חדשות האתר

המדריך המלא לשינוע מטענים בינלאומי: אווירי, ימי ויבשתי – יתרונות וחסרונות

שינוע מטענים בינלאומי הוא עולם מורכב, רחב היקף ומשמעותי עבור עסקים, ארגונים ואנשים פרטיים המעוניינים...
02 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות
שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

איך להוזיל עלויות במשלוחים בינלאומיים בלי לעבור על החוק

בעידן הגלובלי של ימינו, הגבולות מתכווצים והעולם כולו הופך לשוק אחד גדול. יבוא ויצוא של סחורות מתבצע היום בהיקפים עצומים, הרבה יותר מבכל תקופה אחרת בהיסטוריה. בין אם אתם עסק קטן המנסה לשווק מוצר ייחודי מעבר לים, ובין אם אתם פשוט אנשים פרטיים שרוצים להזמין פריטים מחו”ל – כולם נתקלים בנקודה הקריטית: עלויות המשלוח.

משלוחים בינלאומיים יכולים להוות חלק ניכר מההוצאות, במיוחד כאשר מדובר במוצרים כבדים או בהיקפי יצוא גדולים. מצד אחד, יש רצון לחסוך בהוצאות ולהוזיל כל מה שניתן; מצד שני, קיים החשש (המבוסס) שאם ננסה לעקוף חוקים, אנחנו מסתכנים בסנקציות, קנסות או תפיסת סחורה בנמלים.

המדריך הזה נועד לספק כלים מעשיים למי שרוצה למצוא את שביל הזהב שבין חיסכון מקסימלי ליישום כל הדרישות החוקיות והרגולטוריות. נתחיל בהבנת הגורמים שמשפיעים על מחירי המשלוח, נסקור דרכים לשתף פעולה טוב יותר עם עמילי מכס וחברות שילוח, נבחן פתרונות אריזה חכמים, נבין איך אפשר להיעזר בהסכמי סחר בינלאומיים ונשלים עם שורה של טיפים ספציפיים שתוכלו ליישם כבר עכשיו. בסוף, נוסיף טבלה שתעשה סדר בהמלצות השונות, נגיע לסיכום ונצביע על 10 מילות מפתח שחיוניות לכל מי שעוסק בשילוח בינלאומי.

הבנת הגורמים המרכזיים שמשפיעים על עלויות המשלוח

לפני שאנחנו קופצים לטיפים המעשיים, חשוב להבין מהם המרכיבים העיקריים המייצרים את “חשבונית” המשלוח שלכם. הבנת הפרטים הללו תאפשר לכם לקבל החלטות חכמות.

ראשית, המרחק הגיאוגרפי משפיע: שילוח מהיר למדינה קרובה יהיה זול יותר מאשר שילוח למדינה מרוחקת, בייחוד אם יש צורך בשילוב של מטוסים ומכולות ימיות במסע. שנית, המשקל והנפח של המטען משפיעים מאוד על התמחור – משלוח כבד או נפחי עלול לעלות הרבה יותר ממשלוח קטן וצפוף. לעיתים דווקא הממדים (הנפח) ממלאים תפקיד חשוב יותר מהמשקל בפועל.

בנוסף, סוג המשלוח משפיע: שילוח אווירי הוא בדרך כלל יקר יותר משילוח ימי, אך הוא מהיר יותר. ישנם עוד פרמטרים טכניים כמו צורך בביטוח, טיפול בשרשרת קירור למוצרים רגישים, עמלות טיפול של עמילי המכס, אגרות נמלים, עלויות אחסון זמני, מיסים והיטלים. כל אלה מצטברים לכדי עלות כוללת גדולה.

טיפ מספר 1: בחרו מודל שילוח שמתאים לצרכים שלכם

אם יש לכם גמישות בזמני האספקה, ייתכן שתעדיפו משלוח ימי על פני משלוח אווירי, וכך תחסכו סכומים משמעותיים. לעומת זאת, אם אתם זקוקים למוצרים בדחיפות, עדיף להשקיע בשילוח אווירי מהיר, אך להיות מודעים לכך שהמחיר גבוה יותר. שילוב חכם בין סוגי השילוח – לדוגמה, חלק מן הסחורה בדרך הים וחלק קטן ודחוף בדרך האוויר – יכול להשיג איזון בין מהירות לחיסכון.

