רעיון ה- TIR הועלה לראשונה זמן קצר לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, במטרה לעזור ולהחיות את הכלכלות הקורסות של מדינות אירופה השונות שלאחר המלחמה. במהלך השנים גובש הרעיון על ידי מערך הטיר, אשר החל לפעול בשנת 1959, מנוהל בעולם על ידי הוועדה הכלכלית של ארגון האו”ם לאירופה (UNECE).
האמנה נחתמה בג’נבה ביום 14.11.1975, נכנסה לתוקף במדינת ישראל ב- 14.8.1984 ופורסמה בכתב אמנה 964. האמנה מתייחסת למטען בלבד והיא באה בנוסף לחוק ולתקנות של משרד התחבורה בכל הקשור להובלת מטענים בכלי רכב במדינת ישראל.
מערכת טיר הינה מערכת משותפת של רשויות המכס באירופה וארגון ההובלה האירופאי (IRU), המופעלת באמצעות ארגוני ההובלה המוכרים על ידו.
מערך ה- TIR מבוסס על חמישה עקרונות עיקריים:
- שימוש בכלי הובלה מאובטחים.
- שרשרת של ערבות בינלאומית.
- Carnet טיר – פנקס טיר (המוצא על ידי איגודי לשכות מסחר במדינות השונות).
- הסכמי הכרה ההדדית של רשויות המכס.
- גישה מבוקרת לשימוש במערכת.
שתי האמנות גם יחד, זו משנת 1959 והתיקון שבוצע כאמור בשנת 1975, נועדו לבנות ולשפר את שיטת עבודת המערך, לפיה המערכת כולה כפופה לאישור מערכי המכס והבהרת התפקידים ותחומי האחריות של השחקנים המרכזיים המעורבים במערכת טיר.
בשנת 2003 הושק רעיון להקים מערך שליטה אלקטרוני לפנקסי TIR, שמטרתו לספק פלטפורמת מידע אלקטרונית לכל השחקנים המעורבים במערכת הטיר. המערכת הבינלאומית(eTIR) נועדה לאפשר חילופי נתונים מאובטחים בין מערכות המכס הלאומיות הקשורות למעבר הבינלאומי של סחורות, כלי רכב או מכולות, על פי הוראות אמנת TIR, ולאפשר למכס לנהל את הנתונים על ערבויות שהונפקו על ידי הגורמים המורשים לאורך שרשרת האספקה לאותם גורמים המבקשים להשתמש במערכת טיר.
מערכת TIR אלקטרונית שהוכנה ע”י ארגון ההובלה הבינלאומי IRU)) משפרת באופן משמעותי את היעילות, המהירות ושקיפות של מערכת טיר ומטרתה להפחית את הנטל המינהלי ולהגביר את היעילות של הובלה בינלאומית. זו הסיבה שארגון UNECE והאיגוד הבינלאומי להובלה יבשתית (IRU) חתמו על מזכר הבנות (MOU) כדי למסד את שיתוף הפעולה בין כל הגורמים המעורבים באמנה.
כמו כן המערכת (SAFE-TIR) מאפשרת בקרה יעילה יותר על תנועת המשאיות עם פנקס טיר ותיתן לרשות המכס מידע זמין לאיתור קרנה טיר מזויפים ופסולים (המערכת אומצה במדינת ישראל).
הפעלת ההסדר בארץ, תקל על קהילת הסחר בישראל אשר יחליטו לשגר את הטובין שלהם ע”ג משאית, אשר תצטרך לעבור דרך מדינות שונות עד להגעה לארץ היעד. כמו כן, הדבר יקל על מעבר מטענים כאלה אשר יעברו במשאית מירדן לאירופה או להפך דרך ישראל.
עם התפתחות תהליך השלום האזורי בצורה שכולנו מקווים, יקל הסדר טיר על מעבר הסחורות בין מדינות האזור השונות הסובבות את מדינת ישראל.