חדשות האתר

השפעת הגודש בנמלי ישראל על ייבוא וייצוא

מבוא  נמלי הים של ישראל הם שער מרכזי לייבוא וייצוא סחורות למדינה ומהווים חלק בלתי נפרד מהכלכלה המקומית...
19 January 2025

מדד פרייטוס: המדריך המלא להבנת המדד והמשמעות שלו בשרשרת האספקה

מדד פרייטוס (Freightos Baltic Index – FBX) מדד פרייטוס (Freightos Baltic Index – FBX) הוא...
19 January 2025

ישראל כמרכז לוגיסטי בסחר הבינלאומי: הזדמנויות, אתגרים וההשפעה האזורית

ישראל ממוקמת בנקודת מפגש ייחודית בין שלוש יבשות: אירופה, אסיה ואפריקה. מיקומה הגיאוגרפי, יחד עם תשתיות...
19 January 2025

עמילות מכס: גשר בין סחר בינלאומי לחוק המקומי

מבוא בעולם הגלובלי של היום, יבוא ויצוא הם חלק בלתי נפרד מהכלכלה העולמית. כל מוצר או חומר גלם שעובר בין...
09 January 2025

המדריך המלא ליצואנים ויבואנים: איך לבחור סוכן מכס?

מבוא בעידן הגלובליזציה, יבוא ויצוא הפכו לחלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית העולמית. עסקים קטנים כגדולים...
09 January 2025

הגלובליזציה בתנועה: סחר בינלאומי, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה בעידן היבוא והיצוא

מבוא בעידן הגלובליזציה, העולם הפך לכפר גלובלי בו סחר בין מדינות, ניהול לוגיסטי מתקדם, ושרשראות אספקה...
09 January 2025

רפורמת היבוא 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' צוברת תאוצה ב-2025

90% מהיבואנים בתחום התקינה והתמרוקים ויותר מ-60% בתחום המזון מתכננים להשתמש ברפורמת היבוא ‘מה שטוב...
05 January 2025

יבוא מוצרים בתקינה לפי צו יבוא חופשי

צו יבוא חופשי צו יבוא חופשי נחקק מכוח פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל”ט-1979. על פי הפקודה...
05 January 2025

רפורמת ״מה שטוב לאירופה - טוב לישראל״ נכנסה לתוקף

https://youtu.be/04wdz5eKb0Y?si=ZFCxIB9kWqX-3hQi הרפורמה נועדה לבטל את הבירוקרטיה העודפת בכניסת מוצרים...
05 January 2025

נמל חיפה: סכסוך עבודה בסקטור מנהלי העבודה

לטענת ההסתדרות העילה להכרזת סכסוך העבודה הינו מבוי סתום במו״מ להתייעלות בסקטור מנהלי העבודה, וכן ניהול...
29 December 2024
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה

שר הכלכלה והתעשייה, ח”כ ניר ברקת: וייטנאם היא אחת הכלכלות הצומחות והמתפתחות בעולם ושותפת סחר חשובה עבור מדינת ישראל.

הסכם הסחר משקף את מדיניות משרד הכלכלה לסייע בפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית. אני מקווה שבחודשים הקרובים ההסכם ייחתם ויאושרר, ונוכל ליהנות מפירותיו

וייטנאם תהיה המדינה השנייה במזרח אסיה עמה לישראל הסכם סחר חופשי (אחרי דרום קוריאה) והראשונה בגוש מדינות ASEAN. עם כניסתו של ההסכם לתוקף,  לאחר חתימתו ואשרורו  בשתי המדינות, יחולו הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים מיובאים ומיוצאים, לצד שיפור והקלת הסחר במגוון תחומים נוספים כגון שירותים, השקעות ותקינה.  

ההסכם צפוי להעניק יתרון תחרותי ולהקל על פעילות היצואנים הישראלים בשוק הווייטנאמי המתפתח והצומח  ובכך לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק. 