טיפ מספר 2: אריזה יעילה היא המפתח לחיסכון

אריזה מסיבית מדי או רשלנית עשויה להוביל לעלייה בנפח ולאובדן מקום במכולה או במטוס. כל סנטימטר שמחושב ברשלנות יכול לעלות לכם כסף. במשלוחים אוויריים, לדוגמה, קיימת נוסחה לחישוב “משקל נפחי” (Volumetric Weight) – אם האריזה גדולה מדי ביחס למשקל, אתם משלמים לפי הנפח.

לכן, כדאי מאוד להשקיע באריזה חכמה, מינימלית אך עדיין מספקת הגנה על המוצרים. ישנם חומרי אריזה מתוחכמים שיכולים לחסוך מקום משמעותי, כמו אריזות מנופחות באוויר או קרטונים עם מחיצות מתקפלות. אם אתם עובדים עם ספק בחו”ל, בדקו האם הוא יכול לשפר את האריזה כדי לצמצם עלויות.

חשיבות העבודה עם עמיל מכס

חלק חיוני בתהליך השילוח הבינלאומי הוא העבודה מול המכס ורשויות המדינה. לא מדובר רק בתשלום מסים, אלא גם עמידה ברגולציות, הגשת מסמכים נכונים, פיקוח על היבטים של ביטחון, בריאות או איכות הסביבה. עמיל המכס הוא הגורם שמלווה אתכם בתהליך הזה, ומוודא שהסחורה משוחררת בצורה חוקית ובלי עיכובים מיותרים.

מצד שני, שירותיו של עמיל מכס כרוכים כמובן בעלות. לכן עולה השאלה: איך נבחר עמיל מכס בצורה שתוזיל עלויות, תייעל את התהליך ותשמור על החוק?

טיפ מספר 3: תחרות ובררנות בבחירת עמיל מכס

אין סיבה להיצמד לעמיל מכס אחד בלי לבדוק אפשרויות נוספות. התחרות בשוק גדולה, ורבים מהם מציעים חבילות שירות שונות. בדקו לעומק מה כוללת החבילה: האם יש לכם נציג אישי? האם הם מטפלים בכל הבירוקרטיה מול המכס? מה קורה אם נדרש אישור ממכון התקנים או ממשרד הבריאות?

לפני החתימה על הסכם, בקשו הצעת מחיר מפורטת והשוו אותה להצעות אחרות. גם המלצות של עסקים מקומיים ומכרים שעשו יבוא דומה הם נכס חשוב. עמיל מכס מנוסה ומיומן עשוי לחסוך לכם תשלומי יתר וטעויות סיווג במשלוח.

טיפ מספר 4: סיווג מכס נכון

אחד התפקידים המרכזיים של עמיל המכס הוא סיווג המוצרים שייבאתם לפי קודי המכס המקובלים בעולם (HS Codes). קוד שגוי עלול להוביל לחישוב מכס שגוי, לעיתים גבוה יותר, ולעיכובים בשחרור הסחורה. מצד שני, בחירה נכונה של הסיווג יכולה לחסוך אחוזים ניכרים במיסים.

לכן, כדאי לוודא שעמיל המכס שלכם מכיר היטב את הקטגוריות הרלוונטיות לסחורה שלכם, ולבדוק מדי פעם האם קיימים פטורים או הפחתות מכס בהתאם להסכמי סחר בילטרליים או מולטילטרליים בין ישראל למדינות הייצור.

עבודה מול חברות שילוח – ממה להיזהר?

חברות שילוח הן אלה שלוקחות פיזית את הסחורה ומעבירות אותה בין מדינות ויבשות. בין החברות המוכרות בעולם ניתן למנות את DHL, FedEx, UPS, TNT ועוד. לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה, והן נבדלות בתעריפים, ברמת השירות, ביכולות המעקב ובטיפול בחבילות רגישות.

במקביל, קיימים גם משלחים עצמאיים (freight forwarders) שיכולים לנהל עבורכם משלוחים בהיקפים שונים, להציע לכם מקום במכולה משותפת (LCL – Less than Container Load) ועוד. העבודה עם משלחים כאלה יכולה להיות חסכונית, במיוחד אם אין לכם כמות ענקית שדורשת מכולה מלאה (FCL – Full Container Load).

טיפ מספר 5: השוואת מחירים בין חברות שילוח

לפני שאתם סוגרים עם חברה זו או אחרת, בצעו סקר שוק והשוו הצעות מחיר. אל תסתפקו בהצעת מחיר אחת, כי לעיתים ההבדלים בתעריפים עשויים להיות משמעותיים, במיוחד אם מדובר במספר גדול של חבילות או במשקל מצטבר רב.

