התפתחות ענף ההובלה
במדינות רבות בעולם מוגדר ענף המשאיות כענף חיוני בשל תפקידו המרכזי וחשיבותו לפעילות הכלכלית. בישראל אין כמעט חלופות להובלה בכבישים (למעט הרכבת), והיא נתונה במצב ביטחוני רגיש. לפיכך חשיבותו של ענף זה גדולה אף יותר. ענף ההובלה מתאפיין בתחרותיות רבה, הגורמת לקשיים כלכליים ולעומס רב על חברות ההובלה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לקידום רפורמה מעמיקה שנועדה לרענן את הענף ולהצעיד אותו לשנים הבאות.
הסדרי חקיקה
במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים להסדיר את תחומי הניהול והבטיחות בענף ההובלה באמצעות ועדות מייעצות, אמצעים מינהליים, צווים וחקיקה. ב-1978 נקבעו הסדרים חוקיים ראשונים, ובעקבותיהם חויבו כל חברות ההובלה בקבלת רישיון מהמפקח על התעבורה, לאחר שיעמדו בתנאי סף של בטיחות וחוסן כלכלי. בין השאר, נדרש מחברות ההובלה להעסיק מנהל מקצועי ומוסמך וקצין בטיחות המתמחה בתעבורה, ולהחזיק מבנה מתאים למשרדים וחניה למשאיות. בשנות ה-80 נקבעו הסדרים נוספים להובלת חומרים מסוכנים ודלקים.
הובלת מטענים ברכב
המדריך להובלת מטענים ברכב מפרט על שיטות העמסה של מטענים, כמו גם מידע והסברים על צורות ריתום, עיגון, קשירה ואביזרי הקשירה הקיימים בשוק. אין המדריך מתיימר לשמש כחומר לימוד רישמי ואינו מחליף את דרישות החוק. קדם לעריכת מדריך זה תהליך הפקת לקחים ממדריכים דומים בעולם וכן הכרות עם שוק ההובלה בישראל.
המדריך נועד לנהגים מקצועיים, קציני בטיחות בתעבורה, מנהלי משרדי הובלה, מלגזנים, מנופאים וכל מי שעוסק בהעמסה ופריקה של משאיות. כמו כן, נועד המדריך לשרת את המשתמשים בקביעת מערך הדרכה בהתייחסם להובלה וקשירת מטענים ברכבים.
הובלת חומרים מסוכנים
אלפי מובילים מבצעים בכל יום תפקיד קשה אך הכרחי: שינוע של חומרים מסוכנים, אשר אין דרך אחרת להובילם. הטיפול בחומרים אלה דורש משנה זהירות וכל טעות עלולה להיות הרת אסון לנהג, למשתמשי הכביש, לדיירי האזור ולסביבה כולה. משרד התחבורה מייחד לנושא זה תשומת לב וקובע תקנות ומגבלות מחמירות למתן היתרים. נוסף על הדלקים (בנזין, סולר, נפט, זפת, מזוט) וגז, מובילות המשאיות גם כימיקלים רעילים או נפיצים וחומרי נפץ לשימוש אזרחי.
רשיון מוביל
לפי חוק שירותי ההובלה התשנ”ז 1997 חייב ברשיון מוביל, כל מי שנותן שירות הובלה בשכר או בהובלה עצמית ברכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר 10,000 קילוגרם או יותר, והובלת חומר מסוכן בכל משקל כולל מותר.
הובלה יבשתית בחירום
משרד התחבורה מפעיל בחירום רשות ייעודית לתובלה יבשתית שמטרתה להנחות את מערך התובלה היבשתית בחירום בתיעדוף הקצאת המשאבים על פי צרכי המשק תוך התבססות על משרדי ההובלה והחברות המהוות מפעלים חיוניים ומרותקות לרשות בשעת חירום. כלי רכב לצרכי תכנון והקצאה בחירום כוללים משאיות מסוגים שונים , גרורים ונתמכים , מיכליות וכדומה.