חדשות האתר

אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא:...
21 November 2024

הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי...
17 November 2024

הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה...
17 November 2024

דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו...
17 November 2024

מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן...
17 November 2024

יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי,...
10 November 2024

החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על...
10 November 2024

צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo....
10 November 2024

שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני,...
03 November 2024

צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות,...
03 November 2024
מאמרים חדשים

הסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל

יבואן או יצואן שעובד מול מדינה החתומה על הסכמי הסחר מול מדינת ישראל יכולים לזכות בהטבות והקלות. כדאי לדעת באילו תנאים צריך לעמוד על מנת לזכות בהקלות שמקנים ההסכמים השונים ולבדוק כל הסכם לגופו.

רקע

סדרת המאמרים אשר תתפרסם בארבעת השבועות הקרובים תדון בהסכמי הסחר הבילטראליים עליהם חתומה מדינת ישראל. המאמרים ידונו בפירוט ההסכמים, היתרונות הצומחים מהסכמים אלה ליצואנים וליבואנים, כללי המקור הרלוונטיים ומסמכי המקור הנדרשים.

נכון להיום חתומה מדינת ישראל על 8 הסכמי סחר פעילים מול 41 מדינות. מדינת ישראל חתומה על הסכם תשיעי מול קולומביה אך הסכם זה עדין לא מיושם. בסדרת מאמרים זו נתייחס לאנגליה כאל מדינה שעדיין חברה באיחוד האירופאי.

הסכמי הסחר מעניקים יתרונות רבים בנושאים שונים בסחר שבין המדינות החתומות כאשר היתרון העיקרי אשר בו מתעניינים היצואנים והיבואנים מטבע הדברים הינן הקלות המכס בסחר שבין המדינות החתומות.

להלן רשימת הסכמי הסחר הפעילים עליהם חתומה מדינת ישראל:

  • האיחוד האירופאי (28 מדינות)
  • EFTA (שוויץ, ליכטנשטיין, איסלנד ונורבגיה)
  • תורכיה
  • ירדן
  • קנדה
  • ארה”ב
  • מקסיקו
  • מרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי)

 

הסכם נוסף עליו חתומה מדינת ישראל הינו הסכם ה-QIZ (Qualified Industrial Zone). הסכם ה-QIZ הינו הסכם משולש המשותף לישראל, ארה”ב ומצרים. קיים גם הסכם QIZ המשותף לישראל, ארה”ב וירדן. במסגרת הסכמי ה-QIZ הוגדרו אזורי תעשייה נבחרים במצרים ובירדן.

ארה”ב מצדה העניקה הקלות מכס לטובין המיובאים לתחומה והמיוצרים באותם אזורים נבחרים במצרים או בירדן, כל זאת בתנאי שאחוז מסוים מערכו של המוצר על פי המוגדר בהסכם הינו תוצרת ישראל. תנאי זה חייב את היצרן המצרי / הירדני לבצע רכישות בישראל. עם השנים התמעטה חשיבותו של הסכם ה-QIZ עם ירדן מאחר וירדן חתומה על הסכם סחר נפרד עם ארה”ב.

הסכם חשוב נוסף הינו הסכם הצבירה הפאן-אירופאי ים-תיכוני. להסכם זה נקדיש מאמר נפרד.

מדינת ישראל הינה מדינה מוטת ייצוא ועל כן תמיכה בייצוא וסיוע בהגדלת היצוא הן מטרות מרכזיות במדיניותה הכלכלית של המדינה. כאשר מדינת ישראל מתכוונת לחתום על הסכמי סחר מטרתה העיקרית הינה לייצר תנאי תחרות עודפים למוצרים תוצרת ישראל בשעה שיהיו מיוצאים למדינות העולם. אין ספק שכפועל יוצא מהסכמי הסחר מוצרים תוצרת ישראל אשר אינם משלמים מכס בכניסה למדינות ההסכם הופכים להיות אטרקטיביים יותר.

הסכמי הסחר אכן הוכיחו את עצמם, והייצוא של מדינת ישראל למדינות ההסכם עלה במאות אחוזים מאז החתימה על הסכמי הסחר השונים.

חשוב להדגיש כי כל הקלות המיסוי הניתנות במסגרת כל הסכמי הסחר הינם על מרכיב המכס והמכס בלבד. אין כל הקלה בנושא תשלום מע”מ בתהליך שחרור הטובין מפיקוח המכס וגם לא בתשלום מס הקנייה במידה וקיים מס קנייה על המוצר המיובא. ההקלות הן אך ורק על מרכיב המכס.

חשוב מאד להיות ער לכך כי כל אחד מהסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל הינו הסכם העומד בפני עצמו עם כללים והנחיות יישום הרלוונטיות לאותו ההסכם. אין ללמוד כל גזירה שווה מהסכם אחד למשנהו. יבואן או יצואן אשר מתחיל לסחור עם מדינה אשר הינה מדינת הסכם חדשה מבחינתו טוב יעשה אם יבדוק את התנאים בהסכם הספציפי לגבי הטובין הרלוונטיים לגביו.