בנוסף, בדקו את תנאי השירות ואת האותיות הקטנות: מה כוללת הצעת המחיר? האם היא מקיפה את כל העלויות עד לכתובת היעד, או רק עד הנמל? האם יש תוספות בגין טיפול במטען מסוכן או בקירור?

טיפ מספר 6: שקיפות מול חברות השליחויות

אל תנסו “להחביא” פריטים או לתת תיאור לא מדויק של התכולה והמשקל. מעבר לכך שמדובר בהפרת חוק, גם מבחינה ביטוחית אתם עלולים למצוא את עצמכם ללא כיסוי במקרה של נזק או אובדן. חברות השילוח מבצעות בדיקות מדגמיות ורנטגן, ואם יגלו אי התאמות – המשלוח שלכם עשוי להתעכב או אפילו להיעצר לחלוטין.

שימוש בהסכמי סחר בינלאומיים

הרבה יבואנים (וגם יצואנים) לא מנצלים מספיק את הכלי החזק של הסכמי סחר בינלאומיים. ישראל, למשל, חתומה על מספר רב של הסכמי סחר חופשי עם מדינות שונות, כמו ארה”ב, האיחוד האירופי, מקסיקו, קנדה ומדינות רבות נוספות. הסכמים אלו מקנים לעיתים פטור ממכס, או לכל הפחות שיעור מכס מופחת, אם הסחורה מיוצרת ועומדת בכללי מקור באותן מדינות.

טיפ מספר 7: דרשו תעודת מקור מהספק

אם אתם מייבאים ממדינה שיש לישראל הסכם סחר עמה, ודאו שהספק יכול לספק “תעודת מקור” (Certificate of Origin) או מסמך הצהרה רלוונטי. רק כך תוכלו להוכיח שהמוצרים יוצרו באותה מדינה. בלי התעודה הזו, ייתכן שתשלמו מכס מלא.

שימו לב שישנם כללי מקור מדויקים, לדוגמה: שיעור מסוים מחומרי הגלם או מפעולות הייצור צריכים להתבצע במדינה החתומה על ההסכם. לכן, אם המוצר מיוצר בסין אך “נשלח” דרך ארה”ב, זה לא מספיק כדי ליהנות מפטור מכס מול ארה”ב.

טיפ מספר 8: תכננו את שרשרת האספקה כדי לנצל פטורים

נניח שיש לכם אפשרות לייצר מוצר או לרכוש חומרי גלם במספר מדינות. לפעמים, בחירה במדינה שחתומה על הסכם סחר עם ישראל עשויה לחסוך לכם תשלום מכס. למרות שעלות החומרים שם עשויה להיות טיפה גבוהה יותר, הפטור או ההפחתה במכס עשויים לכסות את ההפרש. חישוב נכון של שרשרת האספקה הגלובלית הוא מה שמבדיל בין עסק ממוצע לעסק רווחי באמת.

התאמת מודל השילוח לסוג המוצר

לא כל מוצר צריך את אותו טיפול. מוצרים מתכלים, למשל, דורשים שרשרת קירור ומשלוח מהיר כדי שלא יתקלקלו בדרך. מוצרים יקרי ערך דורשים ביטוח מקיף יותר וייתכן שנעדיף משלוח אווירי כדי לצמצם סיכון. מוצרים עונתיים – כמו צעצועים לחג או בגדי ים לקיץ – דורשים תזמון מדויק.

טיפ מספר 9: הבינו את הסיכון

לפעמים אנחנו רוצים לחסוך ולשלוח הכל דרך הים, כי זה זול יותר, אך אז אנחנו מסתכנים בכך שהמשלוח ייקח זמן רב יותר. אם המוצרים עונתיים, עלול להיגרם לנו הפסד כספי אם הם יגיעו באיחור. במקרה אחר, משלוח אווירי עשוי לחסוך לנו הפסדים גדולים מכיוון שהסחורה מגיעה מהר לשוק.

שקלו את כל התרחישים: אם יש לכם התחייבות לספק ללקוח בזמן או שהמוצר עלול לאבד מערכו אחרי מועד מסוים, ייתכן שדווקא המשלוח היקר יותר יהיה החסכוני באמת.

איך ספקים בחו”ל יכולים לסייע בהוזלת עלויות?

הספקים שלכם בחו”ל הם לא רק “מוכרים”, אלא שותפים לתהליך השילוח. אם תשכילו ליצור אתם קשרים טובים ולתאם ציפיות, תוכלו להפיק מכך יתרונות.

