בית הדין הכיר בעלייה החדה בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל בנמל והורה לעובדים להפסיק מיידית את העיצומים.
בית הדין לעבודה: חזרה לעבודה סדירה באשדוד
חל זינוק מובהק וחד-משמעי בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל, ובכך נגרמים נזקים חמורים לבעלי האניות, לסוכני האניות, לעובדי התפעול ולחברת נמל אשדוד עצמה.
בהמשך לצו הארעי שניתן להנהלת חברת נמל אשדוד בסוף מאי המורה להסתדרות לפעול להפסקה מיידית של כלל העיצומים בנמל אשדוד, קבע היום (ב׳) בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי הצו האוסר על השביתה האיטלקית של מנהלי העבודה ימשיך לעמוד על כנו.
נזכיר כי נמל אשדוד הגיש עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, כנגד מה שהוא כינה ״צעדים הארגוניים הבלתי חוקיים הננקטים על ידי מנהלי העבודה במחלקת התפעול, וזאת מבלי שהוכרז סכסוך עבודה ומבלי שניתנה הודעה על נקיטת הצעדים וללא אישור מארגונם היציג״.
לטענת חברת נמל אשדוד במהלך מאי נרשמו שיבושי עבודה מצד עובדים המשתייכים למחלקת התפעול. לטענת החברה, מנהלי עבודה במחלקת תפעול עורכים עיצומים בדמות ״שביתת האטה״ או ״שביתת הקפדה״ שמשמעותה ״הכפלתו ואף שילושו של משך זמן ביצועו של תהליך הכנת המשמרת על ידי מנהלי העבודה תפעול, דבר הגורם לעיכובים ניכרים בתחילת הפריקה או הטעינה של האניות״.
מפניית הנמל לבית הדין האזורי לעבודה עולה כי מקור השביתה בהשעייתם של שני עובדים בכירים מתפקידם, שהיו מעורבים לכאורה בתאונה שנרשמה לפני כשלושה חודשים במסגרתה נהרג אחד העובדים כתוצאה ממטען שהתגלגל עליו. בנמל השעו את העובדים, ולפי התביעה, לאחר ההשעיה החלו העיצומים, שגוררים כאמור האטה ניכרת בעבודת התפעול ברציפים ושיבושים קשים בעבודה, ועד למציאות בה משמרת העבודה מתחילה באיחור של עד 42 דקות והפריקה לוקחת עד פי 3 זמן מהרגיל. על פי הערכת חברת הנמל, הנזק שנרשם לנמל עד כה כתוצאה מכך נאמד בכ-1.5 מיליון שקל.
בהמשך לטענות אלו כתבה השופטת רחל גרוס בהחלטתה כי ״חל זינוק מובהק וחד-משמעי בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל, ובכך נגרמים נזקים חמורים לבעלי האניות, לסוכני האניות, לעובדי התפעול ולחברת נמל אשדוד עצמה״.
עוד כתבה השופטת בהחלטתה כי העובדים ישובו לעבודה תקינה בפיקוח ההסתדרות, אך במקביל יוזמן מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה לנמל. מנהל הבטיחות יבדוק את עמדות העובדים וההנהלה ויגיש לבית הדין עמדה מפורטת ביחס לזמן הדרוש לביצוע הנחיות ההנהלה בנוהל פתיחת משמרת על ידי מנהל עבודה בתפעול. שני הצדדים יפגשו שוב בבית הדין בקרוב על מנת לדון בהמלצת מנהל הבטיחות הארצי.
מסתמן כי עובדי נמל אשדוד מרוצים מההחלטה להכניס גורם חיצוני שיבדוק את נושא הבטיחות בנמל – נושא עליו הם מלינים תקופה ארוכה. לטענתם, רק גורם חיצוני יגלה את מחדלי הבטיחות הרבים בנמל. מצד שני, גם הנהלת חברת נמל אשדוד מרוצה בכך שבית הדין האזורי קיבל את עמדתה בנושא העיצומים וכי הצו האוסר על השביתה האיטלקית של מנהלי העבודה תפעול ימשיך לעמוד בתוקפו. חברת נמל אשדוד, מצדה, כך נמסר ״תמשיך להקפיד על עבודה בטיחותית ויעילה של עובדיה״.
פורסם באתר www.port2port.co.il
עוד מאמרים
עדכונים רגולטוריים בסחר חוץ 2024: יתרונות, חסרונות והשפעות
מבוא: רגולציה ככלי לעידוד סחר חוץ סחר החוץ של מדינה הוא עמוד תווך מרכזי בכלכלה, המושפע באופן ישיר ממדיניות רגולטורית. בשנת 2024, ישראל חוותה שינויים משמעותיים בתחום הרגולציה של סחר החוץ, במטרה להתמודד עם אתגרים גלובליים ולנצל הזדמנויות כלכליות. עדכוני הרגולציה מתמקדים בעיקר בהפחתת חסמים, קיצור תהליכי יבוא והגדלת השקיפות. המאמר סוקר את העדכונים הרגולטוריים המרכזיים בסחר החוץ לשנת 2024, תוך התמקדות ביתרונות ובחסרונות שלהם,
עדכונים בנושא יבוא, יצוא וסחר חוץ 2024: מגמות, רגולציות והזדמנויות עסקיות
מבוא: סחר החוץ של ישראל ב-2024 סחר החוץ של ישראל הוא נדבך מרכזי בכלכלה המקומית והגלובלית. בשנת 2024, חלו שינויים משמעותיים בתחום זה, שהשפיעו הן על מגזרי היבוא והיצוא והן על המדיניות הרגולטורית. המגמות כוללות עליות וירידות בנתוני הסחר, לצד רפורמות רגולטוריות שמטרתן לייעל תהליכים, להפחית עלויות ולשפר את התחרות בשוק המקומי. מגמות מרכזיות בסחר החוץ של ישראל ב-2024 יבוא עלייה ביבוא מוצרי צריכהבמהלך 2024
החל מיום 01.09.2024 נכנסה לתוקפה הוראת מנכ”ל 2.6 המתוקנת – מתן פטור לטובין המיובאים ביבוא מסחרי
בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי, תשע”ד – 2014, השר שבתחום סמכותו מצויים הטובין או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להתיר יבוא טובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או הוכחת עמידה בתנאים, למעט טובין אשר יבואם אסור לפי צו המכס (איסור יבוא), תשס”ה – 2005. הוראת מנכ”ל 2.6 – מתן פטורים לטובין המיובאים ביבוא מסחרי, באה להסדיר את העילות, התנאים וההליך להגשת בקשות לפטור מכוח
מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות – הכירו את מערכת מסלול+
מערכת מסלול + משדרגת ליבואנים ולסוכני מכס את חווית העבודה, חוסכת זמן יקר ומקלה על ביצוע פעולות שוטפות. מהי מערכת מסלול זוהי מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות. המערכת הינה מיזם משותף של המכס, ממשל זמין, משרד הכלכלה והרשויות המוסמכות השונות ומהווה חלק מהגשמת חזון משותף לשיפור השירות הממשלתי הניתן לכלל הציבור בתחום הסחר חוץ. באמצעות המערכת יבואנים, יצואנים וסוכני המכס יכולים להגיש באופן