בימים אלה מתקיימות שיחות עם כמה וכמה מדינות לקראת חתימה על הסכמי סחר נוספים או שיחות לבדיקת ההיתכנות והכדאיות הכלכלית לכניסה למו”מ לחתימה על הסכמי סחר נוספים. בין המדינות איתן מתקיימות שיחות ברמה כזו או אחרת ניתן למצוא את פנמה, דרום קוריאה, הודו, אוקראינה ועוד.

תנאי סף לקבלת ההקלות שבהסכמי הסחר כולם:

על מנת שניתן יהיה ליהנות מההקלות הניתנות במסגרת הסכמי הסחר יש לעמוד בשלושה תנאים במצטבר, דהיינו בתנאי א, ובתנאי ב’ ובתנאי ג.

שלושת התנאים בהם צריך לעמוד הם:

  1. הטובין יהיו מקוריים או עומדים בכללי המקור
  2. הטובין יהיו מובלים במישרין ממדינת המקור למדינת היעד (קיימים חריגים)
  3. לטובין תהיה מצורפת תעודה המעידה על מקור הטובין וממולאת על פי כללי ההסכם כפי שהוגדרו (הדרישה הינה לתעודה תקינה לפני הכניסה לתהליך המכס. דהיינו לפני התרת המכס)

 

רק עמידה בשלושת התנאים הללו ובמצטבר תאפשר ליהנות מההקלות אותם מעניקים הסכמי הסחר.

בהמשך סדרת המאמרים נפרט את משמעות שלושת התנאים הנ”ל ואת כללי המקור, מסמכי המקור והנחיות היישום להסכמים החשובים עליהם חתומה מדינת ישראל.

טיפ הזהב

חשוב לחזור ולהדגיש כי הסכמי הסחר השונים הינם בעלי מאפיינים, כללים והנחיות יישום שונות. כל אימת שמתחילים לסחור מול ספק במדינת הסכם מולה לא בוצעו עסקאות בעבר יש לבדוק קודם לכל את כללי ההסכם עם אותה המדינה באשר לסוג הטובין הרלוונטיים לעסקאות החדשות. שום דבר אינו מובן מאליו ובשום אופן אין להסיק מסקנות מניסיון בעבודה מול מדינת הסכם אחת לעבודה מול ספקים במדינת הסכם אחרת.

פורסם בport2port

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/סקירה-ספנות.png
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים

האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/וייטנאם.png
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/הונג-קונג-גשר-בין-מזרח-למערב.png
הונג קונג - גשר בין מזרח למערב

בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מכון-יצוא.png
דו"ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי

שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/באנרים-2200.png
מגמות בסחר בינלאומי בשנת 2024 וצפי לשנת 2025: סקירה מקיפה

מבוא: הסחר הבינלאומי בעידן של שינויים הסחר הבינלאומי ממשיך לשמש עוגן מרכזי בכלכלה הגלובלית, אך בעידן של שינויים מהירים הוא מתמודד עם הגרים חדשים לצד הזדמנויות רבות. מגמות עולמיות כמו דיגיטציה מתקדמת, רגולציות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/יבואן-מאושר.png
יבואן מאושר: יתרונות, דרישות והזדמנויות בתוכנית להקלת תהליכי היבוא

מבוא בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, מכס הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי היבוא, אך הוא גם עשוי להוות אתגר לוגיסטי, כלכלי ורגולטורי ליבואנים. על מנת לפשט את תהליכי היבוא ולסייע ליבואנים בתהליכים מול רשות המסים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/מצור-הימי.png
החות׳ים: נמשיך להטיל מצור ימי על אניות בבעלות ישראלית

הדובר הצבאי של החות׳ים הצהיר כי לפי ״מידע מודיעיני״ שהתקבל אצלם חברות ישראליות מנסות להעביר בעלות על ספינות שלהם כדי לחמוק מתקיפה. נציין כי העובדות מוכיחות כי החות׳ים תוקפים אניות סוחר בים האדום ללא קשר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים-מאיצה-את-ההשקה-העולמית-של-מכולות-חכמות-בעזרת-Hoopo.png
צים מאיצה את ההשקה העולמית של מכולות חכמות בעזרת Hoopo

החברה מקדמת את הנראות והשקיפות של המכולות באמצעות שילובם של ה- Sense Solar trackers החדשניים של Hoopo. אלי גליקמן, מנכ״ל ונשיא צים: פריסה מואצת זו מחזקת את מעמדה של צים כמובילה בתעשייה בטכנולוגיה וחדשנות/ חברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים: הבנת תהליך הובלת המטענים הבינלאומי

מבוא: מהו שינוע מטענים ומדוע הוא חשוב? שינוע מטענים הוא אחד המרכיבים המרכזיים בסחר הבינלאומי המודרני, ותפקידו להבטיח את העברת הסחורה ממקום למקום בצורה מהירה, בטוחה ויעילה. התהליך כולל מספר שלבים מורכבים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/11/צים.png
צים מכריזה על ארגון מחדש של השירות בחוצה - אטלנטי

המבנה המעודכן, שייכנס לתוקף החל מפברואר 2025, ישפר את היצע השירותים על ידי הקמת שתי מחרוזות שירות שבועיות, האחת מתמקדת בקווים ישירים מנמלי הים התיכון לקנדה ולחוף המזרחי של ארה״ב, והשנייה מכסה את אמריקה...

1 2 3 72