טיפ מספר 10: מיזוג משלוחים

אם אתם רוכשים מספקים שונים באותה מדינה, או אפילו באותו אזור, ייתכן שתוכלו לאחד את המשלוחים במרכז לוגיסטי ולשלוח מכולה אחת מלאה במקום לשלוח מספר משלוחים קטנים. כך תוכלו לחסוך משמעותית בעלויות השילוח ליחידה.

עבור משלוחים אוויריים, הגישה מעט שונה, אך יש גם אפשרויות של שילוח מרוכז במטוס מטען, בעיקר אם אתם עובדים מול משלח שמרכז סחורה של מספר יבואנים.

טיפ מספר 11: רכש מקומי של חומרי גלם

אם אתם מייצרים מוצר סופי, בדקו האם ניתן להשיג את חומרי הגלם במדינת הייצור עצמה, במקום לשלוח אותם מישראל או ממדינה שלישית. בצורה כזו, אתם חוסכים משלוח כפול (גם של חומרי הגלם וגם של המוצר המוגמר בחזרה) וכך מורידים עלויות.

טיפ מספר 12: תקשורת קבועה עם הספק

זה אולי נראה מובן מאליו, אך לפעמים כל מה שצריך הוא לשאול את הספק אם יש להם ניסיון או הצעות לשילוח חסכוני יותר. ספקים ותיקים עבדו עם עשרות לקוחות, והם יודעים אילו חברות שילוח מציעות מסלולים משתלמים, או כיצד לארוז את המוצרים בצורה יעילה.

שמירה על החוק – למה חשוב?

כל ניסיון לקיצורי דרך לא חוקיים, כמו הצהרת ערך נמוך מהממשי, הסתרת סחורות רגישות, או שימוש במסמכים מזויפים, עלול לעלות ביוקר רב. המשלוח עלול להיעצר, אתם עשויים לעמוד בפני תביעה או קנסות, ואף להגיע למצב של אישומים פליליים.

טיפ מספר 13: הצהרה אמיתית בערך הסחורה

אחד הפיתויים הגדולים הוא לרשום על החבילה ערך נמוך, בתקווה להוריד את תשלומי המכס. אך אם נתפסתם – מעבר לסיכון החוקי, הביטוח שלכם יהפוך ללא תקף. במקרה של נזק או אובדן לא תוכלו לקבל פיצוי מלא. כדאי לשקול האם החיסכון המדומה שווה את הסיכון.

טיפ מספר 14: שמרו תיעוד מסודר

שמרו את כל החשבוניות, תעודות המשלוח, התכתבויות עם הספק, הצעות מחיר מחברות השילוח וכל מסמך אחר הקשור בעסקה. במקרה של ביקורת מצד המכס או של תביעה, תיעוד מלא יכול להוכיח שתפעלתם בתום לב ובהתאם לחוק.

העבודה עם הביטוח – אל תשכחו אותה

חלק לא מבוטל מעלויות המשלוח עשוי לכלול רכיב ביטוחי. הובלה בינלאומית איננה חפה מסיכונים: פגיעה בסחורה, טלטולים בים, תאונות, גניבות בנמלים או שינויי אקלים קיצוניים. למרות הפיתוי לחסוך ולוותר על ביטוח או לצמצם אותו, לעיתים מדובר בטעות יקרה.

טיפ מספר 15: בחרו פוליסת ביטוח מותאמת

ענף ההובלה הבינלאומית מציע מגוון פוליסות ביטוח, כל אחת מותאמת לסוג אחר של סחורה. אם אתם מייבאים מכונות כבדות ויקרות, יתכן שתצטרכו פוליסת ביטוח המעניקה פיצוי מלא במקרה של נזק. אם המשלוח קטן ופחות רגיש, אפשר לשקול כיסוי בסיסי יותר. בדקו היטב מה כוללת הפוליסה: האם היא מכסה נזקי שבר, מים, גניבה או פגעי מזג אוויר?

טיפ מספר 16: הגדירו גבולות אחריות מול הספק

חוזה המכר הבינלאומי (INCOTERMS) מגדיר נקודות אחריות בין הקונה למוכר – מי אחראי לביטוח, למכס ולשילוח בשלב מסוים. בחירה נכונה בתנאים כמו FOB, CIF, או DDP תשפיע על עלויות השילוח שלכם ועל מי נושא בסיכוני המשלוח. כדאי לשקול היטב מה הכי משתלם בהתאם לסוג העסקה.

