בית הדין הכיר בעלייה החדה בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל בנמל והורה לעובדים להפסיק מיידית את העיצומים.
בית הדין לעבודה: חזרה לעבודה סדירה באשדוד
חל זינוק מובהק וחד-משמעי בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל, ובכך נגרמים נזקים חמורים לבעלי האניות, לסוכני האניות, לעובדי התפעול ולחברת נמל אשדוד עצמה.
בהמשך לצו הארעי שניתן להנהלת חברת נמל אשדוד בסוף מאי המורה להסתדרות לפעול להפסקה מיידית של כלל העיצומים בנמל אשדוד, קבע היום (ב׳) בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי הצו האוסר על השביתה האיטלקית של מנהלי העבודה ימשיך לעמוד על כנו.
נזכיר כי נמל אשדוד הגיש עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, כנגד מה שהוא כינה ״צעדים הארגוניים הבלתי חוקיים הננקטים על ידי מנהלי העבודה במחלקת התפעול, וזאת מבלי שהוכרז סכסוך עבודה ומבלי שניתנה הודעה על נקיטת הצעדים וללא אישור מארגונם היציג״.
לטענת חברת נמל אשדוד במהלך מאי נרשמו שיבושי עבודה מצד עובדים המשתייכים למחלקת התפעול. לטענת החברה, מנהלי עבודה במחלקת תפעול עורכים עיצומים בדמות ״שביתת האטה״ או ״שביתת הקפדה״ שמשמעותה ״הכפלתו ואף שילושו של משך זמן ביצועו של תהליך הכנת המשמרת על ידי מנהלי העבודה תפעול, דבר הגורם לעיכובים ניכרים בתחילת הפריקה או הטעינה של האניות״.
מפניית הנמל לבית הדין האזורי לעבודה עולה כי מקור השביתה בהשעייתם של שני עובדים בכירים מתפקידם, שהיו מעורבים לכאורה בתאונה שנרשמה לפני כשלושה חודשים במסגרתה נהרג אחד העובדים כתוצאה ממטען שהתגלגל עליו. בנמל השעו את העובדים, ולפי התביעה, לאחר ההשעיה החלו העיצומים, שגוררים כאמור האטה ניכרת בעבודת התפעול ברציפים ושיבושים קשים בעבודה, ועד למציאות בה משמרת העבודה מתחילה באיחור של עד 42 דקות והפריקה לוקחת עד פי 3 זמן מהרגיל. על פי הערכת חברת הנמל, הנזק שנרשם לנמל עד כה כתוצאה מכך נאמד בכ-1.5 מיליון שקל.
בהמשך לטענות אלו כתבה השופטת רחל גרוס בהחלטתה כי ״חל זינוק מובהק וחד-משמעי בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל, ובכך נגרמים נזקים חמורים לבעלי האניות, לסוכני האניות, לעובדי התפעול ולחברת נמל אשדוד עצמה״.
עוד כתבה השופטת בהחלטתה כי העובדים ישובו לעבודה תקינה בפיקוח ההסתדרות, אך במקביל יוזמן מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה לנמל. מנהל הבטיחות יבדוק את עמדות העובדים וההנהלה ויגיש לבית הדין עמדה מפורטת ביחס לזמן הדרוש לביצוע הנחיות ההנהלה בנוהל פתיחת משמרת על ידי מנהל עבודה בתפעול. שני הצדדים יפגשו שוב בבית הדין בקרוב על מנת לדון בהמלצת מנהל הבטיחות הארצי.
מסתמן כי עובדי נמל אשדוד מרוצים מההחלטה להכניס גורם חיצוני שיבדוק את נושא הבטיחות בנמל – נושא עליו הם מלינים תקופה ארוכה. לטענתם, רק גורם חיצוני יגלה את מחדלי הבטיחות הרבים בנמל. מצד שני, גם הנהלת חברת נמל אשדוד מרוצה בכך שבית הדין האזורי קיבל את עמדתה בנושא העיצומים וכי הצו האוסר על השביתה האיטלקית של מנהלי העבודה תפעול ימשיך לעמוד בתוקפו. חברת נמל אשדוד, מצדה, כך נמסר ״תמשיך להקפיד על עבודה בטיחותית ויעילה של עובדיה״.
פורסם באתר www.port2port.co.il
עוד מאמרים
אתגרי הספנות בעידן של משברים גלובליים
האתגרים המצטברים בשילוח העולמי: מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך הישראלי והמצור החות’ים בבאב-אל-מנדב מבוא: שילוח גלובלי בתוך מהומה גיאופוליטית שילוח גלובלי משמש כעמוד השדרה של הסחר הבינלאומי, כאשר למעלה מ-80% מהסחורות ברחבי העולם מועברות דרך הים. היציבות שלו היא קריטית לכלכלה העולמית. עם זאת, אירועים גיאופוליטיים גדולים כמו מלחמת אוקראינה-רוסיה, הסכסוך המתמשך בישראל והחלטת המורדים החות’ים לחסום את מיצר באב-אל-מנדב בפני ספינות הקשורות לישראל, הטילו צל משמעותי
הסתיים תהליך המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו”מ על הסכם אזור סחר חופשי עם וייטנאם. ההסכם צפוי לשפר את כושר התחרות של היצואנים הישראלים ולהניב תועלת שנתית למשק המוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה שר הכלכלה והתעשייה, ח”כ ניר ברקת: “וייטנאם היא אחת הכלכלות הצומחות והמתפתחות בעולם ושותפת סחר חשובה עבור מדינת ישראל. הסכם הסחר משקף את מדיניות משרד הכלכלה לסייע בפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית.
הונג קונג – גשר בין מזרח למערב
בזכות מיקומה הסטרטגי, שילוב הייחודי בין תרבויות סינית ומערבית, והתנהה האוטונומית החלקית תחת עיקרון “מדינה אחת – שתי שיטות”, הונג קונג הפכה למרכז לעסקים וסחר באסיה ולמרכז פיננסי בעל חשיבות בינלאומית. התועלת יתרונות כמו שימוש הרווח באנגלית, סחר חופשי ומדיניות מיסוי נמוך, הממצבים אותה כיעד אטרקטיבי עבור חברות כלכלת הונג קונג, המבוססת על עקרונות של שוק חופשי, נשנת על סחר בינלאומיות שירותים מפותחת. אף על
דו”ח מכון היצוא לשנת 2023/24: תמונת מצב ומגמות ליצוא הישראלי
שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת לאור ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, האטה כלכלית ומשבר עולמי בהיי-טק. אלו השפיעו לא רק על התעשייה הישראלית בארץ, אלא גם על הצמיחה במדינות יעד ותחזיות ליצוא הישראלי. מכון היצוא, ממשיך לסייע לחברות הישראליות יחד עם שותפיו העסקיים, בהתמודדות עם האתגרים בשווקים הבין-לאומיים ובהבאת החדשנות והפיתוחים הישראליים לקדמת הבמה הבין-לאומית. אנו שמחים להציג את דוח מכון היצוא לשנת 2023, הסוקר את המגמות בכלכלה