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה הוביל את המשא ומתן על ההסכם בשיתוף משרדי החוץ, האוצר, החקלאות והמשפטים וכן רשות האוכלוסין וההגירה ומינהל המכס

שר הכלכלה והתעשייה, ברקת, הוסיף: הסכם  זה מצטרף למדיניות המשרד, במסגרתה הושלמו בשנים האחרונות הסכמים דומים עם דרום קוריאה ואיחוד האמירויות ואנו פועלים בימים אלו להשלמת הסכם סחר עם מדינות נוספות, בהן בחריין ולשדרוג ההסכם הקיים עם בריטניה. במקביל, המשרד נמצא בשיחות מקדימות לפתיחה במו”מ להסכם אזור סחר חופשי עם יפן”. השר ברקת הודה למינהל סחר חוץ והצוותים המקצועיים במשרד הכלכלה והתעשייה ולנציגים ממשרדי הממשלה השונים על עבודתם המאומצת בניהול המו”מ. 

מנהל מינהל סחר חוץ, מר אוהד כהן: “לאור הגידול העקבי בהיקפי הסחר עם וייטנאם בשנים האחרונות, מתחדדת אף יותר חשיבותו של ההסכם. זוהי תוצאה של מאמץ ארוך טווח ורב שנים אשר שותפים לו גורמים רבים מהמשרד ומחוצה לו ואני מבקש להודות לכולם. אנו צופים כי הסכם הסחר יחזק את מגמת העלייה בייצוא הישראלי לווייטנאם ואת הסחר בין המדינות ככלל.” 

וייטנאם היא אחת הכלכלות הצומחות והמבטיחות במזרח ובעולם, בעלת סקטור תעשייתי חזק ומתפתח, אוכלוסייה של כ- 100 מיליון תושבים, רשת של הסכמי סחר מתקדמים ופתיחות לסחר בינלאומי.

לווייטנאם יש כיום 16 הסכמי סחר בתוקף עם מדינות וגושי סחר שונים, בראשם ההסכמים האזוריים הגדולים CPTPP, RCEP ו- ASEAN. כמו כן לווייטנאם ישנם הסכמים בילטראליים משמעותיים ומתקדמים עם מדינות מובילות כמו האיחוד האירופי, דרום קוריאה, יפן, ובריטניה. ההסכם בין ישראל לווייטנאם יסייע להשוות את תנאי הסחר של ישראל למדינות אלה – ועם השלמת הליך האשרור של הסכם זה בשני הצדדים, ייהנו החברות הישראליות מתנאי סחר ותחרות שווים בשוק הווייטנאמי ומיתרון על פני מתחרות ממדינות אחרות אשר להן עדיין אין הסכם עם וייטנאם.

היקף הסחר בין ישראל לווייטנאם בשנת 2022 הגיע לכ- 1.46 מיליארד דולרים, גידול של כ-6% בהשוואה לשנת 2021 ובכך השלים גידול של כ- 35% בחמש השנים האחרונות. כניסתו לתוקף צפויה לקדם את הסחר הבילטראלי בין המדינות ואף לעודד סחר בתחומים חדשים. כתוצאה מכניסתו של ההסכם לתוקף, רובו המוחלט של הייצוא הישראלי לווייטנאם יהיה פטור ממכס, מה שיוביל להגדלת התחרותיות של היצוא הישראלי לווייטנאם ולחסכון כספי למדינה.

התועלת ליצואנים והחיסכון ליבואנים ולצרכנים במסגרת ההסכם מוערכים בעשרות מיליוני שקלים בשנה. בין הסחורות העיקריות שנסחרות בין המדינות  ניתן למנות: כימיקלים, מוצרי תעשיות כימיות, ציוד אלקטרוני, מכשור אופטי ורפואי, מכונות ומיכון חשמלי ומכני, תוצרת חקלאית טרייה ומוצרי מזון. ניתן לציין כי כיום, בנוסף למוצרי תעשייה כמו מכונות וציוד מכני, מוצרי צריכה רבים מגיעים לישראל מווייטנאם כגון ביגוד והנעלה, קפה, טלפונים סלולריים ועוד. כמו כן, בשנים האחרונות אף החלו להימכר בישראל רכבים חשמליים המיוצרים בווייטנאם. 