האריזה כחוליה מרכזית בביטחון המשלוח

כבר דיברנו על אריזה מבחינת חיסכון במקום, אבל היא גם קשורה ישירות לביטחון ולצמצום הסיכון לנזקים. אם האריזה לא מקצועית, ייתכן שתצטרכו לתבוע את הביטוח על נזקים שנגרמו בשל טיפול רשלני. גם כאן תצטרכו להוכיח שארזתם לפי הנחיות מקובלות.

קשר רציף עם חברת השילוח

כמעט כל חברת שילוח היום מציעה שירותי מעקב אונליין, אבל מומלץ גם לתקשר באופן פעיל עם נציג מטעמם. כך תוכלו להתעדכן בזמן אם יש עיכוב בנמל, לעקוב אחר כל דרישה של הרשויות, ולהגיב בזמן אמת. זה קריטי בעיקר כשיש משלוחים מרובי תחנות (לדוגמה: שילוח משולב אווירי וימי במספר מדינות מעבר).

טיפ מספר 17: היו מוכנים מראש לתרחיש של עיכוב

הכינו גיבוי או תוכנית חלופית למקרה שהמשלוח מתעכב. אם אתם זקוקים למוצרים בזמן מוגדר, ייתכן שיהיה עליכם לשלוח חלק מהסחורה במסלול מהיר יותר כדי לעמוד בזמנים. ככל שתהיו מוכנים מראש, תוכלו למנוע הפסדים חמורים כתוצאה מדחייה או ביטול חוזה.

הטמעת טכנולוגיות במעקב אחרי המשלוח

בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות שילוח מציעות אפליקציות או מערכות מקוונות מתקדמות, שמאפשרות לכם לעקוב בזמן אמת אחר מיקום המכולה או החבילה. אפשרות זו משפרת את רמת השליטה שלכם ומאפשרת לזהות תקלות או עיכובים באופן מיידי.

טיפ מספר 18: נצלו מערכות מעקב לאופטימיזציה

אם אתם עסק שמייבא ו/או מייצא בתדירות גבוהה, המעקב הדיגיטלי יכול לספק נתונים סטטיסטיים על זמני מעבר, תקלות, עלויות משתנות ועוד. ניתוח הנתונים הללו יעזור לכם לשפר תהליכים, לבחור בנתיבי שילוח חסכוניים יותר ולהתאים את אופן האריזה למהלך בפועל.

שיתוף פעולה עם עסקים אחרים

עוד אסטרטגיה מעניינת היא לחבור לעסקים אחרים שעושים שילוח דומה, במיוחד אם אתם מעוניינים לייבא כמויות קטנות יחסית. בדרך זו, אפשר לשכור מקום משותף במכולה ולהתחלק בעלויות במקום לשלם על מכולה שלמה כשחלק ממנה ריק.

טיפ מספר 19: חיפוש שותפי משלוח

נסו למצוא דרך רשתות חברתיות, פורומים עסקיים או קהילות מקצועיות, עסקים קטנים נוספים שמייבאים מוצרים מאותה מדינה. לעיתים, ניתן לארגן משלוח מרוכז וכך להוזיל משמעותית את העלות לכל יחידת נפח או משקל.

שילוב בין היבוא האישי ליבוא המסחרי

ישנן סיטואציות שבהן אדם מתחיל מייבוא אישי של מוצרים – לעצמו או כתחביב – ומחליט לעבור לשלב מסחרי יותר. במקרה הזה, יש לשים לב לדרישות החוק ולוודא שלא עוברים על תקנות היבוא. יחד עם זאת, כאשר אתם גדלים בכמויות, עשוי להיווצר יתרון לגודל שמוזיל את עלות השילוח ליחידה.

טיפ מספר 20: בדיקת כלכליות מתמדת

עלויות המשלוח יכולות “לאכול” את הרווח כשמדובר בכמויות קטנות. אבל אם אתם מגדילים את ההזמנה, המחיר ליחידה עשוי לרדת. מצד שני, זה דורש מימון ואחסון של מלאי גדול יותר. עליכם לחשב מהי נקודת האיזון שבה העלות הכוללת (כולל אחסון והון כלוא במלאי) עדיין נמוכה יותר מהמצב שבו שולחים כמויות קטנות יותר בתדירות גבוהה.

סוגיית המכס והעמלות

כדי להבין איך לחסוך במכס ובמסי יבוא, עליכם להכיר את סיווג המוצרים ואת אמנות הסחר. כמו כן, כדאי להיות ערים לשינויים תקופתיים בחקיקה המקומית, כמו העלאה או הורדה של מכס על קטגוריות מסוימות. עמלות יכולות להגיע גם מכיוונים נוספים: עמלות תדלוק (BAF), עמלות נמלים, טיפולים מיוחדים, אחסון מעבר לזמן מסוים ועוד.

