקטן לעיריית חיפה. תהליך ההפרטה הזה כבר החל. אנו כבר קיבלנו הצעות של 18 חברות. אנחנו מוכרים פה נכס של מדינת ישראל.

״לגבי חזית הים, אכן חזית הים זה מיזם משותף שלנו עם העירייה. ניסיתי פעמים רבות לשבת גם עם ראשת העיר וגם עם נחשון צוק. אי אפשר לומר עליי שאיני אדם שמנהל משא ומתן. עובדה שהצלחנו היכן שאחרים נכשלו – גם בזמן וגם במקום. לכן אני רוצה להסביר את העובדה שעיכוב משמעותי של תהליך, והכנסת העירייה בהיבט הרחב של הדברים שקשורים לחיפה ולמיזמים אחרים בתוך הפריזמה הזו שצריך לאשר את אופן המכירה של הנמל יכול להביא לכך שלא נגיע לסיום ההפרטה, כאשר שני נמלים חדשים נבנים ויופעלו, ואלף משפחות שאתם כל כך מגנים עליהם – אני מדגיש את זה כדי לומר שאני מציע, שאם אנחנו רוצים לייצר עוד משא ומתן מול העירייה, לקבוע לוח זמנים קצר ככל האפשר כדי להביא את זה בתוך מסגרת הזמן עד שהחברות צריכות להציע, כי לא פשוט למכור את הנמל הזה״.

ח״כ בצלאל סמוטריץ, שהיה עד לפני שמונה חודשים שר התחבורה, והכיר את תהליכי ההפרטה בנמל חיפה, ציין כי ״אצלי זה לא היה קורה. מי שמתכנן בלי לדבר עם ראש העיר זה חנ״י, שמגישה את זה. היא הולכת כנראה למועצה הארצית כי היא לא מצליחה להגיע להסכמות עם העירייה אז היא מדלגת מעליה. אני לא מכיר את זה היום – יודע מה היה לפני שמונה חודשים, אבל ברור לי שזה חייב להיעשות בהסכמה. ברור לי שאין מצב שאירוע כזה של תכנון ופיתוח לא נעשה בשיתוף פעולה. אני גם אומר לראש העיר – לא בטוח שנכון לקחת את האירוע הגדול והכל כך צודק הזה – יהיה מספיק לשים על הסיכה של העברת המניות שהוא הליך פרוצדורלי לחלוטין״.

רועי כחלון, האחראי על הפרטת נמל חיפה מטעם רשות החברות הממשלתיות, אמר בדיון כי״ רשות החברות היא לא גורם מחליט. אנחנו מיישמים את החלטת ועדת שרים לענייני הפרטה מיום 21.1.2020 שקיבלה החלטה להפריט את החברה לאור הנסיבות שהיו. כמובן ההחלטה הזו טעונה אישור ועדת הכספים של הכנסת ולכן הגענו הנה, לקבל את האישור. שיטת המכירה שנקבעה, שאומרת גם להשקיע בהון החברה כדי לשמור על החברה כחברה אסטרטגית של מדינת ישראל לעתיד, היא השיטה האופטימלית במצב הדברים האלה״.

כאמור, בסיכום הדיון החליט יו״ר ועדת הכספים, ח״כ משה גפני, כי על הצדדים לשבת ולהגיע להסכמות. לדבריו, ועדת הכספים לא תביא את ההחלטה לאישור כאשר קיימות מחלוקות כה גדולות בין הצדיים. רק לאחר מכן יעלה הנושא להצבעת ועדת הכספים של הכנסת.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

סחר בינלאומי בישראל

הסחר הבינלאומי ממלא תפקיד מרכזי בכלכלת ישראל, ומאפשר למדינה להתגבר על משאבי הטבע המוגבלים שלה ולהשתלב בשוק העולמי. כמדינה קטנה עם כלכלה מפותחת מאוד, ישראל

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

אמנת טיר (TIR)

“אמנת טיר” היא אמנת מכס בינלאומית המאפשרת הובלת מטענים דרך מדינה אחת או יותר.הגשת מסמכי יבוא (אמנת Transit Internationaux Routiers – TIR) רעיון ה- TIR

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מקרי-בוחן-איך-עמיל-מכס-פתר-בעיות-סבוכות-עבור-לקוחותיו.png
מקרי בוחן: איך עמיל מכס פתר בעיות סבוכות עבור לקוחותיו

מבוא: תפקידו הקריטי של עמיל המכס בניהול סחר בינלאומי עולם הסחר הבינלאומי מתאפיין במורכבות רבה, תקנות ובירוקרטיה המשתנים ממדינה למדינה. הוא נתקל בנהלי מכס קפדניים. עמיל מכס מקצועי הוא מי שמפשט את הצורך,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/אונרא.png
הפסקת פעילות אונר״א והשלכותיה על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים

על המשלחים הבינלאומיים להימנע מטיפול ביבוא טובין על ידי אונר״א, משום שלא יתאפשר שחרורם של טובין אלו, על פי הוראות שני חוקים חדשים שהתקבלו בכנסת לאחרונה ואשר ייכנסו לתוקף בינואר 2025. ביום 28.10.24 התקבלו...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/תור-תפעולי-של-47-אניות-ממתינות.png
נמלי ישראל: תור תפעולי של 47 אניות ממתינות

על פי הדיווחים, חלק מהאוניות נמצא על עוגן כבר שבועות רבים בפתח הנמלים והתור נמצא במגמת עלייה עוד לפני שהוכרז על הסדרה בצפון מול חיזבאללה. פורום לקוחות הנמלים יתכנס לדון במצב כאשר על הפרק יישום מתווה משרד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/סקירה-ספנות.png
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

1 2 3 72