מועצת המובילים התכנסה אתמול לישיבה דחופה על מנת לדון במה שהגדירה כ״חוסר תפקוד נמלי הים: נמל המפרץ ונמל הדרום״.
במועצת המובילים המאגדת על פעילות חברות ההובלה היבשתית בישראל ציינו במהלך הישיבה כי ״מדינת ישראל השקיעה למעלה מ-16 מיליארד שקל בפיתוח הנמלים החדשים וזאת במגמה לשפר את תנועת המטענים ממדינת ישראל ואליה. במבחן התוצאה, אין שינוי והתנהלות הנמלים החדשים גורמת להמתנות של אלפי משאיות ונהגים – חמש שעות ויותר בכל יום עבודה. התוצאה – עלויות כבדות על חברות ההובלה, פגיעה בשכר הנהגים, הכשלת השרשרת הלוגיסטית וכולם מתגלגלים על הצרכן בהתייקרות המוצרים במשק״
ממועצת המובילים נמסר כי ״בהמשך לדיונים רבים שהתקיימו בין יו״ר מועצת המובילים ומנהלי הנמלים, בתיאום עם לשכת הספנות, איגוד לשכות המסחר והתעשיינים, היתה ציפייה לשיפור אך במציאות המצב מחריף מיום ליום, נהגים מסרבים לפקוד את הנמלים, בפרט נמל הדרום, וניכר כי השקעה עצומה של מדינת ישראל יורדת לטמיון״.
במהלך הישיבה הוחלט על ידי ראשי מועצת המובילים כי ביום חמישי הקרוב (מחר) משאיות לא תפקודנה את נמל הדרום. במקום זאת תתכנס מחר הנהלת מועצת המובילים, ביחד עם מנהלי חברות, סמוך לשער נמל הדרום, לדיון במשבר והדרכים לפתרונו. במסגרת ישיבת ההנהלה, יוזמנו הנהגים להגיע ולהשמיע את מצוקתם ולחתום על עצומה שקוראת לכל האחראים על המחדל לפעול לפתרון דחוף למצב.
בימים האחרונים אנו מוצפים בתלונות הן מיבואנים והן מיצואנים המלינים על עיכובים בלתי סבירים בהתנהלות נמל הדרום ובנזקים הכספיים הנגרמים בשל כך. חברות ההובלה היבשתית איתן עובדת קהילת היבואנים מעלות מדי יום תלונות על שעות המתמה מרובות ועיכובים בלתי פוסקים וממושכים אשר הגיעו לנקודה בה נהגים מסרבים לקבל עבודות להוצאת מכולות מהנמל
אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר
בנוסף לדברים אלו פנה היום במכתב אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, למנכ״ל חברת נמל הדרום אייל ברוך, בו קבל על עיכובים בלתי סבירים בהוצאת מכולות מאתרים בנמל הדרום. שני כתב כי ״בימים האחרונים אנו מוצפים בתלונות הן מיבואנים והן מיצואנים המלינים על עיכובים בלתי סבירים בהתנהלות נמל הדרום ובנזקים הכספיים הנגרמים בשל כך. חברות ההובלה היבשתית איתן עובדת קהילת היבואנים מעלות מדי יום תלונות על שעות המתמה מרובות ועיכובים בלתי פוסקים וממושכים אשר הגיעו לנקודה בה נהגים מסרבים לקבל עבודות להוצאת מכולות מהנמל. עקב כך מתמודדת קהילת היבואנים והתעשייה המייבאת חומרי גלם עם עלויות כספיות כבדות ומיותרות, ובהן עלויות אחסנה והשהיית מכולות.
״תמכנו ונמשיך לתמוך בהגברת התחרות במגזר הנמלי אולם הכנסת מתחרים וירידה בשירות דווקא מנמלים מוטי טכנולוגיה מאכזבת את כלל הקהילה, ומן הראוי שרמת השירות ללקוחות ושיפורו תהייה מול עיני הנמל והעובדים״.
אנחנו מגיעים בממוצע ל-10,000 תנועות בשבוע כך שאין ספק שמדובר בפעילות רבה שיוצרת עומס. הבעיה האמיתית נעוצה בכך שהתעשייה בישראל עובדת רק עשר שעות ביום. אנחנו פתוחים לפעילות 24 שעות מסביב לשעון אבל 95% מהמשאיות מגיעות לשערי הנמל בין השעות 7 בבוקר ל-16 אחה״צ, ולכן כשמדובר בכמויות גדולות העומסים הם עצומים
אבי ויינשטיין, מנהל התפעול בנמל הדרום
בשיחה שערכה מערכת PORT2PORT עם אבי ויינשטיין, מנהל תפעול בחברת נמל הדרום, הוא ציין כי ״הנמל עובד ונותן שירות מצוין. אתמול עברו בנמל הדרום למעלה מ-1,500 משאיות שקיבלו שירות ושהו בנמל זמן קצר תוך ביצוע העבודה. נפח הפעילות התפעולית בנמל הדרום האמיר, הרבה בזכות קו ׳דרגון׳ של חברת MSC במסגרתו פוקדות את הנמל פעמיים בשבוע שתי אניות ענק שכל אחת מהן מבצעת בין 3,500 ל-4,500 פעולות – זה נפח פעילות שאף נמל בישראל לא הכיר עד היום, וזה רק קו ספנות אחד. יש לנו עוד אניות ועוד תנועות ואנחנו מגיעים בממוצע ל-10,000 תנועות בשבוע כך שאין ספק שמדובר בפעילות רבה שיוצרת עומס. הבעיה האמיתית נעוצה בכך שהתעשייה בישראל עובדת רק עשר שעות ביום. אנחנו פתוחים לפעילות 24 שעות מסביב לשעון אבל 95% מהמשאיות מגיעות לשערי הנמל בין השעות 7 בבוקר ל-16 אחה״צ, ולכן כשמדובר בכמויות גדולות העומסים הם עצומים.
״אנחנו מנהלים דיאלוג מול המובילים ומול הלקוחות כבר זמן רב ומחפשים פתרונות בקרב הקהילה, ואנחנו מצרים על ההחלטה החד צדדית של מועצת המובילים להשבית את הפעילות ביום חמישי כי אנחנו באמת מנסים לתת ללקוחות שלנו את השירות הטוב ביותר. אנחנו מזמינים את כל הלקוחות לרווח את שעות העבודה – אם לא ל-24 שעות אז לפחות ל-18 או 20 שעות ביממה. חשוב לי להדגיש שבתוך הנמל העבודה מתבצעת ביעילות והמשאיות לא ממתינות״.