טיפ מספר 21: עדכוני חקיקה

הירשמו לקבלת עדכונים ממשרד הכלכלה, רשות המיסים או ארגונים עסקיים. לעיתים קרובות, מתפרסמות תקנות חדשות שיכולות להקל או להכביד על יבוא ויצוא. אם תדעו מראש על השינויים, תוכלו להיערך בהתאם ולתכנן משלוחים לפני או אחרי כניסת התקנות לתוקף.

טיפים למניעת עיכובים בנמלים

עיכוב בנמל עלול לגרום לתשלום דמי אחסון ולעיתים גם “ריביות” שונות לחברות הנמל. ואם יש לכם מוצרים רגישים לזמן – העיכוב הזה גם פוגע לכם בהכנסות. לכן, כדאי לנסות למנוע עיכובים מבעוד מועד.

טיפ מספר 22: מסמכים מוכנים מראש

וודאו שכל המסמכים הדרושים מוכנים לפני שהמטען מגיע לנמל. זה כולל חשבוניות מס, רשימת אריזה (Packing List), תעודות מקור, רישיונות יבוא אם נדרש, ואישורי רגולציה (כמו ממכון התקנים או משרד הבריאות). עמיל מכס טוב ידריך אתכם מה להכין ומתי.

טיפ מספר 23: תכנון תאריכי ההגעה

גם לתזמון יש משמעות: בתקופות עומס, כמו חגים או סוף השנה האזרחית, הנמלים עמוסים. משלוחים שמגיעים בתקופות אלו עשויים להיתקע זמן רב. אם אפשר, נסו לכוון את המשלוח לתקופה פחות עמוסה, וכך לחסוך זמן וכסף.

שילוב של סחר אלקטרוני ובמה זה מועיל

בשנים האחרונות, ההתפתחות של אתרי מסחר אלקטרוני (eCommerce) מאפשרת לעסקים קטנים וגדולים למכור מוצרים לכל רחבי העולם בקלות יחסית. חיבור החנות המקוונת שלכם למערכות שילוח בינלאומיות מספק חוויית משתמש טובה ללקוחות, אך דורש תכנון קפדני של עלויות משלוח.

טיפ מספר 24: הצעת מחירי משלוח אטרקטיביים ללקוחות

בסחר אלקטרוני, עלויות המשלוח הן גורם מכריע בהחלטה של הלקוח האם לקנות או לא. נסו להגיע להסכמים עם חברות שילוח שיאפשרו תעריפים מוזלים, או הציעו משלוח חינם מעל סכום מסוים (תוך חישוב מדויק של ההשפעה על הרווחיות).

טיפ מספר 25: שילוב מערכות אוטומציה

פלטפורמות סחר רבות מאפשרות הטמעת כלים שמחשבנים אוטומטית את עלות המשלוח לכל יעד בעולם, בהתבסס על משקל, נפח או ערך המוצרים. כך תוכלו להימנע מהפתעות בחשבונית הסופית ולוודא שאתם לא מפסידים כסף על כל משלוח.

התמודדות עם תחזיות ושינויים בשערי מטבע

לעליות וירידות בשערי מטבע יכולה להיות השפעה גדולה על עלויות השילוח, במיוחד אם ההתקשרות שלכם עם חברת השילוח או עם הספק נעשית בדולרים, ביורו או במטבעות אחרים. תנודות חריפות בשער המטבע יכולות “לטרוף את הקלפים” במהירות.

טיפ מספר 26: הגנה מפני תנודות מטבע

שקלו אפשרות להשתמש בכלים פיננסיים כמו חוזים עתידיים על מטבע, אופציות מט”ח או חשבון רב-מטבעי, כדי להפחית סיכון. אם אתם מסכמים מחיר בשקלים מול הספק או חברת השילוח, ודאו שהחוזה מגדיר מה קורה במקרה של שינוי בשער המטבע.

שימוש במחסנים אזוריים

אם יש לכם פעילות בינלאומית רחבה, לפעמים משתלם לשכור או להקים מחסנים בלוקיישנים אסטרטגיים בעולם. כך ניתן לקצר מרחקים, לשלוח סחורה בכמויות גדולות למרכז לוגיסטי במדינה מסוימת, ומשם לבצע משלוחים מקומיים זולים יותר. זוהי אסטרטגיה שמאפשרת הוזלת עלויות לטווח ארוך, אף על פי שהיא דורשת השקעה ראשונית באחסון.