רשימה אינדיקטיבית של הטבות שיכללו בהסכם

יצוא מישראל לווייטנאם

מוצרשיעור ההוזלה ביצוא לווייטנאם
תמריםהמכס ירד מ- 30% ל- 0% באופן מידי עם כניסת ההסכם לתוקף
ייןהמכס ירד מ- 50% ל- 0% בתוך שבע שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
רכזים ומיץ תפוזים קפואהמכס ירד מ- 20% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
מוצרי פלסטיק (פוליאתילן)המכס ירד מ- 15% ל- 0% באופן מידי עם כניסת ההסכם לתוקף
בדים לא ארוגיםהמכס ירד מ- 12% ל- 0% באופן מידי עם כניסת ההסכם לתוקף
שפתונים, צלליות לעיניים ומוצרי טיפוח לעור המכס ירד מ- 22% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
מכשירים אופטיים לשימוש רפואיהמכס ירד מ- 20% ל- 0% בתוך שבע שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
מכשירי מדידה וכיול לתעשיית הרכבהמכס ירד מ- 20% ל- 0% בתוך שבע שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)

 

יבוא מווייטנאם לישראל

מוצרשיעור ההוזלה ביבוא לישראל
פירות יבשיםהמכס ירד מ- 8% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
דובדבנים ואוכמניות קפואיםהמכס ירד מ- 8% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
אגוזי קשיוהמכס ירד מ- 4% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
תבלין פלפל שלם (לא טחון)המכס ירד מ- 12% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
שימורי טונהמכסה פטורה ממכס בגובה 1,000 טון לשנה
תחליפי גבינההמכס ירד מ- 12.5% ל- 0% בתוך עשר שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)
רכבים  המכס ירד מ- 7% ל- 0% בתוך שבע שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)

מצגת – נתונים על היקף הסחר בין ישראל לווייטנאם 

הערות שוליים

  1. המחקר מתבסס בין היתר על מחקר .”תיאור זמן ההמתנה בנמלי הים וניתוח
    ההשלכות הכלכליות” הכנסת- מרכז המחקר והמידע 2023
  2. מדד פרייטוס הבלטי (Freightos Baltic Index – FBX) מספק נתונים יומיים על מחירי ההובלה הימית עבור 12 נתיבי סחר עיקריים. להלן טבלה המציגה את כלל הנתיבים, שמותיהם, והמשקל היחסי של כל נתיב בחישוב המדד הגלובלי:

    קוד נתיב שם קצר שם מלא משקל במדד FBX
    FBX01 סין/מזרח אסיה – חוף מערבי ארה”ב סין/מזרח אסיה לחוף המערבי של צפון אמריקה 20.30%
    FBX02 חוף מערבי ארה”ב – סין/מזרח אסיה החוף המערבי של צפון אמריקה לסין/מזרח אסיה 9.76%
    FBX03 סין/מזרח אסיה – חוף מזרחי ארה”ב סין/מזרח אסיה לחוף המזרחי של צפון אמריקה 10.46%
    FBX04 חוף מזרחי ארה”ב – סין/מזרח אסיה החוף המזרחי של צפון אמריקה לסין/מזרח אסיה 5.03%
    FBX11 סין/מזרח אסיה – צפון אירופה סין/מזרח אסיה לצפון אירופה 17.26%
    FBX12 צפון אירופה – סין/מזרח אסיה צפון אירופה לסין/מזרח אסיה 10.16%
    FBX13 סין/מזרח אסיה – הים התיכון סין/מזרח אסיה לים התיכון 9.02%
    FBX14 הים התיכון – סין/מזרח אסיה הים התיכון לסין/מזרח אסיה 5.31%
    FBX21 חוף מזרחי ארה”ב – אירופה החוף המזרחי של צפון אמריקה לאירופה 2.67%
    FBX22 אירופה – חוף מזרחי ארה”ב אירופה לחוף המזרחי של צפון אמריקה 5.50%
    FBX24 אירופה – חוף מזרחי דרום אמריקה אירופה לחוף המזרחי של דרום אמריקה 1.77%
    FBX26 אירופה – חוף מערבי דרום אמריקה אירופה לחוף המערבי של דרום אמריקה 2.76%

    הערות:

    • המשקל במדד FBX מציין את ההשפעה היחסית של כל נתיב בחישוב המדד הגלובלי.
    • הנתונים מתעדכנים על בסיס יומי ומשקפים את המחירים הנוכחיים בשוק ההובלה הימית.

    .

