הסכם היסטורי בנמל אשדוד
בהודעה משותפת להסתדרות, חנ״י והנהלת נמל אשדוד נמסר כי עובדי הניתוב והגרירה בנמל אשדוד יועסקו על ידי חברת נמלי ישראל שתקבל בלעדיות על כל הפעילות במרחב הימי. יו״ר ההסתדרות: ציון דרך משמעותי להשלמת הרפורמה בנמלים.
צעד נוסף לקראת השלמת הרפורמה בנמלים: יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד חתם לפני זמן קצר על הסכם היסטורי, המסדיר את מעברם של עובדי מחלקת הים בנמל אשדוד לחברת נמלי ישראל (חנ״י), או חברה בת של חנ״י. על פי ההסכם, העובדים יקבלו אחריות בלעדית על כל שירותי הניתוב והגרירה במרחב הימי של נמלי אשדוד, הכולל את הנמל הקיים ואת נמל הדרום החדש שבנייתו בעיצומה. זאת בדומה להסכם התקדימי שנחתם בנמל חיפה בחודש אוגוסט האחרון.
ההסכם נחתם בין יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנכ״ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן, מנכ״ל נמל אשדוד בפועל איציק כהן ויו״ר איגוד קציני הים אבי לוי.
על פי ההסכם, כל פעולות הניתוב והגרירה בנמלים באשדוד ייערכו אך ורק על ידי עובדי חנ״י, וזאת תוך שמירת כל תנאי העסקתם הנוכחיים כפי שהיו בנמל אשדוד והבטחה לתשלום כל התמורות שסוכמו במסגרת ״הסכמי 2005״.
במהלך המו״מ להסכם הושם דגש רב על דאגה לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של כ-120 העובדים, שיועברו להעסקה תחת חנ״י. המעבר לחנ״י יבטיח להם ביטחון תעסוקתי ותמיכה פיננסית של אחת מהחברות החזקות והיציבות במשק, שאף הוסכם כי תישאר חברה ממשלתית ולא תופרט.
בחתימה על ההסכם השתתפו גם ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס, יו״ר אגף הפנסיה בהסתדרות מיה פרי-אלתרמן ועו״ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי, אשר ליוו את המו״מ.
יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר במעמד החתימה: ״ההסכם עליו אנחנו חתמנו היום, שלושה חודשים בלבד לאחר ההסכם המקביל בנמל חיפה, הוא ציון דרך משמעותי להשלמת הרפורמה בנמלי הים. אנו שוב מוכיחים כי ההסתדרות אחראית וחזקה והיא שותפה לשינויים ולרפורמות אשר מצליחות להבטיח את השמירה על מעמד העובדים וזכויותיהם ובמקביל גם להוביל מהלכים אשר יביאו לשיפור השירות לציבור – והמשק כולו ירוויח מהם. ההסכם בנמל אשדוד הוא הסכם מצוין ונכון שחשוב ליישמו ואני סמוך ובטוח שבראייה עתידית נבין את הצעד הגדול שאנו עושים פה היום. אני מודה לכל מי שלקח חלק פעיל במו”מ המורכב וסייע להוצאת ההסכם אל הפועל״.
מנכ״ל חנ״י, שלמה ברימן: ״אנו מברכים את עובדי מחלקת ים על הצטרפותם לחברת נמלי ישראל. זהו צעד נוסף וחשוב להשלמת הרפורמה בנמלי הים וחיזוק חברת נמלי ישראל כ-Landlord, לטובת המשק הישראלי והציבור כולו. מהלך זה יביא לא רק להתייעלות ולמסחר תחרותי אלא גם להעלאת רמת השירות בנמלים״.
יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: ״הגענו להסכם מצוין שמבטיח לעובדים משרות קבועות ויציבות אצל מעסיק חזק ואיתן שלעולם לא יופרט. למרות החשש הטבעי מהשינוי, אני מאמין שקיבלנו את ההחלטה הנכונה, המקצועית והבוגרת ביותר ואין לי ספק שהיא תוכיח את עצמה לטווח הרחוק. הבטחנו את עתידם הכלכלי והתעסוקתי של כל עובדי מחלקת הים ומשפחותיהם ועל כן אני מברך ומודה לכל מי שסייע לקדם את המו״מ להסכם״.
עוד מאמרים
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים
האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה מ-80% מהסחורות ברחבי העולם מועברות דרך הים. היציבות שלו היא קריטית לכלכלה העולמית. עם זאת, אירועים גיאופוליטיים גדולים כמו מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך המתמשך בישראל והחלטת המורדים החות’ים לחסום את מיצר באב-אל-מנדב בפני ספינות הקשורות לישראל, הטילו צל משמעותי
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר הכלכלה והתעשייה, ח”כ ניר ברקת: “וייטנאם היא אחת הכלכלות הצומחות והמתפתחות בעולם ושותפת סחר חשובה עבור מדינת ישראל. הסכם הסחר משקף את מדיניות משרד הכלכלה לסייע בפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית.
הונג קונג – גשר בין מזרח למערב
בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית. התועלת יתרונות כמו שימוש הרווח באנגלית, סחר חופשי ומדיניות מיסוי נמוך, הממצבים אותה כיעד אטרקטיבי עבור חברות כלכלת הונג קונג, המבוססת על עקרונות של שוק חופשי, נשנת על סחר בינלאומיות שירותים מפותחת. אף על
דו”ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי
שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך לסייע לחברות הישראליות יחד עם שותפיו העסקיים, בהתמודדות עם האתגרים בשווקים הבין-לאומיים ובהבאת החדשנות והפיתוחים הישראליים לקדמת הבמה הבין-לאומית. אנו שמחים להציג את דוח מכון היצוא לשנת 2023, הסוקר את המגמות בכלכלה