טיפ מספר 27: ניהול מלאי מבוזר

לפני שאתם בוחרים לפתוח מחסן בכל מיני מקומות, עשו מחקר שוק: איפה הלקוחות שלכם מרוכזים? באילו יעדים אתם שולחים הכי הרבה סחורה? לאחר שתזהו אזורים אסטרטגיים, תוכלו למקם שם מחסנים ולשפר משמעותית את זמני האספקה והעלות.

מיקור חוץ של שרשרת האספקה

לא לכל עסק קטן יש יכולת לנהל בעצמו את כל שרשרת האספקה: רכישה, אריזה, שילוח, ביטוח, מכס וכו’. לעיתים הפתרון הטוב ביותר הוא מיקור חוץ (Outsourcing) לחברה שמתמחה בכך. ניתן למצוא חברות שילוח ולוגיסטיקה (3PL – Third Party Logistics) שמטפלות בכל השרשרת עבורכם.

טיפ מספר 28: בקרת עלויות מול ספקי לוגיסטיקה

אם החלטתם לעבוד עם חברת 3PL, הקפידו לחתום על הסכם ברור שמגדיר את היקף השירות, תדירות הדיווח, עלויות נוספות אפשריות (כגון אחסון ממושך או טיפול בפריטים חריגים) והתחייבות לזמני אספקה. השוואה בין חברות 3PL תעזור לכם למצוא את ההצעה האופטימלית.

טבלה המרכזת טיפים מרכזיים להוזלת עלויות משלוח בינלאומיות
נושאהמלצה מעשיתיתרון מרכזי
בחירת סוג שילוחלשלב בין שילוח ימי לאווירי בהתאם לצורךאיזון בין מהירות לחיסכון
אריזהאריזה קומפקטית ומותאמת למוצרהפחתת נפח וחיסכון בעלות נפחית
עמיל מכסהשוואת מחירים, סיווג נכוןהימנעות מתשלום יתר ועיכובים
הסכמי סחרדרישת תעודת מקור מהספקפטור או הפחתה במכס
חברות שילוחהשוואת תעריפים ושקיפות במידעהתאמת מסלול משלוח ועלויות
איחוד משלוחיםשילוב סחורות משלל ספקיםהוזלה בכל משלוח
תנאי INCOTERMSבחירה נכונה של תנאי מכר (FOB, CIF וכו’)חלוקה נכונה של אחריות וסיכונים
ביטוחהתאמה לפוליסה המתאימה למוצרהגנה מפני הפסד משמעותי
בקרת תזמוןהימנעות מעומסים בנמלים והכנת מסמכים מראשהפחתת עלויות אחסון ועיכוב
מיקור חוץשימוש בחברות 3PL למלוא השרשרתחסכון בזמן וניהול מקצועי יותר
סיכום

עלות השילוח הבינלאומי היא מרכיב משמעותי בכל פעילות יבוא או יצוא. עם זאת, יש לא מעט דרכים להוזיל עלויות ולייעל את התהליך – בתנאי שפועלים בשכל, בסבלנות ובתכנון נכון. בין היתר, חשוב לבחור את מודל השילוח המתאים, לתכנן אריזה יעילה, לנצל הסכמי סחר בינלאומיים ולנקוט בשיתוף פעולה נכון עם עמילי מכס וחברות שילוח.

כל ניסיון “לעגל פינות” או לפעול מחוץ לחוק עלול בסופו של דבר לגרום לנזק כלכלי רב, בין אם באמצעות קנסות, עיכובים או אפילו סנקציות פליליות. ההמלצה הטובה ביותר היא לפעול בשקיפות, בהגינות ובמקצועיות, תוך ניצול מקסימלי של כל ההקלות החוקיות וההסכמים הבינלאומיים העומדים לרשותכם.

אם תפעלו לפי הטיפים שהוצגו כאן ותשתכללו ככל שתצברו ניסיון, תגלו שהפחתה בעלויות השילוח אינה משימה בלתי אפשרית – היא עניין של מודעות, תכנון ובחירה נכונה של שותפים לדרך.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/המדריך-המלא-לשינוע-מטענים-בינלאומי.png
המדריך המלא לשינוע מטענים בינלאומי: אווירי, ימי ויבשתי – יתרונות וחסרונות