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/גודש-בנמלי-ישראל.png
השפעת הגודש בנמלי ישראל על ייבוא וייצוא

מבוא  נמלי הים של ישראל הם שער מרכזי לייבוא וייצוא סחורות למדינה ומהווים חלק בלתי נפרד מהכלכלה המקומית והאזורית. עם זאת, גודש בנמלים הפך לבעיה משמעותית הפוגעת ביעילות שרשרת האספקה, מעלה עלויות ומשפיעה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/מדד.png
מדד פרייטוס: המדריך המלא להבנת המדד והמשמעות שלו בשרשרת האספקה

מדד פרייטוס (Freightos Baltic Index – FBX) מדד פרייטוס (Freightos Baltic Index – FBX) הוא אינדיקטור כלכלי מרכזי למדידת מחירי ההובלה הימית בקווי סחר עיקריים ברחבי העולם. המדד מתבסס על נתונים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/תפקידה-של-ישראל-כמרכז-לוגיסטי-אזורי-הזדמנויות-ואתגרים.png
ישראל כמרכז לוגיסטי בסחר הבינלאומי: הזדמנויות, אתגרים וההשפעה האזורית

ישראל ממוקמת בנקודת מפגש ייחודית בין שלוש יבשות: אירופה, אסיה ואפריקה. מיקומה הגיאוגרפי, יחד עם תשתיות מתקדמות ויכולות טכנולוגיות, מאפשרים לה לשמש כמרכז לוגיסטי אזורי בעל פוטנציאל משמעותי. עם זאת, קיימים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/סוכן-מכס.png
עמילות מכס: גשר בין סחר בינלאומי לחוק המקומי

מבוא בעולם הגלובלי של היום, יבוא ויצוא הם חלק בלתי נפרד מהכלכלה העולמית. כל מוצר או חומר גלם שעובר בין מדינות מחייב עמידה בחוקים, תקנות ומסים של כל מדינה. בתוך המורכבות הזו, סוכן המכס משמש כגשר חיוני בין...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/עמיל-מכס.png
המדריך המלא ליצואנים ויבואנים: איך לבחור סוכן מכס?

מבוא בעידן הגלובליזציה, יבוא ויצוא הפכו לחלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית העולמית. עסקים קטנים כגדולים נדרשים לייבא חומרי גלם, מכונות או מוצרים מוגמרים, ולייצא את מוצריהם לשווקים בינלאומיים. בתוך כל המורכבות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/יבוא-1.png
הגלובליזציה בתנועה: סחר בינלאומי, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה בעידן היבוא והיצוא

מבוא בעידן הגלובליזציה, העולם הפך לכפר גלובלי בו סחר בין מדינות, ניהול לוגיסטי מתקדם, ושרשראות אספקה בינלאומיות משחקים תפקיד מפתח בכלכלה העולמית. מהנייד שאתם אוחזים ועד המזון שעל שולחנכם, כל מוצר עובר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/יבוא.png
רפורמת היבוא 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' צוברת תאוצה ב-2025

90% מהיבואנים בתחום התקינה והתמרוקים ויותר מ-60% בתחום המזון מתכננים להשתמש ברפורמת היבוא ‘מה שטוב לאירופה טוב לישראל’ כבר ב-2025. משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם היום את תוצאות הסקר שנערך בקרב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/יבוא-מוצרים-בתקינה-לפי-צו-יבוא-חופשי.png
יבוא מוצרים בתקינה לפי צו יבוא חופשי

צו יבוא חופשי צו יבוא חופשי נחקק מכוח פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל”ט-1979. על פי הפקודה ככלל כל מוצר המיובא לישראל דורש רישיון או אישור. צו יבוא חופשי, התשע”ד-2014  הינו דבר חקיקה בו...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/01/מה-שטוב-לאירופה-טוב-לישראל.png
רפורמת ״מה שטוב לאירופה - טוב לישראל״ נכנסה לתוקף

https://youtu.be/04wdz5eKb0Y?si=ZFCxIB9kWqX-3hQi הרפורמה נועדה לבטל את הבירוקרטיה העודפת בכניסת מוצרים לישראל, להקל על היבואנים, להכניס לשוק מגוון רחב של מוצרים במחירים שונים ולייצר תחרות שתביא להוזלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/12/נמל-חיפה.png
נמל חיפה: סכסוך עבודה בסקטור מנהלי העבודה

לטענת ההסתדרות העילה להכרזת סכסוך העבודה הינו מבוי סתום במו״מ להתייעלות בסקטור מנהלי העבודה, וכן ניהול מו״מ בחוסר תום לב לאור דרישות מאוחרות וחזרה מהסכמות מצד המעסיק. הסכסוך נוגע ל-25 עובדי הסקטור בנמל...

1 2 3 75