שינוע מטענים בינלאומי הוא עולם מורכב, רחב היקף ומשמעותי עבור עסקים, ארגונים ואנשים פרטיים המעוניינים להעביר סחורות ממדינה למדינה. בין אם מדובר ברכישת מלאי גדול של מוצרים לאתר מסחר אלקטרוני, משלוחים תעשייתיים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/קרגו.png
אתגרי היבוא לישראל: רגולציה, מכסים ותחרות בשוק המקומי

מבוא: יבוא של סחורות לישראל מהווה מרכיב חשוב בכלכלה המקומית וממלא תפקיד משמעותי באספקת מוצרים מגוונים לצרכן הישראלי. למרות שהתחום מספק הזדמנויות רבות לפיתוח עסקי, קיימים לא מעט אתגרים מורכבים בדרך אל השוק...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/עיצוב-ללא-שם-4.png
ביטול מכסים על ייבוא מארה"ב: צעד לחיזוק הכלכלה והפחתת יוקר המחיה​

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, חתם אתמול (שלישי) על צו המבטל את כל המכסים על ייבוא מוצרי חקלאות מארצות הברית. המהלך, שבוצע בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נועד לחזק את הקשרים הכלכליים עם ארה”ב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/01/יצוא-מכולות-–-מידע-חשוב-scaled.jpg
יצוא יבוא מכולות – מידע חשוב

מבוא שוק הסחר הבינלאומי נשען באופן משמעותי על מכולות – תיבות ענק ממתכת המאפשרות העברה בטוחה ויעילה של מטענים ברחבי העולם. כאשר מדברים על יצוא סחורות בהיקפים גדולים, יצוא מכולות הוא לרוב הדרך המועדפת. בזכות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/מלכודות-נפוצות-ביבוא-–-איך-להימנע-מהפתעות-במכס.png
מלכודות נפוצות ביבוא – איך להימנע מהפתעות במכס?

עולם היבוא הוא אחד התחומים המעניינים והדינמיים ביותר בכלכלה הגלובלית. ככל שהעולם נעשה מחובר יותר והטכנולוגיה מאפשרת גישה ישירה לספקים מכל קצה של הגלובוס, כך גדל הפיתוי (וההזדמנות) לייבא סחורות ממדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/יבוא-אישי.png
יבוא אישי מול יבוא מסחרי – מה שונה ואיפה עובר הקו?

ההתפתחות הטכנולוגית, הנגישות ההולכת וגדלה למסחר מקוון והפתיחות הגוברת של שווקים בעולם – כל אלו מאפשרים ליותר ויותר אנשים לייבא סחורות בעצמם. אלא שברגע שאנחנו נכנסים לעולם היבוא, מתגלה שלצד הקלות ולצד חופש...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/Grey-Red-Business-Marketing-Agency-Instagram-Post.png
סחר חופשי? לא תמיד – הסכמי סחר ואיך הם באמת עובדים

בעולם גלובלי ומחובר, סחר בין מדינות אינו מתרחש בחלל ריק. מאחורי כל מוצר שמיובא או מיוצא עומדים כללים, הסכמים ותקנות שמכתיבים כיצד הוא יעבור בין גבולות. אחד המרכיבים החשובים ביותר במשוואה הזו הוא “הסכמי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/אירופה.png
יבוא ויצוא מאירופה – מדריך מקיף לשנת 2025

מבוא היבוא והיצוא מאירופה תופסים מקום מרכזי בסחר העולמי ומציעים מגוון הזדמנויות עסקיות לחברות ברחבי העולם. עבור מדינת ישראל, השוק האירופי הוא יעד מסחרי אסטרטגי רב-חשיבות בזכות הקרבה הגאוגרפית היחסית, ההסכמים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/איום.png
בעקבות תקיפות ארה״ב בתימן: הח׳ותים מאיימים על אניות אמריקאיות

מבוא במזרח התיכון, שם מתחלפים שליטים וקואליציות מהר יותר ממזג האוויר במדבר, נראה שיש דבר אחד שנשאר קבוע: מתיחות צבאית בים האדום. בעשור האחרון, זירת הסכסוך בתימן הפכה ממאבק פנימי לקרקע פורה לעימותים בינלאומיים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/חרבות-ברזח.png
בעקבות תקיפות צה״ל בעזה: קטן הסיכוי כי הספנות תשוב לים האדום בקרוב

המעוניינים להפעיל נתיבי שיט בים האדום. בשנים האחרונות היה נראה שהיציבות היחסית במרחב הימי הזה תאפשר התאוששות של פעילות מסחר גלובלית, אך נראה שדווקא כעת חלה נסיגה חדה. על פי הנתונים העדכניים, תנועת אניות...

1 2 3 79
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime